«نه» محیط زیست به اتوبان شهید شوشتری
به گزارش گروه اجتماعی آنا، محمد هادی حیدرزاده با بیان اینکه قسمتیهایی از احداث این اتوبان از داخل پارک ملی سرخه حصار عبور میکند اظهار کرد: بر اساس مصوبه هیات وزیران و قوانین و دستورالعملهای سازمان، احداث جاده در مناطق حفاظت شده و پارکهای ملی به منظور حفظ اکوسیستم بکر و طبیعی آن ممنوع است.
وی ادامه داد: اجرای هرگونه پروژه عمرانی و ملی هر چند مهم و زیر بنایی منوط به ارائه طرح جامع و کامل ارزیابی زیست محیطی و سپس بررسی در سطح استان و تصویب آن در سازمان حفاظت محیط زیست است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه این پروژه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید فرآیند قانونی را با حوصله طی کند، افزود: پروژههایی مانند اتوبان بابایی به پاکدشت از این قسم بوده که با توجه به عدم انجام مراحل ارزیابی زیست محیطی در دولت قبل، در حال حاضر با جلوگیری از فعالیت عمرانی مواجه شده است.
حیدرزاده به بیانات مقام معظم رهبری در ۱۷ اسفند ماه سال گذشته مبنی بر اینکه همه پروژهها باید پیوست زیست محیطی داشته باشد تأکید کرد و گفت: دغدغه معظمله در بیانات ارزشمندشان بر حفظ اراضی طبیعی که دارای ارزشهای اکولوژیک است استوار بوده و این اداره کل باهدف رعایت فرامین ایشان، اجرای نثر صریح قانون و تعهدات اجتماعی با هرگونه تداوم این پروژه بدون طی مراحل قانونی مخالف است.
وی در ادامه با بیان اینکه مشاور پروژه مذکور هم گزینههای زیست محیطی را برای اجرای این پروژه معرفی کرده است تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران آمادگی دارد به محض دریافت طرح ارزیابی زیست محیطی پروژه شهید شوشتری، فرآیند بررسی و تصویب پروژه فوق را با رعایت ضوابط زیست محیطی ابتدا در کمیته استانی و سپس در کمیته ملی مورد پیگیری قرار دهد.
وی افزود: در مکاتبه رسمی با شهرداری تهران موارد فوق کتبا و بطور شفاف ابلاغ شده است و قطعا عزیزان در مدیریت شهری کاملا به مصادیق قانونی و رعایت کامل حقوق شهروندان در کنار مصالح عمومی بدون حاشیه دقت خواهند کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین در بخشی از دغدغههای محیط زیستی خود تصریح کرد: استان تهران، اولین استان از نظر بدهی اکولوژیک در سطح کشور است که این امر موجب کاهش کیفیت زندگی در کل استان مخصوصا شهر تهران شده است.
حیدرزاده با بیان اینکه نیازمند نگاه علمی و فنی مبتنی بر ایجاد تناسب نسبت به بارگذاری و ظرفیت تحمل اکوسیستم در تهران هستیم یادآور شد: به نظر میرسد بارگذاریهای جدید چه در حوزه عمرانی و چه در حوزه صنعتی باید معطوف به سایر استانهای در حال توسعه با رعایت الزامات زیست محیطی شده و تهران نیز از این دایره خارج شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: اعتقاد داریم که پروژه اتوبان شهید شوشتری یک پروژه تاثیرگذار شهری است که میتواند در کاهش بار ترافیکی کارآمد باشد اما رعایت الزامات زیست محیطی و طی کردن فرآیند مرتبط مورد تاکید قاطع این اداره کل است.
انتهای پیام/