صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۵ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۴
جلال چراغپور:

رفتن کی روش اشتباه بزرگی است / مگر فقط او دلالی می‌کند؟ / کی‌روش بازیکن‌سالاری را از بین برد

کارشناس فوتبال کشورمان معتقد است در شرایط فعلی کارلوس کی روش بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی است و فدراسیون فوتبال باید برای حفظ او تمام تلاشش را انجام دهد.
کد خبر : 12267

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، علی کفاشیان یک روز از رفتن کی روش می ‌گوید و روز بعدش از حصول توافق با مرد پرتغالی؛در این میان به رغم تمام جلساتی که در این خصوص برگزار شده است اما،هنوز مشخص نیست که کارلوس کی روش به همکاری اش با تیم ملی ادامه می دهد یا نه. با توجه به این موضوع موافقان و مخالفان سرمربی تیم ملی از دیدگاه خود به این موضوع نگاه کردند. جلال چراغپور کارشناس فوتبال کشورمان که معمولا از زاویه متفاوت به اتفاقات فوتبال ایران نگاه می‌کند در گفت و گو با خبر نگار ورزشی آنا دیدگاهش را در این خصوص بیان کرد.


* این روزها موافقان ومخالفان کارلوس کی‌روش مقابل هم صف آرایی کرده‌اند.


- اگر مصاحبه‌های موافقان و مخالفان کی روش راکنار هم بگذاریم یک پازل درست می‌شود. این پازل یک تصویر رابه ما نشان می دهد که بیانگر آن است که بحث‌هایی که در مورد کی روش می شود فنی نیست.‌ ای کاش افراد جریان ساز می آمدند و دور یک میز می‌نشستند و درخصوص فوتبال و نحوه مربیگری کی روش فنی صحبت می کردند تا همه متوجه شوند نقاط ضعف این مربی چیست.


* شما معتقدید در مورد کی روش بحث فنی نمی شود ؟


- ببینید مخالف و موافق سرمربی تیم ملی باید نظرش را اعلام کند اینکه اشکالی ندارد، اما چون در مورد فوتبال حرف می‌زنیم باید فنی صحبت کنیم. کی روش مثل همه مربیان دارای یک نقاط ضعف و قوت است برای بررسی کارنامه او باید ارزش فنی اش را بسنجیم آن وقت است که می‌توانیم اظهار نظر کنیم. به اعتقاد من باید بی‌انصاف باشیم که بگوییم کی روش برای فوتبال ایران بار فنی نداشته است.


* پس شما جز موافقان کی روش هستید؟


- من نه موافق هستم ونه مخالف. تمام حرف من این است که باید با انصاف باشیم و اگر ضعف‌های کی روش را می گوییم باید نقاط قوتش را هم ذکر کنیم. اصلا مگر می‌شود مربی در سطح کی‌روش فقط ضعف باشد و یا فقط قوت.


* حال به نظر شما نقطه قوت کی روش در این چند سالی که در فوتبال ایران فعالیت می‌کند کجا بوده‌است؟


- جدا از بار فنی او، همین که بازیکن سالاری را در تیم ملی ایران از بین برد باید از او تشکر کنیم.


*اما همیشه مسئولان فدراسیون فوتبال اعلام می‌کنند که بازیکن سالاری در تیم ملی وجود ندارد؟


- این حرف، فقط ادعا بود. تیم ملی تا قبل از کی‌روش با معضل بازیکن سالاری دست و پنچه نرم ‌می‌کرد. هنوز فراموش نکردیم که در جام جهانی 2006 بازیکن معروف تیم ملی با لگد به زیر کلمن زد و یا اینکه بازیکن شب قبل از بازی با بحرین تا ساعت سه صبح در کنار ساحل قدم می زد. البته مورد‌های دیگری هم سراغ دارم مثل سیلی بازیکن به صورت هم تیمی‌اش (جام ملت‌های آسیا –چین). حال سوال من این است آیا از زمان حضور کی‌روش در تیم ملی بازیکنی جرات کرده از این دست کارها انجام بدهد؟ پس با یک نگاه گذرا می‌بینیم که کی روش در جنبه انضباطی در تیم ملی نمره قابل قبولی گرفته است .








کی روش عصبی است، ‌ یک دنده است و هزارو یک اشکال دیگر دارد.اما با توجه به بار فنی که دارد باید او را حفظ کنیم نه اینکه به دنبال این باشیم او را از تیم ملی جدا کنیم

* اما درخصوص مسائل فنی کارشناسان معتقد هستند نمی توان به کی روش نمره قبولی داد.


- واقعیتش را بخواهید درست کردن این فوتبال سال‌ها زمان می‌خواهد. یک شبه که همه چیز درست نمی‌شود فوتبالی که از تیم ملی امروز می‌بینیم با گذشته قابل قیاس نیست. موفقیت یک روزه بدست نمی‌آید باید امکانات و زمان کافی را در اختیار کادر فنی قرار داد.


* از اولین حضور کی‌روش در فوتبال ایران حدود 4 سال می گذرد. به نظر شما این مدت برای ایجاد تغییرات در فوتبال ایران کافی نبود؟


- کی روش وقتی به فوتبال ایران اضافه شد تیم ملی ما به هیچ وجه شرایط نرمالی نداشت. او برای بر طرف کردن نقاط ضعف تیم ملی مجبور شد به اروپا برود و بازیکنان دو رگه را زیر نظر بگیرد و از بین آنان بهترین ها را انتخاب کند. بله یک زمانی در تیم ایران بازیکنانی چون علی دایی، مهدی مهدوی کیا، کریم باقری، وحید هاشمیان، خداداد عزیزی و منصوریان بازی می کردند که هر یک از این بازیکنان برای خودشان وزنه بودند. حال دوباره سوال من این است که آیا در زمان حضور کی روش در تیم ملی او بازیکنانی با این کیفیت داشت؟ مسلما نه. امروز مردم دیگر از دور خود چرخیدن یک بازیکن لذت نمی‌برند آنها می‌خواهند یک فوتبال هیجانی را شاهد باشند.


* به نظر شما فوتبالی که تیم ملی امروز بازی می کند لذت بخش است؟


- تیم ملی به هیچ وجه با گذشته‌اش قابل قیاس نیست. تیم ملی امروز بدون توپ فوتبال بازی می‌کند دوندگی‌ بازیکنانش به استانداردهای جهانی نزدیک شده‌است.


* با این حساب شما موافق تداوم حضور کی روش در فوتبال ایران هستید؟


- کی روش عصبی است، ‌ یک دنده است و هزار و یک اشکال دیگر دارد. اما با توجه به بار فنی که دارد باید او را حفظ کنیم نه اینکه به دنبال این باشیم او را از تیم ملی جدا کنیم. تیم ملی در حال پوست انداختن است؛ نباید در این شرایط کی‌روش را عوض کنیم.


* بیشتر توضیح می دهید؟


- ببینید نکونام از تیم ملی خداحافظی کرد، فولادی و شجاعی تمام شده هستند سید جلال هم بیشتر در زمین خودمان می‌ماند تا بخواهد در حملات شرکت کند یعنی اینکه روزهای آخر کارش را در تیم ملی را سپری می‌کند. پس باید برای یک معماری جدید اجازه دهیم کی روش با‌شناختی که از فوتبال ما پیدا کرده‌ است کارش را ادامه دهد. نمی‌دانم چرا ما با مربیان کار بلد بد برخورد می‌کنیم تنها مربی که من دیدم با وجدان پاک و بار فنی بالا به فوتبال ما کمک کرد ایویچ بود دیدید که با او چه برخوردی کردند بعد هم تا حدودی کارلوس کی روش.


* فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان این روزها تلاش زیادی را انجام می دهند تا کی روش به کارش در فوتبال ایران ادامه دهد. اگر نتیجه جلسات با کی روش در نهایت منجر به جدایی مرد پرتغالی شد باید چکار کنیم؟


- اگر فدراسیون اجازه بدهد کی روش برود اشتباه بزرگی را مرتکب شده است. من به خیلی از کارهای کی روش انتقاد دارم مخالف یک سری از حرکات و رفتارهای او هستم اما معتقدم باید او را کنترلش کنیم نه اینکه حذفش کنیم.


* مخالفان کی روش در چند روز گذشته بحث دلالی وی را در فوتبال ایران مطرح کرده‌اند؛ اگر این قضیه درست باشد آیا باید به ادامه همکاری با کی روش همچنان ادامه داد؟


- اگر فساد مالی دارد دیگر نباید بحث فنی کرد باید بیرونش کنند اما ببینید در فوتبال ما فقط کی روش فساد دارد؟ مدعی شده‌اند مدیر برنامه‌های کی روش با چند بازیکن تیم ملی قرارداد امضا کرده و از روزی که این اتفاق افتاده آنها در تیم ملی جایگاهی پیدا کرده‌اند و یا در خصوص برگزاری اردو‌ها و مسابقات تدارکاتی. اگر اینها را قبول کنیم اما این سوال در ذهن ما به وجود می‌آید که این ضعف مسئولان فدراسیون است یا زرنگی کی روش؟ بعد از این گذشته در فوتبال ما سوت‌های مشکوک زده نمی‌شود، جابجایی‌های بودار انجام نشده، پورسانت نبوده، مربی قبل از هفته پایانی لیگ با فلان تیم قرارداد نبسته و هزاران مورد دیگر. آیا این اتفاقات مختص به کی روش است و فوتبال ما پاک پاک است؟ اگر فقط کی روش این کار‌ها را می‌کند خیلی بی‌جا کرده باید عوضش کنند اما حکایت این فوتبال و حرف‌هایی که زده می‌شود مانند «رطب خورده منع رطب کی کند» است.


انتهای پیام/

ارسال نظر