صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۹ - ۰۳ مهر ۱۳۹۵
رئیس کمیسیون عمران:

انفصال از شبکه ریلی عمده‌ترین معضل امروز بنادر کشور/ معیشت مردم بندر نشین کشور مناسب نیست

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه اکنون اتصال بنادر به شبکه ریلی در کشور بسیار ضعیف است، گفت: مهم‌ترین مشکل امروز بنادر کشور انفصال از شبکه ریلی است؛ بنابراین جابجایی کالاها در بنادر از طریق ریل باید در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.
کد خبر : 120239

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، محمدرضا رضایی در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی که صبح امروز در مصلای تهران افتتاح شد با تاکید بر اینکه در کشور ظرفیت فراوانی در حوزه ریل وجود دارد، افزود: در دنیا 85 درصد مبادلات و تجارت جهانی از طریق دریا انجام می‌شود در حالیکه این آمار در ایران به 90 درصد می‌رسد.


وی با بیان اینکه ایران ظرفیت مناسبی به لحاظ همجواری با دریای خلیج فارس، عمان و خزر دارد، تصریح کرد: رتبه نخست شرکت ملی نفت‌کش و رتبه ممتاز ناوگان کشتیرانی ایران شرایط ویژه‌ای را برای کشور فراهم کرده است.


رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه امروز در بخش کشتی‌سازی و تامین شناورها و صنایع وابسته به آن ظرفیت مناسبی در کشور وجود دارد، تاکید کرد: پرورش ماهی در قفس، امروز در دریاهای کشور در حالی پیگیری است و برای اجرایی کردن طرح توسعه بنادر به ویژه بندر شهید رجایی و بندر بهشتی قدم‌های خوبی برداشته شده است.


رضایی گفت: بر اساس سند چشم‌انداز 1404 کشور باید در حوزه حمل و نقل دریایی رتبه نخست منطقه را داشته باشد اما هنوز تا تحقق این مهم فاصله بسیاری داریم.


وی عنوان کرد: زیرساخت‌های لازم برای صادرات و واردات 200 میلیون تن کالا در کشور وجود دارد اما از این میزان تنها 130 میلیون تن مورد استفاده قرار می‌گیرد که البته فکر می‌کنیم پس از برجام این ظرفیت افزایش یابد.


به گفته وی ظرفیت جابجایی 5 میلیون تن کالا از طریق کانتینر در کشور وجود دارد اما از این میزان تنها دو میلیون و 200هزار تن مورد استفاده قرار می‌گیرد.


رضایی با بیان اینکه امروزه از تمامی ظرفیت‌های بنادر در دنیا برای صادرات و واردات کالاها استفاده می‌شود، عنوان کرد: در ایران تنها 60 درصد ظرفیت بنادر مورد استفاده قرار می‌گیرد که بخشی از علت آن به عقب‌ماندگی در عرصه تجارت مربوط می‌شود.


رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: اکنون مشکلات تجهیزات و لجستیک بنادر نیز مطرح است که باید تلاش بیشتری در این عرصه از سوی سازمان بنادر به کارگرفته شود.


وی اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از شهرهای مرزی کشور شرایط خوبی به لحاظ اقتصادی ندارند که بهبود این وضعیت باید در دستور کار نظام قرار گیرد و مردم از کنار توسعه بنادر وضعیت معیشتی بهتری را تجربه کنند.



انتهای پیام/

برچسب ها: بنادر محسن رضایی
ارسال نظر