لزوم برنامهریزی برای ارتقای جایگاه دانشگاههای ایران در رتبهبندیهای بینالمللی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر حسین سالار آملی در نشست اعضای کمیته اولیه نظارت و هماهنگی بر ارتقای 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه برتر به ترازهای بینالمللی گفت: «هم اکنون یک درصد تولید علم دنیا از سوی کشور ما انجام میشود که با افزایش همکاریهای بینالمللی با دانشگاههای معتبر دنیا میتوانیم علاوه بر کاهش هزینههای پژوهش، سهم خود را در تولید علم دنیا افزایش دهیم.»
او افزود: «کشورهای راهبردی و کشورهای اولویتدار در زمینه همکاریهای علمی مشخص شدهاند و بر این اساس کشورهای چین، روسیه، آلمان، فرانسه، اتریش، ژاپن و کره جنوبی کشورهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای همکاریهای علمی هستند.»
رئیس مرکز همکاریهای علمی و بینالمللی وزارت علوم افزود: «کشورهای همسایه و همجوار و کشورهای مسلمان نیز کشورهای هستند که در اولویت همکاریهای علمی ایران هستند و در همین راستا هم اکنون 2500 دانشجوی عراقی در دورههای کارشناسیارشد و دکتری در ایران در حال تحصیل هستند.»
او ادامه داد: «افزایش همکاریهای دانشگاهی بینالمللی تاثیر مثبتی در ماندگاری نخبگان علمی در کشور دارد و به استفاده بهتر از ظرفیت نخبگان ایرانی خارج از کشور نیز کمک میکند.»
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل به مراحل نهایی ایجاد دوره مشترک دکتری از سوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با دانشگاههای ماستریخت و دلفت هلند و دانشگاه صنعتی خواجه نصیر با دانشگاه کایست کره جنوبی اشاره کرد و گفت: «تا پایان دولت یازدهم ایجاد ده دوره مشترک با دانشگاههای معتبر خارجی هدفگذاری شده است.»
سالار آملی افزود: «در سفر اخیر هیئت ایرانی به ترکیه، درباره تأسیس دانشکده حافظ در زمینه علوم اجتماعی با مشارکت دانشگاه علامه طباطبایی در دانشگاه استانبول توافق شد.»
او تأسیس دانشگاه مشترک در سلمانیه عراق با مشارکت دانشگاه صنعتی اصفهان و ایجاد آزمایشگاه بیوتکنولوی در دانشگاه دولتی لبنان از سوی دانشگاه شهید بهشتی را از جمله اقدامهای بینالمللی انجام شده در سالهای اخیر در زمینه دیپلماسی علمی نام برد.
سالار آملی گفت: «هر کدام از نظامهای رتبهبندی بینالمللی معیارهای خاصی را در زمینه آموزش و پژوهش اولویت رتبهبندی خود قرار میدهند، در زمینه انتخاب دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور در طرح ارتقای 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه برتر به ترازهای بینالمللی باید به همه این رتبهبندیها به صورت ترکیبی توجه کنیم.»
او افزود: «نظام رتبهبندی کیو اس محور شاخص خود را هدایت تحصیلی دانشجویان برای ادامه تحصیل در مراحل بالاتر ، نظام رتبهبندی شانگهای، اعضای هیئت علمی و محققان دارای جایزه نوبل و مدال فیدیز، نظام رتبهبندی لایدن به کیفیت مقالات پژوهشی، نظام رتبهبندی تامسون رویترز به تعداد مقالات پژوهشی و فعالیتهای بینالمللی را محور رتبهبندی دانشگاههای دنیا قرار میدهند.»
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل گفت: «در سالهای اخیر جایگاه دانشگاههای ایرانی در نظام رتبهبندی لایدن ارتقا یافته است زیرا تعداد مقالات برتر دانشگاهها افزایش پیدا کرده است و در کنار رشد کمّی شاهد رشد کیفی نیز بودهایم که باید این مسیر را تداوم ببخشیم.»
او افزود: «باید همکاریهای بینالمللی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی از سطح رفت و آمد و امضای تفاهمنامه به مراحل بالاتری ارتقا پیدا کند.»
انتهای پیام/