صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آیا معاون سیاسی وزارت کشور تغییر می کند ؟

روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان در یادداشتی به تحلیل فشارهای موجود برای تغییر معاون سیاسی وزیر کشور پرداخته است.
کد خبر : 120768

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا ، در این یادداشت آمده است:


همان ابتدای دولت وقتی نام عبدالرضا رحمانی فضلی، به عنوان وزیر کشور اعلام شد، حرف و حدیث‌ها و شبهه‌های زیادی ایجاد شد. حرف و حدیث‌هایی مبنی بر اینکه این وزارتخانه سهم مجلس در مساله رأی اعتماد به وزرا است. هر چند که حسن روحانی، در جلسه‌ای با برخی شاخصین سیاسی این مساله را رد کرد اما از ابتدا مهر سیاسی‌ترین وزارتخانه دولت روحانی، بر پیشانی وزارت کشور خورد و هنوز هم که نزدیک به سه سال از فعالیت رحمانی فضلی در این وزارتخانه می‌گذرد، این مهر بر پیشانی وزارتخانه‌اش مانده است. با این حال و با تمام حواشی و حرف و حدیث‌ها، رحمانی فضلی در ساختمان فاطمی به گونه‌ای عمل کرد که کمتر کسی لب به اعتراض گشود. از مسأله حل و فصل ماجرای کتک زدن نماینده مردم یعنی مطهری در شیراز گرفته تا ماجرای جا به جایی استانداران و برگزاری انتخابات.


انتخاباتی که شاید برخی خیز برداشته بودند تا به آن انگ غیر شفافیت بزنند اما رحمانی فضلی با اطلاع رسانی دقیق و مستمر راه نفوذ حواشی را بست. اما با این وجود پس از عزل و نصب‌ها در این وزارتخانه و در استان‌ها، هر چند حواشی رحمانی فضلی کم شد اما حواشی وزارتخانه‌اش چندان کم نشد یکی از انتضاب های موفق رحمانی فضلی حضور محمد حسین مقیمی در سمت معاونت سیاسی این وزارتخانه مقیمی سابقه شهرداری خمین، معاونت وزارت صنایع در تهران، استانداری خوزستان و کرمانشاه، معاونت عمرانی وزارت کشور،استاندار مرکزی و نمایندگی مردم اراک را در مجلس در کارنامه‌اش داشت.


سابقه‌ای که به نظر می‌رسد، می‌توانست بهترین پشتوانه او در این سمت در وزارت کشور باشد اما بعضاً مورد تخطئه قرار گرفت. تا آنجا که برخی سایت‌ها پس از نصب وی به معاونت سیاسی وزارت کشور مدعی شدند که در نهایت رایزنی‌ها با وزیر کشور، گزینه پیشنهادی حسن خمینی برای معاونت سیاسی وزارت کشور مورد پذیرش قرار گرفت و محمد حسین مقیمی منصوب گزینه حسن خمینی بوده است. با این حال اما عملکرد محمد حسین مقیمی نیز در فعال کردن نهادهای مدنی، اعلام موضع برابر تحولات روز و مدیریت داخلی به گونه‌ای بود یکی از مدیران موفق وزارت کشور نام گرفت .اخلاق مداری او و مدیریت موفق و بدون حاشیه انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری از ویژگی‌های مثبت مقیمی است.


با این حال قبل از برگزاری انتخابات مجلس دهم خبرهایی مبنی بر تغییر او مطرح شده بود تا آنجا که مقیمی در واکنش به اخبار برکناری‌اش گفت که این خبر صحت ندارد. اما این روزها به نظر می‌رسد که این سر و صداها هر چند نماد بیرونی ندارد اما در پشت پرده، به اوج خود رسیده است. تا آنجا که برخی اخبار حکایت از آن دارد که وزیر کشور از سوی مدیران ارشد اجرایی برای تغییر و جا به جایی مقیمی تحت فشار است. تغییری که بر اساس اخبار غیر رسمی یکی از دلایلش انتخابات خبرگان رهبری محسوب می‌شود و علت بعدی که در محافل سیاسی درباره برکناری مقیمی مطرم می‌شود نزدیکی او به یکی از چهره‌های شاخص اصلاح طلب است.


از سوی دیگر به نظر می‌رسد، در صورت صحت این اخبار پشت پرده، رحمانی فضلی، برابر این جا به جایی ایستادگی کرده است. به هر روی باید به بررسی عملکرد مقمیمی نیز در این چند سال پرداخت و دید که تا چه اندازه او می‌تواند به واسطه فعالیت‌هایش از حمایت رحمانی فضلی برخوردار باشد.


سیدمحمود میرلوحی، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت کشور دولت اصلاحات که مدتی نیز شایعه جایگزینی او به جای مقیمی مطرح بود، در این راستا به «امید ایرانیان می‌گوید:« عملکرد وزارت کشور و معاونت سیاسی در انتخابات اخیر، عملکرد قابل قبولی بود.» او در توضیح عملکرد مقیمی که به نظر او قابل قبول هم بوده است، می‌گوید:« در بعضی مواقع و در برخی بزنگاه‌ها انتظار داشتیم که معاونت سیاسی جدی‌تر وارد بحث شود. مانند موضوع رد صلاحیت‌ها و یا مسائل انتخاباتی که در حوزه‌های انتخابیه وجود داشت. اما در مجموع باید پذیرفت که ما مدت‌ها بود که در وزارت کشور یک حلقه گمشده به اسم بی طرفی را داشتیم که با حضور آقای مقیمی این حلقه مفقوده، در وزارت کشور پیدا شد. در واقع آقای مقیمی سعی کرد که بدون جانبداری و بی طرفانه در مسائل ورود کند و این نسبتاً خوب و نتیجه بخش بوده است. هر چند که می‌شد، این موضوع را بیشتر تقویت کرد.» او معتقد است که اولین بار است آقایان دلواپس بحثی را در مورد انتخابات مطرح نکردند و این در حالی بود که آنها خیز بلندی به سمت ایجاد حاشیه‌ها درباره انتخابات برداشته بودند. اما عملکردها به گونه‌ای بود که محلی برای اعتراض ایجاد نکرد. در تهران اتفاقی که افتاد، مهم بود و اگر وزارت کشور بی طرف نبود، قطعاً حاشیه‌های زیادی ایجاد می‌شد و اتفاقاً دلواپسان نیز خیلی تلاش کردند که در این راستا بحث‌هایی ایجاد کنند اما همان طور که گفتم، رفتار وزارت کشور بی طرفانه ای بود و مسأله بدون چالش حل شد.


مقیمی خیرالموجودین است


همچنین محمد علی مشفق،از مدیران وزارت کشور در دوران اصلاحات هم معتقد است که عملکرد مقیمی، در جایگاه معاونت سیاسی وزارت کشور در شرایط فعلی، خیرالموجودین است. مشفق در گفت و گویش با «امید ایرانیان» می‌گوید:" او مدیری است که هم اصلاح طلبان ایشان را قبول دارند و هم جریان مخالف اصلاح طلب او را برمی تابند. بنابراین عملکرد او هم باید در چارچوب ساختار، نظام، دولت و فشارهای گوناگونی که دولت متحمل می‌شود، دید. قطعاً معاونت سیاسی متأثر از فشارهای سنگینی که در سیاست داخلی اعمال می‌شود، قرار می‌گیرد.» او معتقد است که در وزارتخانه‌ها و همچنین در عزل و نصب‌ها، دولت آقای خاتمی و حتی احمدی نژاد راحت‌تر بود. یعنی دست آن دولت‌ها بازتر بود اما الان دوران سخت‌تری از زمان خاتمی است. چراکه در تیم روحانی، درک مشترک و سهم مشترکی از سیاست داخلی وجود ندارد از این رو رسیدن به یک نقطه مشترک در امور با دیدگاه‌های مختلف کمی سخت اما امکان پذیر است.


انتهای پیام/

ارسال نظر