صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۹ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۴

ماجرای روح آریایی سید جمال‌الدین افغانی از نگاه نژادپرستان فرانسوی

تعرض جنسی دو مأمور پادشاهی عربستان سعودی به دو زائر ایرانی احساسات ضدعربی را به غلغل درآورده. عوام و خواص درگیر هیجان ابلهانه‌ شده‌اند و برای دشنام دادن و خوار کردن اعراب مسابقه می‌دهند.
کد خبر : 12721

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، نویسنده وبلاگ راوی مستوری با این مقدمه افزود است:بخشی از بدنه روشنفکران ایرانی منتقد این غلیانِ تنفر است. انتقاد و انزجارشان از این رفتار به جاست اما نامی که بر آن می‌نهند خطاست: این مصداق نژادپرستی نیست.


چندسالی است که اصطلاح نژادپرستی در مناظره روشنفکری بر سر هویت ایرانی و نسبت «ما» و«دیگران» دست‌ودلبازانه به کار برده می‌شود. مهم نیست حکایت از چه باشد؛ از خودبرتربینی ایرانی که هنر نزد اوست و بس، از بیگانه‌هراسی و آزار مهاجران افغان، یا از تحقیر و توهین به ترک و عرب. هر چه باشد، تند و سریع نشانه نژادپرستی ایرانیان خوانده می‌شود.
این رفتار و پندارها همه خطرناکند و با هیچ معیار اخلاقی‌ای هم توجیه‌پذیر نیستند اما نژادپرستانه خواندن‌شان درست نیست. نژادپرستی هم تعریف مشخصی دارد و هم تاریخ مشخصی. فرض اساسی نژادپرستی، نابرابری جنس بشر است و برای این نابرابری توضیح زیست‌شناسانه دارد. معتقد است که پیشرفت یا عقب‌ماندگی قوم‌ها و مردم‌های مختلف به خاطر شرایط محیطی‌شان، و یا به خاطر میزان دسترسی‌شان به فرصت‌ها نیست، بلکه نهفته و ناشی در ژن‌هاست، ذاتی است لایتغیر و ابدی و ازلی. تاریخ نژادپرستی، تاریخ اروپایی است. در طول دو سه سده انبوهی از خزعبلات در اثبات برتری نژاد سفیدپوست بافته و نگاشته شد و کم‌کم از دل نژاد سفیدپوست هم نژاد آریایی سربرآورد.
جالب این‌جاست که همین اروپایی‌ها بودند که ما ایرانی‌ها را با مفهوم نژاد (آن‌چنان که مدنظرشان بود و نه آن‌چنان که پیش از آن در ادبیات فارسی به کار می‌رفت) آشنا کردند. یکی‌شان ارنست رنان بود که نژاد سامی (عرب و یهود) را ذاتا پست و زیردست می‌خواند و نژاد آریایی را سرور و برتر. کمتر کسی می‌داند که جمال‌الدین افغانی/اسدآبادی از جمله کسانی بود که در این‌باره به رنان پاسخ داد و در دو شماره از یک نشریه فرانسوی (Journal des Débats) نظریاتش را نقد کرد. حدس می‌زنید پاسخ جدلی رنان چه بود؟ گفت، تو خودت چون عرب نیستی، بلکه افغانی هستی و روح آریایی در تو دمیده شده‌ می‌توانی به این خوبی مناظره و استدلال کنی!


انتهای پیام/

ارسال نظر