صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۶ - ۰۶ آبان ۱۳۹۵
لاریجانی تأکید کرد

ضرورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ارتقای کیفیت آموزش پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت بر ضرورت بهره‌برداری از ظرفیت بخش خصوصی برای ارتقای کیفیت آموزش پزشکی تاکید کرد.
کد خبر : 129395

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر باقر لاریجانی در نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد گفت: «علی‌رغم حجم عظیم کار حوزه آموزش علوم پزشکی از سال گذشته سعی شد با تمرکز بر نقاط استراتژیک زمینه‌های تحول در آموزش علوم پزشکی فراهم شود.»
او بر لزوم وجود نقشه راه روشن در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور تاکید کرد و افزود: «فلسفه تدوین برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ایجاد نقشه تحول آموزش پزشکی بود و لازم است دانشگاه‌ها هم با توجه به ظرفیت‌های خود؛ بدانند می‌خواهند به کجا برسند و برای حرکت در مسیر مرجعیت در حوزه‌هایی خاص برنامه‌ریزی کنند.»


لاریجانی درباره تدوین برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با همکاری همه دست اندرکاران نظام سلامت کشور گفت: «علی‌رغم چالش‌هایی که در حوزه آموزش با آن مواجه هستیم، این برنامه‌ها با جدیت در دانشگاه‌های علوم پزشکی در دست پیگیری است.»


او ادامه داد: «برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی حوزه آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را هدفمند کرده است، مأموریت‌های ویژه‌ای در راستای این برنامه‌ها به مناطق آمایشی و دانشگاه‌ها واسپاری شد و دانشگاه‌ها به نمایندگی از وزارت بهداشت مأموریت‌ها را در سطح ملی دنبال می‌کنند.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه آموزش علوم پزشکی را هدف عمده برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی عنوان کرد و افزود: «چنانچه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حوزه‌های خاصی حرکت کنند می‌توانند به سمت مرجعیت علمی سوق پیدا کنند.»


او درباره تدوین کتب مرجع در حوزه دندانپزشکی گفت:‌ «تدوین کتب مرجع زمینه‌های هویت‌گرایی در حوزه‌های مختلف علوم را فراهم می‌آورد و بر همین مبنا از بوردهای علوم پزشکی کشور خواسته شده تا کتب مرجع در حیطه‌های تخصصی خود را تدوین کنند.»


لاریجانی راه‌اندازی مرکز تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی را دیگر اقدام وزارت بهداشت در راستای دستیابی به مرجعیت علمی ذکر کرد و گفت: «به زودی گرنت‌های پژوهشی برای کار در زمینه آموزش علوم پزشکی و بسته‌های تحول و نوآوری به دانشگاه‌ها ارائه می‌شود و امیدواریم نتایج پژوهش‌های صورت گرفته بتواند زمینه‌های ارتقای آموزش علوم پزشکی را فراهم کند.»


او بر لزوم کارآفرینی در نظام سلامت و بهره‌برداری از ظرفیت بخش خصوصی در ارتقای آموزش علوم پزشکی تأکید کرد و گفت: «مسیرهایی برای ارتقای مشارکت بخش خصوصی در جوزه آموزش علوم پزشکی طراحی شده که به زودی در شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی مصوب و پیگیری خواهد شد.»


معاون آموزشی وزارت بهداشت توسعه دانش پزشک خانواده را از دیگر برنامه‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت در راستای ارتقای پاسخگویی نظام آموزش عالی سلامت دانست و افزود: «حدود 6 هزار پزشک عمومی با عنوان پزشک خانواده در سطح کشور مشغول به کار هستند و در قراردادی با سازمان جهانی بهداشت به زودی دوره آموزشی 6 ماهه‌ای به صورت مجازی برای ارتقای دانش این همکاران برگزار خواهد شد.»


او برآورد نیروهای مورد نیاز نظام سلامت را یکی از محورهای مهم برای برنامه‌ریزی هدفمند در حوزه آموزش عنوان کرد و گفت: «برآورد نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت در بازه زمانی 5 ساله صورت گرفته و با برش‌های منطقه‌ای تا پایان سال در این زمینه قراردادهایی با دانشگاه‌های علوم پزشکی منعقد خواهد شد و بر این اساس برنامه 5 ساله دانشگاه‌ها برای تربیت نیروی انسانی مشخص خواهد شد.»


لاریجانی گفت: «مأموریت‌هایی به مناطق آمایشی سپرده شده و خوشبختانه علیرغم زمان کمی که از شروع این کار می‌گذرد اقدامات بسیار ارزشمندی در دانشگاه‌های کشور انجام شده و لازم است برای پیشبرد نظام‌مند این مأموریت‌ها مسئولین دانشگاه‌ها با نگاهی ملی با یکدیگر همکاری کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر