صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۷ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵

نقد و بررسی دو کتاب در نمایشگاه کتاب شهرکرد

رمان «پیشانی شکسته مجسمه‌ها» و مجموعه داستان «راهنما یادت نرود» در نمایشگاه کتاب شهرکرد به نقد گذاشته می‌شود.
کد خبر : 121266

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، آثار فرهاد خاکیان‌دهکردی و شیدا حیدری با حضور مجتبی گلستانی در نمایشگاه شهرکرد مورد نقد قرار می‌گیرد.


این نشست نقد 6 مهرماه از ساعت 19 تا 20 در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی شهرکرد برگزار می‌شود.


پیشانی شکسته‌ی مجسمه‌ها


پیشانی شکسته‌ی مجسمه‌ها، اثر ۱۲۷ صفحه‌ای فرهاد خاکیان، از لحاظ شکل و پیرنگ بیشتر از آن‌که رمان باشد یک داستان بلند است. این به خودی خود عیب یا حسن نیست و با داستانی سر و کار داریم که روان و خوش‌خوان است. هرچند زبان‌آوری‌ای در آن دیده نمی‌شود و نمی‌توانی مشخصه‌ی زبانی خاکیانِ مثالی را در آن ببینی.


رمان یا داستان بلند «پیشانی شکسته مجسمه‌ها» سفر دو پسر نوجوان است که از نظر زمانی یک شبانه‌روز، از نظر جابه‌جایی مکانی حدود صد کیلومتر اما به لحاظ تحولات و تغییرات ذهنی و درونی، گویی به درازای عمری است.


راهنما یادت نرود


راهنما یادت نرود نوشته شیدا حیدری سیزده داستان تکان‌دهنده دارد. دغدغه‌های نویسنده با بسیاری از نویسندگان هم روزگار ما متفاوت است و کمی بی‌پرده‌تر و همچنین بدیع‌تر. مملو از خشونت جنسی زنانه و مادرانه... حیدری با لحنی خونسرد از موضوع‌هایی می‌نویسد که در همه آن‌ها غافلگیری عنصری تکرار شونده است. زن داستان‌های او غیر قابل پیش‌بینی است، نقابی دارد که ممکن است پشت آن هول ‌و هراسی باشد یا چشمانی سرد و نافذ که روح مخاطب را نشانه رفته‌اند. برای همین است که در روزگار کم‌ رونق شدن مجموعه داستان، این کتاب حرفی تازه دارد که از ذات کوتاه‌نویس بودن بر‌می‌آید. ذاتی نخبه‌گرا که ناگهان بر سر خواننده خود آوار می‌شود و نشان می‌دهد هیچ جای امنی برای این انسان وجود ندارد. شیدا حیدری قصه‌ساز است و این داستان‌های ظاهرا ساده او هستند که می‌توانند به نتایجی بسیار پیچیده و نفس‌گیر تبدیل شوند. خشونتی که هیچ جایی برای فراغت باقی نمی‌گذارد. یک جهان فردی که می‌خواهد خودش را از دست همه جزئیات دست ‌و پاگیر خلاص کند و تنها به جایی دور چشم بدوزد.


انتهای پیام/

برچسب ها: نقد و بررسی
ارسال نظر