صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۵

کتاب «استانداردسازی نامگذاری، تشخیص و گزارش مورفولوژی سلول‌های خونی» روانه بازار کتاب شد

کتاب راهنمای ICSH برای استانداردسازی نامگذاری، تشخیص و گزارش مورفولوژی سلول‌های خونی از سوی دکتر بهزاد پوپک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، نازیلا صفری کارشناس ارشد انکولوژی مولکولی و ساغر ربیعی پور، کارشناس ارشد بیوتکنولوژی تالیف و منتشر شد.
کد خبر : 120182

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر بهزاد پوپک عضو هیات علمی واحد پزشکی تهران، دکتری حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی و دکتری تخصصی هماتولوژی در مقدمه این کتاب در رابطه با ضرورت و اهمیت انتشار این کتاب نوشته است: امروزه تنوع در نام‌گذاری و روش گزارش تغییرات مورفولوژی سلول‌های خونی منجر به عدم یکنواختی در آزمایشگاه‌های کشور شده است. به‌طوری که حتی در یک آزمایشگاه در شیفت‌های مختلف کاری و حتی میان گزارش کارشناس‌های مختلف در یک شیفت تفاوت وجود دارد.


در ادامه این مقدمه آمده است: این تفاوت‌ها که عمدتا به خاطر اختلاف سلیقه و یا استفاده از منابع مختلف است. علاوه بر ایجاد تنوع در گزارش می‌تواند در برخی موارد منجر به تغییر در تصمیم اخذ شده برای بیماری شود. عدم توجه لازم به برخی از تغییرات مورفولوژیکی مهم از قبیل گلبول‌های قرمز تکه تکه یا شیستوسیت‌ها و یا گزارش آنها به تعداد ناچیز روند تشخیص درمان بیماری‌های مهمی از قبیل کم‌خونی همولیتیک میکرو آنژیوپاتیک HUS و TTPرا با اشکال مواجه سازد. بنابراین توجه به راهنما و دستورالعملی که بتواند نامگذاری، گزارش و درجه بندی مورفولوژی سلولهای خونی را بین آزمایشگاه‌های کشور یکنواختکرده و اهمیت لازم برای هر یک را در نظر بگیرد، بسیار حائز اهمیت است.


در این کتاب با توجه به موارد عنوان شده این باور وجود دارد که دسترسی به راهنمای استاندارد ICSH به زبان فارسی می‌تواند به میزان بارزی اشکالات موجود را رفع کرده، گزارش نوع تغییر مورفولوژی و میزان یا شدت آن را یکنواخت کند.


وجود تصاویر به همراه توصیف موجود در این کتاب برای رسیدن به اهداف گروه مولفان بسیار یاری کننده خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر