صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۰۵ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵

میمون رزوس؛ تهدیدی برای تنوع زیستی ایران

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: ساماندهی گونه قاچاق، مهاجم و غیربومی میمون رزوس با توجه به تهدیدی که برای تنوع زیستی کشور به دنبال دارد، در دستور کار قرار گرفته است.
کد خبر : 121330

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، مجید خرازیان مقدم با اشاره به اخبار منتشر شده پیرامون گونه غیر بومی میمون رزوس، گفت: با توجه به تکلیف و وظیفه قانونی سازمان حفاظت محیط زیست برای ساماندهی گونه‌های وحشی کشف و ضبط شده، علی الخصوص گونه‌های مهاجم و نظر به اینکه گونه میمون رزوس نیز در دسته بندی گونه مهاجم برای حیات وحش کشور قرار می‌گیرد، معاونت محیط زیست طبیعی پس از ضبط این گونه‌ها، نسبت به تعیین و تکلیف وضعیت آن‌ها اقدام می‌کند.


مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: عدم ضبط و جمع آوری گونه مهاجم و غیربومی میمون رزوس از سطح مراکز خرید و فروش که به صورت قاچاق نسبت به وارد کردن و فروش این گونه اقدام می‌کنند، می‌تواند منجر به تهدید جدی برای طبیعت و حیات وحش کشور شود.


مقدم افزود: تمامی گونه‌های جانوری وحشی پس از صدور مجوز انتقال توسط اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید، تنظیم صورتجلسه‌ای با امضای نمایندگان دفتر حراست، مدیریت پارک پردیسان، دفتر حیات وحش و اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید، همچنین گذراندن دوره قرنطینه زیر نظر دامپزشک کلینیک پردیسان مجاز به خروج از کلینیک حیات وحش و مرکز بازپروری پردیسان و انتقال به سایر مراکز مورد تایید هستند.


مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در خصوص انتقال گونه مذکور، با توجه به قوانین موجود نیازی به اخذ مجوز از سایر ارگان‌ها نبوده و تا کنون نیز هیچ درخواستی از سایر ارگان‌ها مبنی بر ضرورت اخذ مجوز قبل از انتقال حیوانات وحشی به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه نشده است.


این مسئول گفت: بدیهی است در صورت ضرورت اخذ مجوز از سایر دستگاه‌ها، پس از اخذ مستندات قانونی و دلایل توجیهی از دستگاه مورد نظر موضوع مورد بررسی و اقدام قرار خواهد گرفت.


مقدم با اشاره به اخبار منتشر شده پیرامون انتقال این گونه غیربومی به پژوهشگاه رویان، یادآور شد: پژوهشگاه رویان با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج‌‏های نابارور، پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران تاسیس شده و مجوز مراکز تحقیقات علوم سلولی و مرکز تحقیقات پزشکی تولید مثل را از شورای گسترش دانشگاه‏‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارد و در نتیجه تابع قوانین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و از همین رو همکاری گسترده‌ای با سازمان حفاظت محیط زیست دارد.


مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: موسسه رویان عضو کمیته اخلاق در آزمایش‌های پزشکی بوده و در چهارچوب قوانین و دستورالعمل‌های موجود عمل می‌کند و این نکته در بازدیدهای مکرر کارشناسان محیط زیست نیز مورد تایید قرار گرفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر