صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۴۵ - ۰۳ مهر ۱۳۹۵

ابتکار : دانش آموزان پرچمدار و عامل انگیزش اجتماعی برای حفظ محیط زیست باشند

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز شنبه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید زنگ مهر و محیط زیست دبیرستان دخترانه حضرت فاطمه زهرا (س) پردیس را به صدا در آورد.
کد خبر : 120342

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا به نقل از سازمان حفاظت از محیط زیست، معصومه ابتکار در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و هفته دفاع مقدس، گفت: شهدا انسان های متعالی و قهرمانانی بودند که به سفر ابدی رفتند تا ما در آرامش و آسایش برای تعالی، رشد و پیشرفت خود و کشور تلاش کنیم.


معاون رئیس جمهور ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و سفر زندگی تازه برای دانش آموزان و مربیان، ابراز امیدواری کرد: این سفر برای یکایک دانش آموزان و مربیان، سفر قهرمانی باشد.


وی از دانش آموزان خواست تا ضمن همکاری و تلاش شخصی برای حفظ طبیعت و محیط زیست ارزشمند کشور و در نهایت حفظ سلامت و زندگی خود و خانوده، دیگران از جمله اولیاء و مربیان خود را نیز به این تلاش دعوت کنند.


دانش آموزان پرچمدار حفظ محیط زیست باشند


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد: سال جدید همراه با پرچمداری دانش آموزان برای حفظ طبیعت و محیط زیست کشور باشد.


ابتکار با اشاره به پیام وزیر آموزش و پرورش همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، گفت: یکی از مهمترین اهداف سند تحول آموزش و پرورش این است که دانش آموزانی داشته باشیم که اهل پژوهشگری، تفکر و اندیشه باشند و همه چیز را راحت نپذیرند.


معاون رئیس جمهور تصریح کرد: تفکر، اندیشه و پرسشگری از جمله مواردی است که مورد تاکید مبانی دینی و اعتقادی ما نیز هست تا جایی که تاکید بر اندیشه و تفکر در اصول و باورها شده است.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: جهت گیری آموزش و پرورش برای تربیت نسل جدید دانش آموزان با روحیه پرسشگری و تفکر بسیار ارزشمند است، زیرا رئیس جمهوری بارها بر امید به نسل آینده و توانمندی آن‌ها برای ادامه حرکت رو به رشد کشور و اتکا به نسل جوان تاکید کرده‌اند.


وی با ذکر خاطره‌ای از دوران تحصیل خود در دوره دبیرستان، گفت: سال 1355 در حالی‌که نمی‌دانستم ساها بعد مسئولیت محیط زیست کشور را بر عهده می‌گیرم، پژوهشی را در خصوص تاثیر داروهای مورد استفاده افراد به ویژه داروهای آرام بخش بر آبزیان آغاز کردم.


ابتکار ادامه داد: آبزیان و تنوع زیستی تنها ماهی‌ها و موجودات بزرگ جثه‌ای که می‌شناسیم نیستند، تنوع زیستی از موجودات تک سلولی همچون میکروب‌هایی که با میکروسکوپ دیده می‌شوند تا موجودات بزرگ جثه‌ای که در پارک ملی خجیر در نزدیکی محل سکونت شما وجود دارد را در بر می‌گیرد.


معاون رئیس جمهور افزود: تحقیق من روی موجودی متمرکز بود که با سرعت بسیار بالایی در آب حرکت می‌کردند ولی تنها با میکروسکوپ قابل مشاهده بودند و البته اثبات شد این داروها روی این موجودات تاثیر دارد.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این موضوع امروز اهمیت بسیاری دارد زیرا فاضلاب‌ها و پساب‌ها که البته بخش مهم آن امروزه تصفیه می‌شود، می‌تواند بر آبزیان تاثیر منفی داشته باشد به ویژه اینکه تاثیر داروهای مصرفی روی آبزیان در رودخانه‌ها، دریاها و منابع آب شیرین بسیار زیاد است و در بیشتر اوقات نیز تصفیه نمی‌شوند.


این مقام مسئول اشاره‌ای هم به جشنواره جوان خوارزمی و تاثیر آن بر تربیت نسل نوجوان و جوان کشور در حوزه پژوهشگری و مطالعه و تحقیق داشت و افزود: چنین اقداماتی می‌تواند منجر به افزایش روحیه تحقیق و پرسشگری در نسل آینده ساز کشور شود.



مشارکت جویی عنصر مهم حفظ محیط زیست است
معاون رئیس جمهور ضمن ابراز خرسندی از توجه وزارت آموزش و پرورش به موضوع مهارت‌های زندگی در کنار آموزش و پژوهش، اظهار کرد: مشارکت جویی از مهم ترین مهارت‌های زندگی است که لازمه پیشرفت، رشد و شکوفایی اجتماعی و فردی ما و عنصری مهم برای حفظ محیط زیست است.


وی با اشاره به همکاری شکل گرفته میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: یکی از اقدامات و همکاری‌های مهم دو نهاد در سال جدید تحصیلی، اجرای برنامه‌های مدیریت سبز یا مدیریت محیط زیست در 106 هزار مدرسه کشور با همکاری دانش آموزان، اولیاء و مربیان است.


ابتکار ضمن تشریح این موضوع که منظور از مدیریت محیط زیستی در مدارس انجام اقداماتی همچون بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف انرژی، کاغذ، آب، حفظ و توسعه فضای سبز در مدارس، مدیریت پسماند و تفکیک زباله است، افزود: انتظار می‌رود با ابلاغ این سند از سوی وزارت آموزش و پرورش به مدارس سراسر کشور، شاهد شکل گیری و افزایش همکاری ها در زمینه حفظ محیط زیست باشیم.


به گفته معاون رئیس جمهور، تدوین کتب درسی جدید با موضوع محیط زیست یا توجه به مباحث محیط زیستی در کتب درسی دانش آموزان از دیگر مواردی است که باید مورد توجه دانش آموزان و مربیان قرار گیرد.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از دانش آموزان و مربیان آن ها خواست تا در مباحث تئوری و عملی با توجه به شرایط بحرانی و پر چالش محیط زیست و طبیعت کشور، آموزش و یادگیری راه هایی برای حفظ محیط زیست را در در دستور کار قرار دهند.


وی ضمن استقبال از فعالیت تشکل‌های دانش آموزی در مدارس، به حضور تشکل های دانش آموزی حامی طبیعت و محیط زیست اشاره کرد و خواستار افزایش این نوع فعالیت ها در سطح مدارس شد.


دانش آموزان عامل انگیزش اجتماعی برای حفاظت از محیط زیست باشند


ابتکار ضمن تاکید بر ضرورت حضور دانش آموزان در عرصه‌های مختلف محیط زیست همچون حفاظت از خاک، آب و هوا، تنوع زیستی، مدیریت پسماند و تفکیک زباله، تصریح کرد: دانش آموزان باید عامل انگیزش اجتماعی برای حفاظت از محیط زیست باشند و خانواده ها، مربیان و تمامی افراد جامعه را نیز برای این موضوع بسیج کنند.


معاون رئیس جمهور طرح هر مدرسه یک محیط‌بان را از دیگر زمینه‌های همکاری میان محیط زیست و آموزش و پرورش برشمرد و اظهار کرد: اجرای این طرح به خصوص در مدارسی همچون این مدرسه که در همسایگی مناطق حفاظت شده قرار دارد نقشی بسیار مهم در افزایش آگاهی و شناخت مردم و دانش آموزان از شغل محیط بانی، وظایف، مسئولیت ها و مخاطرات آن دارد.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از آغاز سال تحصیلی به عنوان آغاز یک سفر برای تک تک افراد یاد کرد و گفت: فارغ از اینکه در چه سنی قرار داریم، آغاز مهرماه برای تمامی افراد تداعی کننده احساسی خوب است زیرا به ما یادآوری می کند در سفری دائمی برای رسیدن به پیشرفت، دانایی و مهارت های بیشتر در زندگی هستیم.


به گفته وی، تمام افراد باید در تلاش دائمی برای تبدیل شدن به انسان های متعالی باشند و روح و جسم خود را برای کارهای بزرگ و تاثیرگذاری آماده کنند که البته این تاثیرگذاری نخست باید بر خود افراد و بعد بر اجتماع باشد.


ابتکار خودشکوفایی را استفاده درست از استعدادهای خدادادی دانست و افزود: در هر سنی هستیم باید از گوهر وجودی خویش که هدیه خداوندی است مراقبت کنیم و در مسیر رشد و تعالی بهره گیریم.


معاون رئیس جمهور تصریح کرد: هیچ انسانی زندگی فارغ از سختی‌ها و فراز و نشیب‌ها ندارد و از ابتدا خوشبخت و موفق زاده نشده است، بلکه هر چه انسان ها کسب کنند در نتیجه تلاش و فعالیت خودشان برای رشد و شکوفایی روحی و توانمندی هایشان است.


انتهای پیام/

ارسال نظر