نوربخش: جدا کردن بیمه درمان از تامین اجتماعی پیامدهای بسیاری دارد/ سرمایههای تامین اجتماعی حق الناس است
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سید تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری امروز با موضوع تجمیع بیمهها اظهار کرد: تصمیمات مهمی در قالب برنامه ششم در مجلس در حال اتخاذ است که شاخصهای پنج ساله اداره کشور در این اتفاق مهم رقم زده میشود، اکنون در نیمه راه تصمیم گیری در قالب کمیسیون برنامه ششم مجلس هستیم و برخی تصمیمات اتخاذ شده که برخی مربوط به تامین اجتماعی است. تصمیم اول پرداخت بدهیهای دولت به تامین اجتماعی طی برنامه ششم بر اساس پیشنهاد نمایندگان بود و مکانیسمهای مشخصی دارد.
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: شنبه و یکشنبه هفته پیش رو درباره نظام بیمهای کشور به ویژه بیمه سلامت تصمیماتی اتخاذ خواهد شد، براساس نظر دولت و با توجه به اینکه 110 هزار میلیارد تومان از منابع کشور در قالب این برنامه در حوزه سلامت و بیمهها مصرف میشود، لذا باید پیشبینیهای لازم در این خصوص صورت بگیرد.
نوربخش با تاکید بر اینکه بیمه درمان را نمیتوان جدا از نظام بیمه در نظر گرفت، افزود: چالشهای جدی در حوزه بیمه سلامت وجود دارد و سخنگوی دولت نیز چالش صندوقها از یکی از چالشهای اصلی کشور مطرح کرده است، بنابراین مجلس شورای اسلامی پیشنهاداتی را در قالب برنامه پنجم ارائه داده که درمان را جدا از نظام بیمهای مورد توجه قرار دهیم که این اقدام ریسکهای مختلفی را در بر دارد. باتوجه به اینکه نظام بیمهای متشکل از بیمه از کار افتادگی، غرامت دستمزد، بازنشستگی، درمان و اقدامات اقتصادی است نباید ریسکهای کوتاهمدت در سازمان بیمهای اتفاق بیفتد زیرا پیامدهای بسیاری در پی دارد.
وی افزود : هر فرد طی زندگی با ریسکهای مختلفی روبهرو است که از ریسکهای بلندمدت مانند پیری و کهنسالی تا ریسکهای میان مدت چون از کارافتادگی و سایر حوادث و ریسکهای کوتاه مدت مانند بیماری را در بر میگیرد. بنابراین نمیتوان بخشهای مختلف بیمه را از هم جدا کرد زیرا نمیتوان با جابهجایی یک بیمه مادر یا به هم خوردن تمامیت نظام بیمهای امور نظام سلامت را پیش برد البته در این پیشنهادات جابهجایی شورای عالی بیمه هم دیده شده و نسخهای هم برای تامین اجتماعی پیچیدهاند.
نوربخش یادآور شد: سازمان تأمین اجتماعی از سال 1332 تشکیل شده و عمر آن به 63 سال میرسد و در طول این سالها هیچوقت بودجهبگیر دولت نبوده است و علیرغم تمام فراز و نشیبها و تحریمها توانسته است بدون اتکا به منابع دولتی خدمات بیمهای و درمانی خود را به بیش از 42 میلیون نفر از مردم ارائه دهد.
وی ادامه داد: خدمات بیمه اجتماعی ایران در سال 1309، با خدمات بیمهای سلامت آغاز شده است، در تامین اجتماعی ارائه خدمات درمانی جزئی از این سازمان محسوب میشود و درمان بیمهشدگان جزئی از کارکرد تامین اجتماعی است و در همین راستا نیز نُه بیستوهفتم هزینه درمان توسط بیمهشدگان به سازمان پرداخت میشود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: هم اکنون در سازمان سه صندوق داریم که بیمه بیکاری، بیمه درمان و بیمه مستمری از این جملهاند که تحت یک نظام اداره میشوند و حذف بیمه درمان به لحاظ تقنینی و کارشناسی عوارض بسیاری به همراه خواهد داشت.
وی به ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت : این ماده قانونی مراکز ملکی را مجزا از ادغام کرده است. طبق نظر مراجع و علما، اموال و تامین اجتماعی حق الناس و صندوق تامین اجتماعی نیز صندوقی بینالنسلی است. از لحاظ شرعی و حقوقی باید توجه شود که اموال تامین اجتماعی بیت المال نیست و حق الناس است.
نوربخش در مورد نرخ مشارکتهای بیمهای نیز گفت: میزان مشارکت در صندوقها متفاوت است به طوری که فرد بیمه شده در تامین اجتماعی هفت درصد حق بیمه میدهد و در بیمه سلامت دو درصد،در صندوقهای دیگر هم متفاوت است. بنابراین ادغام این منابع و خرج کردن آن امکانپذیر نیست. البته پیش بینی شده که دولت هم هفت درصد بدهد اما باز هم اشکالات دیگری باقی میماند.
وی یادآور شد: حق نمایندگان است که در لایحه پیشنهادی دولت تغییر ایجاد کنند اما به هرحال به لحاظ کارشناسی و مبانی بیمهای این امر امکان پذیر نیست، زیرا در بیمهها فرد به میزانی از مزایا استفاده میکند که حق بیمه پرداخت کرده باشد و این تصمیم مغایر با عدالت است. برهمین اساس درخواست داریم که اشکالات موجود با تمسک به سیاستهای بالادستی چون سیاستهای ابلاغی اصلاح شود و به صورت یک لایحه منسجم از سوی دولت ارائه شود، اما تغییر قوانین مادر در قالب برنامه ششم توسعه میسر نیست.
نوربخش چالش صندوقها را فقط منحصر به کشور ایران ندانست و گفت: این چالش حتی در تمام دنیا مطرح است اما چالش صندوقها در حال حاضر در کشور ما چالش پیچیدهای است و در مقاطع مختلفی که امکان برنامهریزی برای سیاستهای کشور وجود دارد بر اساس سیاستهایی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردهاند تصمیماتی اتخاذ میشود و بحثهای کارشناسی اوج میگیرد بنابراین شاهد آن هستیم که هر چند وقت یکبار در مورد تجمیع بیمهها صحبتهایی میشود و نظرات دولت نیز در این مورد کاملاً مشخص است و حقالناس بودن سازمان را در این مورد مطرح کرده است، بنابراین لایحه کاملتر و کارشناسیتری را درباره تجمیع بیمهها ارائه خواهد داد ولی قطعاً نمایندگان مجلس تصمیم صحیحی را خواهند گرفت.
نوربخش ادامه داد: موضوع جدایی درمان یک مرتبه سال 60 انجام شد و سال 68 در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری، قانون الزام و بازگشت به وضعیت قبل تصویب شد و درمان مجدد به تامین اجتماعی برگشت، هم اکنون نیز در سیاستهای ابلاغی رهبری آمده است که تولیت نظام سلامت و سیاست گذاری بر عهده وزارت بهداشت است، اما تولید کننده و خریدار خدمت و سیاست گذار باید سه دستگاه مختلف باشند. پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط "بیمهها" نیز در سیاستهای ابلاغی مورد تاکید قرار گرفته است و باید رعایت شود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه امیدوارم نمایندگان مجلس تصمیم صحیحی بگیرند و نظام بیمهای اصلی کشور که قدمت 40 ساله دارد را دچار چالش نکنند، افزود: اکنون تامین اجتماعی با 900 بیمارستان طرف قرارداد است ولی خود 80 بیمارستان دارد، با 45 هزار مرکز طرف قرارداد است ولی 320 مرکز درمانی دارد که از 320 میلیون مراجعه شده بیمهشدگان تامین اجتماعی در مراکز خود به 150 میلیون بیمهشده ارائه خدمت میکند.
انتهای پیام/