صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۵ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵

راه‌اندازی بندر خشک آپرین در تهران

قرارداد سرمایه‌گذاری در بندر خشک آپرین تهران امروز به امضا رسید.
کد خبر : 118934

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، این بندر با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر 30 میلیون دلار و همکاری شرکت راه‌آهن ایران و شرکت پرس و ترنس‌اینورس سوئیس ظرف 2 سال آینده در تهران ایجاد خواهد شد که براساس این قرارداد از این پس 400هزار TEU در سال جابه‌جا می‌شوند. مطالعات اقتصادی و زیست‌محیطی انجام‌شده از سوی مشاور بین‌المللی از حدود 40 سال پیش احداث بندر خشک آپرین در فاصله 20 کیلومتری شهر تهران واقع در منطقه اسلامشهر را با وسعت 700 کیلومتر پیشنهاد داد که پس از مراحل تثبیت و آماده‌سازی محل، حدود 10 سال پیش این منطقه تحویل شرکت راه‌آهن شد. این محل تقاطع خطوط ریلی شمال به جنوب و غرب به شرق کشور است که اتصال به شریان‌های اصلی بار جاده‌ای کشور (اتوبان تهران- ساوه) و جاده قدیم ساوه و اتصال به اتوبان آزادگان و کمربندی تهران از ویژگی‌های منحصربه‌فرد منطقه است. از اهداف تعیین این محل به عنوان پایه تخلیه و بارگیری، انتقال بخش عمده‌ای از کالاها از سوی راه‌آهن و امکان حمل‌و‌نقل ترکیبی، ارائه خدمات گمرکی، تجمیع و بازتوزیع کالا در قالب یک بندر خشک و کاهش هزینه‌های تمام‌شده حمل کالا است.


طی 10 سال گذشته تلاش‌های بسیاری برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای بندر خشک آپرین صورت گرفت اما مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها موجب شد تا توفیق چندانی در جذب سرمایه‌گذار حاصل نشود.


البته در سال 94 پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با شرکت‌های حمل‌ونقلی نسبت به تنظیم اسناد مناقصه اقدام شد و در نهایت 26 شرکت به خرید اسناد مناقصه اقدام کردند. 6 شرکت نیز در رقابت نهایی حضور یافتند که نهایتا در تیرماه امسال شرکت پرس به همراه شرکای خارجی به عنوان برنده مناقصه انتخاب شد.


از مزایای ایجاد بندر خشک آپرین می‌توان به تسهیل و تسریع انتقال کالا از بنادر به تهران به وسیله راه‌آهن اشاره کرد که در همین راستا قطارهای روزانه‌ای از مبدا بندر شهیدرجایی به تهران برنامه‌ریزی شده تا کانتینرها ظرف مدت کمتر از 60 ساعت به ایستگاه آپرین برسند و آماده تخلیه شوند. همچنین کاهش چشمگیر مصرف سوخت در حمل‌ونقل ریلی نسبت به روش جاری و استفاده از کامیون، حضور گمرک ایران در بندر خشک و انتقال عملیات ترخیص و سایر سرویس‌های موردنیاز صاحبان کالا از بندرعباس به بندر خشک آپرین، کاهش چشمگیر ترافیک معابر شهری در تهران و کاهش تصادفات حوادث ناشی از تردد وسایط نقلیه عمومی باری از دیگر مزایای ایجاد بندر خشک آپرین است.


گفتنی است، قرارداد سرمایه‌گذاری در بندر خشک آپرین با اعتباری بالغ بر 30 میلیون دلار و تعهد به حمل 400 هزار TEU در سال برای مدت 2 سال، امروز با حضور محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن و نمایندگان شرکت پرس و ترنس‌اینورس به امضا رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر