صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۵۲ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵
مدیرکل نظارت بر فرآورده های طبیعی غذا و دارو خواستار شد؛

رسانه ملی تبلیغات غیر واقعی را نپذیرد/ تبلیغات نباید عوام فریبانه باشد

مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های سازمان غذا و دارو گفت: در برخی تبلیغات رسانه‌ای اعلام می‌شود که با مصرف فرآورده‌ای خاص 10 درصد به موهای شما اضافه یا هر روز درصدی از وزنتان کم می‌شود، این درحالی است که چنین چیزی اصلاً صحت ندارد.
کد خبر : 121315

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سازمان غذا و دارو، امیر حسین جمشیدی، مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو اظهار کرد: همه اسناد بالادستی، نظیر سیاست‌های کلی سلامت و برنامه پنجم، این سازمان را مجاب می‌کند که به مقوله فرآورده‌های طبیعی و سنتی یک نگاه ویژه‌ای داشته باشد.


وی با بیان اینکه نگاه این سازمان ترویجی و توسعه گرایانه است، افزود: هدف انجام فعالیت‌های این سازمان زیربنایی و اساسی در همه ابعاد است.


جمشیدی، در ادامه با اشاره به اینکه وزارت بهداشت ملزم است زمینه توسعه این فرآورده‌ها را فراهم کند، عنوان کرد: این اداره کل و سازمان غذا و دارو به شدت در پی توسعه این فرآیند هستند.


مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در ده سال گذشته رشد تولید این فرآورده‌ها افزایش داشته، به‌صورتی که حدود 1.2 پروانه در هر روز کاری صادر شده، آنهایی که دستی بر آتش دارند می‌دانند که این اعداد، رقم بسیار کوچکی نیست.


جمشیدی، تصریح کرد: سازمان غذا و دارو به دنبال مصرف منطقی این فر‌آورده‌ها است و هیچ‌گاه دنبال این موضوع نیست که اینها، به میزان خیلی زیاد و بدون هیچ علم و تخصصی مصرف شود.


وی با اشاره به اینکه نباید به هر قیمتی به سمت توسعه این فرآورده‌ها گام بر داریم، گفت: در وهله اول باید سلامت مردم را در نظر گرفت؛ موارد بعد حمایت از کادرهای درمانی فعال در زمینه تولید دانش فنی است.


این مقام مسئول تصریح کرد: هم‌اکنون مجرای قانونی عرضه این فرآورده‌ها تنها داروخانه‌ها است که متاسفانه در عطاری‌ها به فراوانی مشاهده می‌شود.


جمشیدی، افزود: فروش این فرآورده‌ها در هر مکانی به جز داروخانه‌ها ممنوع و غیرقانونی است.


وی گفت: تبلیغات فرآورده‌های طبیعی و سنتی تولید داخل کشور به شرط ارائه مستندات علمی و رعایت سایر ضوابط و مقررات بلامانع است.


جمشیدی، ادامه داد: تبلیغ این مهم کمکی برای ترویج فرآورده‌های طبیعی و سنتی است تا فرهنگ سازی در ارتباط با این فرآورده‌ها صورت گیرد؛ ولی زمانی که ادعاهای مطرح شده از مجوزهای مربوطه و اثبات شده فراتر می‌رود امکان گمراهی مصرف کنندگان بوجود می‌آید.


مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در برخی موارد تبلیغات رسانه‌ای اعلام می‌شود که با مصرف فرآورده‌ای خاص مثلا 10 درصد به موهای شما اضافه و یا هر روز درصدی از وزنتان کم و یا درصدی به وزنتان اضافه می‌شود و این درحالی است که چنین چیزی اصلاً صحت ندارد.


جمشیدی، با بیان اینکه هر یک از این تبلیغاتی که خارج از ضوابط از رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی پخش شود باعث تعلیق مجوز صادره خواهد شد مگر اینکه منطبق بر آئین نامه‌ها و قوانین جاری سازمان غذا و دارو باشد و تداخلی با آن ایجاد نکند.


مدیر کل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: تبلیغات مجوز‌دار هم نباید عوام فریبانه باشد.


جمشیدی، در پایان از صدا و سیما خواست قبل از تبلیغ هر فرآورده مرتبطی با سازمان غذا و دارو هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.



انتهای پیام/

ارسال نظر