صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۵
در مراسم افتتاح خوابگاه دانشگاه فردوسی مشهد

وزیر علوم: پارک‌های علم و فناوری در 3 سال گذشته 130 میلیون دلار صادرات داشته‌اند/ نیازمندی دانشگاه‌های کشور به ایجاد 100 هزار ظرفیت خوابگاهی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاح خوابگاه دخترانه بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد در دانشگاه فردوسی مشهد، از نیازمندی دانشگاه‌های کشور به ایجاد 100 هزار ظرفیت خوابگاهی برای دانشجویان مجرد و متاهل خبر داد.
کد خبر : 129530

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط‌عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، خوابگاه دخترانه دانشجویی بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد با زیربنای 3200 متر مربع و ساختمان اداری بنیاد دانشگاهی فردوسی با زیربنای 400 متر مربع با حضور دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، محمدحسین امید، معاون مالی و اداری وزارت علوم، دکتر مجید کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و سایر مسئولان استان خراسان رضوی و مدیران دانشگاه فردوسی مشهد افتتاح شد.


خوابگاه بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد دارای 51 اتاق چهار نفره برای اسکان حدود 204 نفر دانشجو با تجهیزات و امکانات رفاهی کامل احداث شده است.


در این مراسم، دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم گفت: «نیازمند 75 هزار ظرفیت خوابگاهی برای دانشجویان مجرد هستیم، دانشجویان متاهل نیز به 25 هزار ظرفیت خوابگاهی نیاز دارند که تامین این ظرفیت‌ها را باید خیران و بخش‌های غیردولتی بر عهده بگیرند.»


وزیر علوم به ابلاغ سیاست‌های جامع علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: «رهبری در این سیاست‌ها به استفاده از ظرفیت‌های خیران و بخش غیردولتی تاکید کردند؛ به همین دلیل خیران با حضور در حوزه‌های آموزش عالی، در ساخت دانشکده‌های‌ مختلف، خوابگاه‌ها، تامین و تجهیز آزمایشگاه‌ و کارگاه‌ها با وزارت علوم همکاری کردند. همچنین خیران هزینه تحصیل برخی از دانشجویان را نیز برعهده گرفته‌اند.»


فرهادی افزود: «خیران همچنین حمایت از نخبگان علمی و دانشجویی را نیز بر عهده گرفته‌اند، بنیاد حامیان علم و فناوری‌ ایران در سال گذشته راه‌اندازی شد و این بنیاد تاکنون در 50 دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرده است.»


او گفت: «استفاده از ظرفیت خیران در برنامه‌های وزارت‌ علوم آورده شده است، خوشبختانه خیران در موضوعات آموزش و پرورش و بهداشت و سلامت حضور پیدا کرده بودند؛ اما با صحبت‌هایی که صورت گرفت، خیران تصمیم گرفتند در حوزه‌های آموزش عالی، علم و فناوری نیز اقداماتی را انجام دهند.»


وزیر علوم ادامه دادا: «بنیاد خیریه 15 خرداد متعهد شده است که 16 خوابگاه دانشجویی بسازد. در تابستان امسال بیش از 57 خوابگاهی که رتبه کیفی پنجم را در اختیار و وضعیت نامناسبی داشتند، بازسازی شدند. همچنین 100 مرکز سلامت و ورزش را در خوابگاه‌های دانشجویی فعال کردیم.»


او به رتبه 16 ایران از نظر کمیت تولیدات علمی در جهان اشاره کرد و گفت: «با توجه به اینکه 1 درصد جمعیت جهان را در اختیار داریم، سهم ما از تولید علم حدود 1.5 درصد است. تاکنون 4000 شرکت دانش‌بنیان در کشور مجوز فعالیت گرفته‌اند و از این تعداد، 2500 شرکت در حال‌حاضر فعال هستند و 39 پارک علم و فناوری ما با اعتباری که حتی به 10 میلیارد تومان هم نمی‌رسید، مبلغی حدود 1800 میلیارد تومان گردش مالی داشته‌اند. »


فرهادی افزود: «این شرکت‌ها در 3 سال گذشته مبلغی حدود 130 میلیون دلار اقدام یا فناوری علمی به کشورهای دیگر صادر کرده‌اند.»


همچنین در پایان این مراسم از جلد اول یادنامه خیران آموزش عالی رونمایی شد. دراین یادنامه فهرست اسامی خیران کشور گردآوری شده است که شامل 156 خیر آموزش عالی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر