صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در جلسه هم اندیشی مدیران حوزه دفاع مقدس مطرح شد

پیشنهادهای استادان برای گسترش درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه‌ها

استادان درس آشنایی با دفاع مقدس از 7 استان کشور در جلسه هم‌اندیشی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی با مدیران دفاع مقدس، گزارشی از عملکرد استان‌ها در زمینه حفظ و گسترش درس آشنایی با دفاع مقدس ارائه کردند.
کد خبر : 120270

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدرضا نامی از استان البرز در این جلسه گفت: «همه از ارزش‌ها و اهمیت این درس با خبر هستند زیرا تدریس درس آشنایی با ارزش‌های دفاع مقدس در نوع نگرش استادان بسیار موثر بود. مسئولیت بزرگی که برعهده استادان بود برقراری ارتباط بین نسل دفاع مقدس و نسل حاضر است. اگر ارزش کار در این حوزه بیشتر از حضور در دوره دفاع مقدس نباشد کمتر نیز نیست، زیرا دانشجویان با کلاس‌هایی از این دست از اهمیت دفاع مقدس با خبر می‌شوند و به واسطه این درس در دیدگاه و تفکر آنها تغییرات ایجاد می‌شود.»


او پیشنهادهایی در این زمینه ارائه کرد و افزود: «پیشنهاد می‌شود علاوه‌ بر تشکیل گروه مستقل برای این درس در دانشگاه‌ها و جذب استادان نیمه‌وقت در این درس، دستمزد استادان حق‌التدریس برای حفظ شأنیت آنها افزایش پیدا کند.»


گسترش کلاس‌های درس آشنایی با دفاع مقدس از 4 به 13 کلاس


طهماسبی یکی دیگر از استادان این درس از استان تهران ضمن اشاره به فعالیت‌های سردار شهید احمد سوداگر که شروع کننده این درس در دانشگاه بود، گفت: « از سال 87-88 دانشگاه‌ واحد یادگار امام تدریس این درس را با دو استاد و 4 کلاس درس شروع کرد اما امروز این میزان به 13 استاد و 33 کلاس افزایش پیدا کرده است. به علاوه برای اولین بار گروه علمی در این حوزه در واحد یادگار امام ایجاد شد که همه کارهای مربوط به دانشجویان این درس را انجام می‌دهند.»


او به تجهیز همه کلاس‌ها به سیستم ویدئو پروژکتور برای کمک به یادگیری بهتر درس آشنایی با دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: «واحد یادگار امام به صورت منظم دانشجویان را به بازدید از موزه دفاع مقدس می‌برد و به این فعالیت‌ها نمره اختصاص می‌دهد.»


طهماسبی پیشنهاد راه‌اندازی گروه مربوط به این درس و جذب هیات علمی مورد نیاز آن گروه را ارئه کرد و افزود: «باید کتابخانه‌ای تخصصی در دانشکده برای این حوزه دایر شود یا بخش مربوط به دفاع مقدس کتابخانه دانشکده تقویت شود. از طرفی باید شرایطی را فراهم کرد که دانشجویانی که این درس را اخذ کردند از جبهه‌ها و مناطق جنگی بازدید داشته باشند.»


پیشنهاد ایجاد رشته طب رزمی در حوزه علوم‌پزشکی


در ادامه این جلسه مهدی‌خانی از استان زنجان گفت: «پیشنهاد می‌کنیم با توجه به اینکه ارائه درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه آزاد اسلامی متولی مشخصی ندارد و جابجایی افراد و استادان در این درس زیاد است فردی توانمند تحت نظر معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی متولی برگزاری این درس شود.»


او پیشنهاد ایجاد رشته‌های تخصصی مرتبط با دفاع مقدس را ارائه کرد و گفت: «به عنوان مثال در حوزه علوم پزشکی ما ایجاد رشته طب رزمی را پیشنهاد کردیم. اکنون نیز پیشنهاد می‌کنیم رشته‌های مرتبط با دفاع مقدس در گرایش‌های مختلف دایر شود.»


لزوم بازبینی کتاب آشنایی با دفاع مقدس


الله‌یاری از استان سمنان یکی دیگر از استادان درس آشنایی با دفاع مقدس در این جلسه گفت: «اگر درس آشنایی با دفاع مقدس جزو دروس اصلی محسوب شود و نمره آن در معدل تاثیر داشته باشد دقت و توجه دانشجویان به این درس بیشتر می‌شود از طرفی می‌توان شرایطی را فراهم کرد که دانشجویان از فعالیت‌هایی نظیر اردو در این حوزه و رفتن میدان تیر استفاده کنند تا این درس برای دانشجویان جذاب‌تر شود و تاثیر بیشتری داشته باشد.»


او افزود: «استفاده از منابعی مانند فیلم که تاثیرگذاری عاطفی بالایی دارد، می‌تواند در زمینه ایجاد علاقه به این درس بسیار مفید باشد. باید شرایطی فراهم شود که همه دانشگاه‌ها اهتمام بیشتری در این زمینه داشته باشند و تعامل دانشگاه‌ها و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیشتر شود.»


او پیشنهاد داد: «کتاب آشنایی با دفاع مقدس مورد بازبینی قرار گیرد و مطالب غیر ضروری آن حذف شود تا حجم زیاد کتاب کاهش پیدا کند.»


استقبال دانشجویان از درس آشنایی با دفاع مقدس


فتحی لوشانی از استان قزوین در ادامه این جلسه گفت: «اگر چه که این درس، درسی اختیاری است اما طبق نظرسنجی‌ که من در دانشگاه‌های مختلف انجام دادم استقبال از این درس روز به روز در حال افزایش است. به عنوان مثال در دانشگاه بین‌المللی قزوین 40 نفر این درس را اخذ کردند و 10 نفر نیز در لیست انتظار قرار دارند. این میل در دانشجویان وجود دارد اما بعضی از دانشگاه‌ها آن طور که باید در این زمینه کوشا نیستند.»


او افزود: «باید از تالیف و نشر آثار در حوزه دفاع مقدس و در قالب کتاب حمایت کرد زیرا متاسفانه بنیادهای مختلف آن طور که باید در این حوزه حمایت‌های لازم را انجام نمی‌دهند.»


همایش بین‌المللی ادبیات و هنر مقاومت


در ادامه این جلسه جنتی‌فر از استان قم نیز نظرات خود را ارائه کرد و گفت: «می‌توانیم شاخص‌هایی را برای واحدهای برون مرزی تعریف کنیم تا درس ارزش‌های دفاع مقدس محدود به دانشگاه‌های کشور نشود به علاوه باید در دانشگاه‌ها گروه تخصصی برای این درس ایجاد شود.»


او از طراحی همایش بین‌المللی ادبیات و هنر مقاومت با همکاری سپاه استان قم خبر داد و گفت: «این همایش در راستای لبیک گفتن به شعار مقام معظم رهبری یعنی اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل طراحی شد.»


وی در ادامه پیشنهاد تأسیس دفتر سنجش نظارت و ارزیابی بر آموزش درس آشنایی با دفاع مقدس را ارائه کرد.


ارزیابی استادان از درس آشنایی با دفاع مقدس


مرادی از استان مرکزی در این جلسه پیشنهاد کرد که جلساتی از این دست به صورت دوره‌ای برگزار شود و در آن درس آشنایی با دفاع مقدس مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد.


او گفت: «خلا پلی ارتباطی مانند ماهنامه یا یک مجله تخصصی در این حوزه احساس می‌شود. به علاوه باید با ارزیابی درست استادان به این تشخیص دست پیدا کنیم که آیا در این مسیر درست حرکت می‌کنیم یا خیر.»


انتهای پیام/

ارسال نظر