صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۸ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵
جشنواره فناوری نانو /1

معرفی محصولات نانوی مجتمع رنگ‌دانه، نانونخ و گرانول سیرجان

یکی از شرکت‌های نانو که در جشنواره فناوری نانوی امسال شرکت کرده و محصولاتش را به معرض نمایش گذاشته است، مجتمع رنگ‌دانه، نانونخ و گرانول سیرجان است که مواد آنتی‌باکتریال و آنتی‌ویروس را با کمک فناوری نانو تولید می‌کند.
کد خبر : 124337

نسترن صائبی، گروه علم و فناوری آنا- منسوجات و مواد رنگ‌زای مصرفی برای رنگ‌رزی آنها، محیط‌های مغذی برای رشد باکتری‌ها محسوب می‌شوند. برای تولید منسوجاتی با خاصیت آنتی‌باکتریال استفاده از نانوذرات، ک مکانیسم اصلی تاثیرشان روی باکتری‌ها از طریق آسیب به DNA، پروتئین و تخریب دیواره سلولی است، مورد توجه قرار گرفته است.


در سال‌های اخیر نیز مواد آلی حاوی یون‌های فلزاتی مثل مس، آهن، روی، نقره و تیتانیوم به عنوان مواد دارای خاصیت آنتی‌باکتری بسیار مورد توجه بوده‌اند. نانومواد اکسید فلری دارای ویژگی‌های منحصر به‌فرد فیزیکی و شیمیایی هستند که برخواسته از اندازه کوانتومی و سطح موثر وسیع آنها است و آنها را از حالت توده‌شان متمایز می‌کند.


خاصیت آنتی‌باکتریال نانوذرات به دلیل اندازه بسیار کوچک و در نتیجه نسبت بالای سطح به حجم آنهاست. نسبت سطح به حجم بالا این امکان را برای نانوذرات فراهم می‌کند تا مستقیما با غشاء میکروبی در تماس باشند و طی فرآیند آزادسازی یون فلزی، غشاء میکروبی را تخریب کنند.


نانوذرات اکسید (ZnO) مکانیسمی شبیه به دیگر نانوذرات دارد ولی بیش‌تر از طریق تخریب دیواره باکتری عمل می‌کند که با توجه به این ویژگی یکی از پرکاربردترین نوع نانوذرات برای مقابله با باکتری‌های گرم منفی و گرم مثبت در دو فاز جامد و مایع است. تولید این نانوذرات به روش شیمیایی و به کمک مواد اولیه معدنی است.


به گفته اویس افضلی، مسئول بخش نانو و الیاف این مجتمع، محصولات این شرکت شامل مستربچ، گرانول، کامپاند، رنگ‌دانه و الیاف هستند که همه بر پایه پلیمرهای پلی‌اتیلن، پلی‌استر و پلی‌آمید و با استفاده از نانواکسید روی و نانو اکسید مس و نانوکامپوزیت‌های مس و روی تولید می‌شوند.


افضلی می‌گوید: «از آنجا که نقره خاصیت سرطان‌زایی دارد، ما سعی کرده‌ایم که در محصولات‌مان از نانوذرات مس و روی استفاده کرده‌ایم. این مواد آنتی‌باکتریال، آنتی‌UV، آب‌دوست و آب‌گریزتر از نانوذرات نقره هستند و خواص الیاف روی و مس از نقره بیش‌تر است».


به گفته افضلی، این شرکت از سال 75 تاسیس شده و به تولید صنعتی رسیده است و محصولاتش را به کشورهای آسیای میانه مثل ازبکستان، قرقیزستان و کشورهای همسایه مثل عراق و سوریه و مقداری نیز به اروپا صادرات می‌کند.


گفتنی است که جشنواره فناوری نانو از 14 تا 17 مهرماه در نمایشگاه دائمی بین‌المللی توسط ستاد ویژه توسعه نانو برگزار شده است. امسال در این جشنواره بخش دیگری اضافه شده است که بخش سلامت و بهداشت است و این مجتمع در این بخش محصولات خود را معرفی کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر