صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۶ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵
مشاور مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت:

مصرف سوخت در ایران ۲ برابر متوسط جهانی است

مشاور مدیر عامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ایران گفت: در مصرف انرژی با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم؛ به گونه‌ای که متوسط مصرف سوخت کشور ۸.۵ درصد ولی متوسط جهانی آن چهار درصد است.
کد خبر : 124929

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از ایسنا، حامد حوری جعفری در چهارمین نشست گفت‌وگوی انرژی، نقش آموزش، فرهنگ‌سازی و تغییر رفتار در بهره‌وری انرژی اظهار کرد: ایران دارای بیش‌ترین دخایر نفت و گاز در جهان است و این ذخایر زیاد باعث شده وضعیت مصرف انرژی و شاخص‌های مصرف انرژی در کشور وضعیت مناسبی نداشته باشد.


وی ادامه داد: از مرحله تولید تا مصرف نهایی هر کشور سیستم انرژی خاصی وجود دارد که در کشور ما وابستگی کامل به نفت و گاز مشاهده می‌شود. بیش‌تر از ۹۹.۳ درصد از حامل‌های اولیه انرژی در کشور نفت و گاز است. در سطح دوم انرژی پالایشگاه‌های نفت و گاز و نیروگاه‌های تولید برق وجود دارد که در کشورهای دیگر از منابعی به غیر از نفت و گاز برای تولید برق استفاده می‌شود ولی در ایران اینگونه نیست.


حوری جعفری خاطرنشان کرد: از مرحله تولید تا مصرف انرژی تلفات زیادی وجود دارد. متوسط مصرف سوخت کشور ۸.۵ درصد ولی متوسط جهانی آن چهار درصد است. متوسط بازده نیروگاه‌ها در کشور ۳۶.۳ درصد ولی متوسط جهانی آن ۴۵ درصد است. در سیستم‌های انتقال برق حدود ۱۹ درصد هدررفت انرژی وجود دارد، این در حالی است که متوسط آن در جهان هفت تا هشت درصد است.


وی ادامه داد: در مصرف نهایی انرژی در بخش ساختمان و مسکن متوسط مصرف به ازای هر مترمربع حدود ۵۰۰ کیلووات ساعت ولی متوسط جهانی حدود ۱۶۰ کیلووات ساعت و در بعضی از کشورها حدود ۷۰ کیلووات ساعت است. در بخش حمل و نقل و تولید خودروهای داخلی میزان مصرف انرژی ۱۰.۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ولی متوسط جهانی ۵.۵ لیتر است که با توسعه خودروهای ۶ سیلندره به زیر چهار لیتر در ۱۰۰ کیلومتر رسیده است. دلیل این همه فاصله با استانداردهای جهانی فرسودگی و بیش از حد انرژی‌خواه بودن صنایع کشور است.


انتهای پیام/

ارسال نظر