ایتالیایی ها معماری قطعه یک آزادراه تهران - شمال را آغاز کردند
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه، علی نورزاد افزود: در فراخوان عمومی، یک شرکت ایتالیایی برای انجام معماری تمام مناطق آزاد راه تهران - شمال انتخاب شد تا معماری پلها، تونلها و حاشیه این آزادراه را متناسب با فرهنگ و سنن ایرانی اسلامی بر عهده بگیرد.
معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه آزادراه تهران - شمال یکی از زیباترین جادههای کشور است، گفت: طراحی و معماری این آزادراه به نحوی انجام خواهد شد تا هموطنان هنگام رانندگی در تمام مسیر آن از زیباییهای این آزادراه لذت ببرند.
وی با اشاره به قرارداد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با شرکت ایتالیایی یادآور شد: امضای قرارداد با شرکت ایتالیایی به مراحل نهایی رسیده و آنها نخستین طرح خود را برای قطعه یک این آزادراه ارائه دادند و کار خود را نیز در این منطقه آغاز کردهاند.
نورزاد افزود: برای بهتر شدن معماری این آزادراه، نظرات خود را با این شرکت ایتالیایی مطرح کردهایم تا ضمن بومیسازی، معماری آن با فرهنگ و معماری ایرانی - اسلامی همخوانی داشته باشد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار داشت: منابع مالی قرارداد با ایتالیاییها از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی تامین میشود و از منابع خارجی و فایناس در این قرارداد استفاده نخواهد شد.
معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: توجه به معماری و زیباییهایی راهها به معنای رعایت ویژگیهای خاص معماری، فرهنگی و مسایل زیست محیطی هر منطقه است.
وی افزود: با برنامه ریزیهای انجام شده تمام اقدامها در این مسیر با توجه به سه شاخص مهم ایمنی، پایداری، همگونی و تناسب با محیط طراحی شده است و نمونه آن در طراحی ایستگاه عوارضی قطعه یک قابل مشاهده خواهد بود.
قطعه یک این آزادراه به طول 32 کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت آغاز میشود و با عبور از مناطق کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک میرسد؛ با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج میگذرد حذف و مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاه میشود.
قطعه دوم این آزادراه حدفاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی 25 کیلومتر است، تونلهای بلند البرز هر یک به طول 6 هزار و 500 متر در این منطقه قرار دارد و با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاهتر میشود.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر به طول تقریبی 46 کیلومتر است، مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمتهای فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه میشود.
قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود 20 کیلومتر است به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت است تا با تلاش شرکت آزاد راه تهران - شمال تابستان سال 94 زیر بار ترافیک رفت.
پروژه آزادراه تهران - چالوس به منظور تأمین ارتباط مطمئن، سریع، و ارزان بین منطقه شمالی و مرکزی کشور و سهولت ارتباط با کشورهای همسایه شمالی در دست اجراست تا مردم با سهولت بیشتری به استانهای شمالی کشور دسترسی داشته باشند.
هدف دیگر از ساخت این آزاد راه تکمیل آزادراه سراسری شمال - جنوب است تا در کوتاهترین مسیر، ارتباط دریای خزر با خلیج فارس برقرار و با افزایش تردد گردشگران داخلی و خارجی، ترانزیت نیز در این منطقه تسهیل شود.
قرار است قطعه اول آزادراه تهران - شمال بهار سال 96 زیر بار ترافیک برود.
انتهای پیام/