صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۱:۲۲ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۵

اردوغان دستور اجرای بزرگ‌ترین عملیات نظامی تاریخ مدرن ترکیه را صادر کرد/ ترکیه در شمال سوریه «منطقه امن» می‌سازد

ترکیه اعلام کرد در پی ایجاد «منطقه امنی» در سوریه به گستردگی منطقه گرند کنیون آمریکا است. این موضوع می‌تواند مداخله نظامی ترکیه در شمال سوریه را به بزرگترین مداخله خارجی این دولت در تاریخ مدرن تبدیل کند.
کد خبر : 119377

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از بلومبرگ، رئیس‌جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان اعلام کرد ارتش ترکیه که ماه گذشته برای عقب‌راندن داعش و جدایی‌طلبان کرد راهی شمال سوریه شده است، قصد دارد منطقه‌ای به بزرگی 5 هزار کیلومتر مربع را پاکسازی کند.


بنا به این گزارش، این مداخله که می‌تواند بحران سوریه را تشدید کند، بزرگترین عملیات خارجی ارتش ترکیه به شمار می‌آید. پیشتر عملیات‌های ارتش ترکیه در شمال سوریه در دهه 1990 بزرگترین عملیات خارجی ارتش ترکیه به شمار می آمدند.


نیهات علی اوزان، استراتژیست در بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی در آنکارا معتقد است که هدف ترکیه «احتمالا به کارگیری هزاران سرباز ترکیه‌ای در سوریه برای سال‌های سال است که می‌تواند خطر رویارویی نظامی با ارتش سوریه را در پی داشته باشد.»


افزایش شعاع عملیات ارتش ترکیه در سوریه در حالی انجام می‌شود که به نظر می‌رسد نشانه‌های از میان رفتن آتش بس سوریه که تحت حمایت آمریکا و روسیه برای یک هفته در سوریه برقرار بود، هر روز بیش از روز گذشته جلب توجه می‌کنند.


پس از مناقشه میان ترکیه و روسیه و آمریکا، حالا به نظر می‌رسد که آنکارا قصد دارد تا با افزایش نیروهای نظامی خود در سوریه، نشان دهد که در موضوع سوریه، نقش دارد. ترکیه پس از مداخله روسیه در سوریه، ناگزیر شد تا از حجم لفاظی‌های خود علیه مسکو بکاهد. حالا حضور نظامی در سوریه، می‌تواند بر نقش ترکیه در بحران سوریه بیافزاید. از سوی دیگر، ترکیه می‌کوشد تا حمایت آمریکا از نیروهای کرد شمال سوریه را کاهش دهد.


علاوه بر عقب‌راندن داعش، تضعیف و اخراج نیروهای کرد از غرب فرات یکی دیگر از دلایل عملیات نظامی ترکیه در سوریه اعلام شده است. اردوغان در سخنرانی امروز خود اعلام کرد که اجازه نخواهد داد نیروهای کرد، این مناطق را تحت کنترل خود داشته باشند.


اردوغان در این سخنرانی مدعی شد که هدف کردها، متحد کردن مناطق تحت کنترل خود در شمال سوریه و دیگر مناطق موجود در عراق و ترکیه است تا این سرزمین‌ها را «به دریای مدیترانه برسانند.»


وی همچنین گفت که عملیات ارتش کشورش در شمال سوریه باعث شده تا 900 کیلومتر مربع از خاک سوریه از حضور تروریست‌ها پاکسازی شود. او همچنین اعلام کرد که این عملیات تا منطقه الباب در 30 کیلومتری عمق خاک سوریه پیش رفته است.


ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا که برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه می‌جنگد، تاکنون نسبت به ایده ایجاد منطقه امن در سوریه بی میل بوده است. این ائتلاف اعتقاد دارد که ایجاد چنین منطقه‌ای با چالش‌های مالی، بشردوستانه و نظامی رو‌به‌رو است.


با وجود این، اردوغان اعلام کرد که ترکیه قصد دارد تا در منطقه امن در شمال سوریه «منازل و مراکز اجتماعی بنا سازد. این موضوع تاکنون انجام نشده است و ما امیدواریم که بتوانیم اکنون آن را انجام دهیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر