صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۵ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴

ماجرای عجیب و غریب پاتوق‌های چند میلیاردی در تهران

خرید و فروش ملک در تهران چارچوب و عرف ندارد، البته قانون هم ندارد گویا. از فروش و اجاره خیابان و پیاده‌رو گرفته تا پارکینگ منازل.
کد خبر : 12870

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، رضا غیبی در گزارشی در روزنامه آرمان نوشت: کمی بیشتر اگر در این بازار پرسه بزنید با انبارهای زیرزمینی غیر مجاز مغازه‌ها و تراس‌های بدون مجوز هم روبه‌رو خواهید شد. انبارهای زیر‌زمینی که در شمال شهر به 50 درصد قیمت منطقه خرید و فروش می‌شود. به‌طور مثال در نیاوران مغازه‌ای که با تابلوی میوه فروشی فعال است بیش از 50 متر انباری غیر مجاز دارد و این انباری تا قسمت‌هایی از پیاده‌رو نیز ادامه داشته است که در هنگام فروش یک میلیارد فقط برای این انباری درخواست می‌کند. در جایی دیگر از این منطقه، دستفروشی که بیش از 15 سال بساط دارد، برای واگذاری موقعیت کسب خود 200 میلیون تومان مطالبه می‌کند.


دست به دست شدن اماکن عمومی در تهران تازگی ندارد. در یکی از بوستان‌های شمال شهر، مرد میانسالی که از چند سال پیش با تاریک شدن هوا بساط عرضه قلیان راه می‌اندازد، پاتوق خود را به 300 میلیون تومان هم واگذار نمی‌کند. پای صحبت‌ آنها هم که بنشینی حرف کم ندارند برای گفتن و برای همین بد نیست بدانید که به گفته محمد که بساط قلیان دارد، درآمد این کار با اندک هزینه خیلی خوب است و این درآمد توجیه می‌کند تمام مشکلات و گرفتاری‌های آن را. وی در مورد برخورد ماموران شهرداری و اماکن با بساط عرضه قلیان در پارک هم می‌گوید. محمد از درآمد شبی یک میلیون تومان گفت و ادامه داد: ساعت کار مشخصی ندارم، بعد از تاریکی هوا هستم تا زمانی که در پارک تردد باشد، البته مشتری ثابت هم دارم که 2 شب به بعد می‌آیند. سرگرم صحبت که هستیم چند نفری را راه می‌اندازد، 20 هزار تومان بابت قلیان و 30 هزار تومان هم گرویی برای بازگرداندن قلیان از مردم می‌گیرد.








امیر می‌گوید شنیده ‌است که کاظم برای در اختیار داشتن 30 نقطه برای دستفروشی، چند سال پیش یک میلیارد تومان پرداخت کرده است.

ضلع جنوبی پارک بساط بلال است و بلال فروش اما کارگری است با روزانه 30 هزار تومان دستمزد. می‌گوید اینجا زمستان‌ها لبو و باقالی داریم و تابستان‌ها گوجه‌سبز و چاغاله و بلال. امیر از شهرستان آمده و یکسالی است که به دستفروشی مشغول است. می‌گوید تمام دستفروشی‌های این منطقه در اختیار شخصی به نام کاظم است و در حال حاضر 30 نفر برای وی دستفروشی می‌کنند که دستمزد 20 تا 40 هزار تومانی به هر نفر می‌دهد.


امیر می‌گوید شنیده ‌است که کاظم برای در اختیار داشتن 30 نقطه برای دستفروشی، چند سال پیش یک میلیارد تومان پرداخت کرده است. اینجا تهران است، شهر عجایب و شگفتی‌ها، شهری که نگهبان جلوی رستورانی در فرشته شیفت خود را به 500 هزار تومان می‌فروشد. باور کنید یا نه اینجا آشفته بازاری است که از هیچ منطق اقتصادی پیروی نمی‌کند.


بساط‌هایی از این دست در اکثر بوستان‌های شهر به چشم می‌خورند و داستان آنها هم همین است با چندصد میلیون تومان کمتر یا بیشتر. در این شهر مواد فروشان هم پاتوق دارند و گران‌ترین پاتوق متعلق به‌ آنهاست. یکی از این پاتوق‌ها گوشه دنج و خلوتی است در الهیه، درست مشرف به ورودی صدر به مدرس. پارک کوچکی که محلی هم هست اما محلی‌ها هیچ توجهی به آن ندارند تا پاتوق مواد فروشان باشد. چند ساعتی را اگر برای رصد این پارک وقت بگذارید، یکی از ساختمان‌های نزدیک به این پارک را شناسایی خواهید کرد که منبع تغذیه فروشندگان است. یکی از کسبه محل می‌گوید بیشتر نوجوان‌های محل مشتری این پارک هستند و مشتری عبوری هم کم ندارد.








جنوبی‌ترین نقطه شهر، جایی در کنار اتوبان آزادگان، میدان میوه و تره‌بار مرکزی قرار دارد که اینجا سال‌هاست که رسما خیابان جلوی حجره‌‌ها معامله می‌شود.

توجه به تحرکات پارک را بیشتر که می‌کنی پسرک لاغری را می‌بینی که اعتیاد نخستین مشخصه ظاهری اوست. با 20 هزار تومان به راحتی سفره دل باز می‌کند. از شهرستان آمده و دنبال کار بوده تا اینکه به واسطه یکی از هم اتاقی‌ها وارد این کار شده است. می‌گوید رئیس ما یک آپارتمان در همین نزدیک‌ها دارد و بیشتر وقت خود را هم آنجا سپری می‌کند. احسان از فروش روزانه 2 میلیون تومانی خود می‌گوید و با ناراحتی از کار در برابر مواد پرده بر می‌دارد. 10 نفر برای این شخص در منطقه کار می‌کنند و به ظاهر یکی از امن‌ترین و گرانترین پاتوق‌های تهران است، برای افرادی از این قبیل چراکه یکی از اهالی محل می‌گوید شنیده‌ام چند ماه پیش شخصی برای در اختیار گرفتن این مکان برای فعالیت خود 3 میلیارد پیشنهاد داده است اما معامله‌ای صورت نگرفته است.


در جنوب شهر هم همین بساط است، جنوبی‌ترین نقطه شهر، جایی در کنار اتوبان آزادگان، میدان میوه و تره‌بار مرکزی قرار دارد که اینجا سال‌هاست که رسما خیابان جلوی حجره‌‌ها معامله می‌شود. حجره‌های میدان میوه و تره‌بار به چند قسمت تقسیم می‌شود، داخل حجره، سکوی جلوی حجره، فضای پارک خودرو در جلو سکو، خیابان و بازهم آن‌سوی خیابان که به روبه‌رو معروف است در ادبیات تره‌باری. تمام فضاهای یاد شده به راحتی خرید و فروش می‌شود و خیلی‌ها هم اجاره‌های سنگین دریافت می‌کنند. به‌طور مثال اجاره ماهیانه 5 میلیون تومان برای روبه‌رو آن‌هم به اندازه پارک یک خودرو. روبه‌رو ظرفیت پارک دوخودرو را دارد یعنی 10 میلیون تومان برای اجاره بخشی از خیابان که عمومی است. جلوی سکو هم داستان خود را دارد البته با قیمت‌هایی گران‌تر. کمی دقیق‌تر به این مساله اگر نگاه کنیم، ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی در این موضوع نهفته است. گرانی میوه و تره‌بار در شهر به‌واسطه وجود واسطه‌ها و اجاره‌های نجومی در میدان مادر است و اگر سیستم نظارتی در این مرکز بتواند با این پدیده مقابله کند می‌توان امیدوار بود که با اصلاح نظام توزیع فاصله قیمت بین تولید و مصرف را کاهش داد. اینجا تهران است، شهر شگفتی‌ها، شهر ناهنجاری‌های پیدا و پنهان...
رونق پارکینگ فروشی در تهران


پارکینگ از جمله فاکتورهایی است که امروزه هر خریدار آپارتمان به آن توجه دارد؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از خریداران حاضرند مبلغی علاوه بر قیمت اصلی بپردازند اما واحد مسکونی‌شان پارکینگ شخصی داشته باشد. قیمت پارکینگ همانند قیمت مسکن، در محله‌های مختلف تهران متفاوت است، همچنین عوامل دیگری نیز وجود دارد که در تفاوت قیمت این پارکینگ‌ها اثرگذار است.


به گفته یکی از مشاوران املاک در شرق تهران، در محله‌هایی که قیمت آپارتمان متری چهار تا پنج میلیون تومان باشد قیمت پارکینگ بین 20 تا 30 میلیون تومان است و در محله‌هایی که قیمت آپارتمان متری سه تا چهار میلیون تومان باشد، قیمت پارکینگ حدود 15 میلیون تومان است.








در محله قیطریه پارکینگ با قیمت حدود 50 میلیون تومان به فروش می‌رسد، البته قیمت پارکینگ در برج‌های لاکچری به 150 تا 160 میلیون تومان نیز می‌رسد.

او در مورد مهم‌ترین عامل‌هایی که در قیمت پارکینگ تاثیر می‌گذارد به دو موضوع اشاره می‌کند؛ یکی اینکه در ساختمان‌هایی که به تعداد واحدهایش پارکینگ وجود دارد قیمت پارکینگ ارزان‌تر است و پارکینگ ارزش کمتری دارد و در ساختمان‌هایی که تعداد پارکینگ کمتر از واحدهاست، پارکینگ ارزش بیشتری پیدا می‌کند و دیگر اینکه قیمت پارکینگ در محله‌هایی که دارای کوچه و خیابان‌های کم عرض است بیشتر از محله‌هایی است که خیابان‌های عریض دارد.


یکی دیگر از کارشناسان املاک در شمال تهران نیز در رابطه با واحدهایی که قصد خرید پارکینگ اضافی دارند بیان می‌کند: به طور قانونی واحدهای زیر 200 متر 1 پارکینگ، واحدهای با متراژ بین 200 تا 240 متر 1.5 پارکینگ و واحدهای بالای 250 متر دو پارکینگ دارند و هر گاه هر یک از آنها قصد خرید پارکینگ اضافی داشته باشند، باید مبلغی جداگانه پرداخت کنند که بیشتر این پارکینگ‌ها بر اساس محل و توافق میان طرفین قیمت‌گذاری می‌شوند.


به گزارش اقتصادنیوز، او در مورد قیمت پارکینگ‌ها در محله‌های مختلف نیز می‌گوید: قیمت پارکینگ‌ها در هر محله‌ای متفاوت است، برای مثال در محله محمودیه پارکینگی با قیمت 120 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و به دلیل نیاز فوری صاحب ملک به پول با قیمت 90 میلیون تومان به فروش رسیده است، همچنین در محله قیطریه پارکینگ با قیمت حدود 50 میلیون تومان به فروش می‌رسد، البته قیمت پارکینگ در برج‌های لاکچری به 150 تا 160 میلیون تومان نیز می‌رسد، همچنین در ساختمان‌هایی که دارای چند طبقه پارکینگ هستند، قیمت پارکینگ در طبقات مختلف متفاوت است.


به گفته این کارشناس املاک، برخی پارکینگ‌ها با عنوان پارکینگ مزاحم یاد می‌شوند، چرا که در مقررات شهرداری، استانداردی برای مساحت پارکینگ وجود دارد، اگر این استاندارد در مورد پارکینگ آپارتمانی قابل‌اجرا نباشد و راه عبور بقیه پارکینگ‌ها باز باشد، شهرداری با توافق اعضای ساختمان و دستورالعملی که در این مورد وجود دارد، پارکینگ مزاحمی در آن فضا پیش‌بینی می‌کند که برای مثال، دو ماشین بتوانند پشت سر هم پارک کنند. مشکل این نوع پارکینگ این است که هر زمان یکی از مالکان بخواهد، خودرو خود را حرکت دهد، مالک پارکینگ مزاحم هم باید خودرو خودش را جابه‌جا کند، از این رو قیمت این پارکینگ‌ها یک‌سوم قیمت سایر پارکینگ‌های موجود در همان ساختمان است.


انتهای پیام/

ارسال نظر