صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۴ - ۱۰ مهر ۱۳۹۵
در جلسه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی مطرح شد

دوره کارشناسی‌ارشد جامعه‌شناسی دفاع مقدس تصویب شد/ لزوم دقت بیشتر در سرفصل‌های رشته خانواده و سلامت جنسی

جلسه 123 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
کد خبر : 122224

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه که به ادامه بررسی رشته "خانواده و سلامت جنسی" اختصاص داشت، ابعاد فرهنگی و تربیتی این موضوع بررسی شد.


در این جلسه به نظرات مباین با مبانی اسلامی در زمینه مسائل جنسی اشاره شد که در برخی از محافل علمی کشور، بر لزوم تبیین مبانی سلامت جنسی از منظر شرع نیز تاکید شد.


در بخش دیگری از بررسی این برنامه درسی، با توجه به بین‌رشته‌ای بودن این رشته تحصیلی، بر لزوم آموزش پزشکی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و ... در برنامه درسی این رشته تأکید شد.


پس از ارائه کلیات این برنامه رشته خانواده و سلامت جنسی، اعضا، نظرات و پیشنهادهای خود را مطرح کردند که ترسیم دقیق جایگاه این رشته از نظر ارتباط آن پزشکی و روانشناسی، لزوم همکاری وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه، ادغام برخی از سرفصل‌های درسی این رشته به علت تشابه موضوع این دروس، برنامه‌ریزی علمی در مسیر تسهیل ازدواج، آسان، به موقع، آگاهانه و پایدار به عنوان هدف اصلی این رشته و منحصر نبودن نگاه اسلام به مسائل جنسی به احکام و تعمیم این نگاه به اخلاق اسلامی و ... مهمترین این نظرات بود.


در ادامه با رأی مثبت اعضا مقرر شد تا این برنامه درسی در یک کارگروه 3 نفره بحث و بررسی شود.


غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی هم در این جلسه بر لزوم اجرای کامل قوانین و مقررات مصوب در حوزه آموزش عالی تاکید کرد و گفت: «آنچه که مهم است اجرای بهینه مقررات و قوانینی است که از سوی نهادهای مسئول تصویب می‌شود. وضع و تصویب قوانین و مقررات مانند به دنیا آوردن کودک است و اجرای این قوانین و مقررات مانند تربیت این کودک است و اگر نهادی نتواند قانون مصوب خود را اجرایی کند، بهتر است اصلا قانون وضع نکند.»


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «همه ما می‌دانیم که جامعه و کشورمان از منظر اخلاق جنسی با ناهنجاری‌ مواجه است و گسترش طلاق و کاهش ازدواج یکی از مصادیق این ناهنجاری است و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به کنترل و کاهش نرخ طلاق اصرار کرده‌اند. این ناهنجاری‌ها مستمک دشمنان انقلاب و اسلام برای تضعیف و تخریب وجهه انقلاب اسلامی شده است.»


عضو هئیت علمی دانشگاه تهران گفت: «طلاق به عنوان یک ناهنجاری موجد و موجب ده‌ها فساد جنسی، اقتصادی و ... می‌شود و برای مهار مشکل باید یک جهاد مقدس شکل گیرد.»


او به نقش و جایگاه خانواده در دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: «با تجربه بیش از 3 دهه که از حضور در تعلیم و تربیت دارم به جرأت می‌گویم فروپاشی خانواده به فروپاشی دینی می‌انجامد. خانواده متدین می‌تواند یک انسان متدین تربیت کند و اگر تربیت دینی و خانواده صورت نگیرد در نهادهای دیگر مانند آموزش و پرورش اگر این تربیت محال نباشد، قطعا بسیار دشوار است. نباید مشکلات و معضلات اخلاقی جامعه را انکار و پنهان کرد بلکه باید مانند یک طبیب دلسوز این معضلات را درمان کرد.»


در پایان این جلسه اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی دقت بیشتر در سرفصل‌ها و محتویات ارائه شده در این برنامه درسی را خواستار شدند.


همچنین در این جلسه اعلام شد راه‌اندازی رشته جامعه‌شناسی دفاع مقدس در مقطع کارشناسی‌ارشد در جلسه شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر