صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۷ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵
وزیر راه و شهرسازی:

بنادر بزرگ باید حمل و نقل ترکیبی چهار وجهی داشته باشند/ سهم 17 درصدی ریل از تخلیه بار دریا

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بار وارد شده به بنادر 95 درصد به جاده و 5 درصد به ریل منتقل می‌شد، گفت: تلاش کردیم تا طی سه سال اخیر بحث حمل و نقل ترکیبی ساماندهی شود و امروز تقریبا سهم ریل از تخلیه بار دریا به 17 درصد رسیده است که البته این سهم باید بیش از اینها باشد.
کد خبر : 121165

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، عباس آخوندی در بیست و چهارمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور با بیان اینکه باید موقعیت ایران در صنعت دریانوردی پس از برجام تعریف شود، افزود: دریانوردی پهنه جهان است و آنچه که ما داریم یک پهنه رقابت در عرصه جهانی است. بنابراین باید سهم ایران را از این عرصه به دست آوریم.


وی تصریح کرد: اصلی‌ترین زیان تحریم‌ها محدود کردن بازارهای ما در صحنه جهانی بود و زمانی که از رقابت صحبت می‌کنیم باید رقابت در عرصه جهانی مد نظر باشد. بنابراین تمام بنگاه‌های تعمیر و نگهداری اپراتوری و مدیریت بندر و ... باید خود را برای رقابت بین‌المللی آماده کنند.


آخوندی با بیان اینکه باید اصل را بر رقابت‌پذیری جهانی بگذاریم، ادامه داد: یک عادت و باور نادرست در کشور شکل گرفته و آن هم این است که در تمامی عرصه‌ها به دنبال حمایت دولت هستیم در حالی‌که باید بنگاه‌های مقتدر خلق کنیم. در همین راستا تلاش داریم تا این موضوع را در دستور کار صنعت دریانوردی قرار دهیم.


وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: دریا تنها حمل و نقل بار نیست بلکه شامل مسافر، تفریح و گردشگری، بار و بستری برای سکونت و تمدن‌های مختلف می‌شود. بنابراین در زمان اشاره به دریا باید از تمامی این جوانب صحبت کرد.


وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در صنعت دریا بحث مسافر را از دست داده‌ایم، عنوان کرد: در بخش دریا توجهی به بحث گردشگری دریایی و شهرسازی و مسائل اجتماعی پیرامون دریا نشده است و عمدتاً دریا را به بار و شیلات تبدیل کرده‌ایم، در حالی که دریا فراتر از این مباحث است. ضمن اینکه مشخص نیست سهم ایران از بار و شیلات در عرصه جهانی چند درصد است.


آخوندی تاکید کرد: باید در بنادر بزرگ یک حمل و نقل ترکیبی چهار وجهی ایجاد شود بنابراین باید در حوزه حمل و نقل بیش از این کار کنیم.


به گفته وی مفهوم اقتصاد برون‌زای درون نگر این است که دریابیم دریا چطور می‌تواند در توسعه صادرات نقش بیش از وضعیت کنونی داشته باشد.


وزیر راه و شهرسازی گفت: اکنون پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حال تکمیل است که با افتتاح آن تمامی محصولات از ایران صادر خواهد شد. همچنین در حوزه گازوئیل نیز با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت نفت و اجرای سیستم پیمایش صرفه‌جویی بسیار قابل تأملی صورت گرفت به طوری که نه تنها واردات گازوئیل متوقف شد بلکه امکان صادرات 20 میلیون لیتر از این فرآورده را نیز مهیا کردیم.


آخوندی افزود: همین موضوع را می‌توانیم برای انواع محصولات دیگر مانند معادن، زغال سنگ و ... را نیز در نظر بگیریم.


وی عنوان کرد: رابطه متقابل سرزمین اصلی و شهرهای بندری و پس کرانه‌ها در بندر باید برقرار شود.


وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: اکنون دو هزار و 450 هکتار پس‌کرانه در بندر عباس به سرمایه‌گذاران واگذار شده است و دو هزار و 500 هکتار نیز پس‌کرانه تجهیز شده در بندر امام داریم که اینها ظرفیت‌های ایجاد شده برای برقراری ارتباط میان تولید و صادرات است.


انتهای پیام/

ارسال نظر