صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۲ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۴

نارضایتی شدید بیمه‌گران از تثبیت حق بیمه شخص ثالث

چند روز پس از اعلام تثبیت نرخ حق بیمه شخص ثالث از سوی بیمه مرکزی، اعضای انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه دور هم گرد‌آمدند. سخنرانان این گردهمایی بر یک موضوع اتفاق نظر داشتند و آن هم این بود که تثبیت حق بیمه شخص ثالث اشتباه بوده‌است.
کد خبر : 11882

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، در این گردهمایی سالانه مدیر عامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با بیان این که بحران مالی، نبود رقابت واقعی در جریان خصوصی‌سازی غیرواقعی و ناکارآمدی نظام تنظیم مقررات از چالش‌های صنعت بیمه است، گفت: سیاست دولت در چند سال اخیر کنترل حق بیمه شخص ثالث بوده و متاسفانه دولت تدبیر و امید هم امسال آن سیاست را تکرار کرد.


مسعود حجاریان افزود: نرخ دیه افزایش یافت، ولی بدون هیچ مفهوم فنی و حرفه‌ای، حق بیمه شخص ثالث ثابت ماند.


به گفته او با قیمت‌های کنونی، بیمه‌نامه شخص ثالث نسبت به آیین نامه مصوب هیات وزیران با 26 درصد تخفیف ارائه می‌شود و برآورد حدود 2500 میلیارد تومان کسری را برای صنعت بیمه به همراه دارد.


حجاریان ادامه داد: این کسری مالی متاسفانه در سال های قبل هم بوده و احتمالا به صورت کسری ذخایر درون شرکت های بیمه خودش را منتقل می‌کند.


وی بهره‌وری و تلاش برای کنترل بحران مالی شرکت‌های بیمه را راهکار برون رفت از وضعیت کنونی دانست و هشدار داد: شاید برخی شرکت‌ها برای رهایی از این بحران، از پرداخت خسارت شانه خالی کنند که این کار به اعتبار صنعت بیمه ضربه می‌زند.








تثبیت حق بیمه شخص ثالث برآورد حدود 2500 میلیارد تومان کسری را برای صنعت بیمه به همراه دارد

او افزود: امسال حق بیمه شخص ثالث هیچ رشدی ندارد، چون نرخ آن ثابت مانده‌است، اما خسارت این گونه نیست. از سوی دیگر خسارت فقط مربوط به بیمه نامه‌هایی که امسال صادر می شود نیست، بلکه مربوط به بیمه‌نامه‌هایی که سال گذشته، سال قبل و سال قبل‌تر از آن صادر شده‌است هم می‌شود.


مدیرعامل بیمه ملت در ادامه نبود رقابت در صنعت بیمه را به در اختیار داشتن حدود 50 درصد سهم بازار توسط یک شرکت دولتی مرتبط دانست و افزود: نظام بازار، یک نظام رهبر-پیرو است و هر آن چه که شرکت بزرگ اقدام کند، بقیه هم دنبال آن حرکت می‌کنند، اما سوال این است که وقتی یک شرکت دولتی با 50 درصد سهم بازار زیان هنگفتی دارد، آیا بقیه شرکت‌های کوچک، باید سود بکنند؟


در ادامه این نشست، مهرداد خواجه نوری عضو شورای عالی بیمه و دبیرکل اسبق سندیکای بیمه‌گران با اشاره به مفاهیمی چون حد نگهداری و توانگری مالی در صنعت بیمه گفت: این مفاهیم وارد صنعت بیمه ایران شده‌است، اما باید دید تا چه میزان با دقت و درایت اجرا شده‌است، بنابراین به نظر می‌رسد بیمه مرکزی باید در تعریف درست این مفاهیم تجدید نظر کند.








دبیر کل سندیکای بیمه گران نیز عدم افزایش نرخ بیمه شخص ثالث را خطای استراتژیک بیمه مرکزی در سال جدید خواند

محمد آسوده مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان نیز در این مراسم در خصوص عدم افزایش نرخ بیمه شخص ثالث گفت: به صورت منطقی حق بیمه باید تابعی از سرمایه باشد، بنابراین من معتقد به افزایش حق بیمه شخص ثالث هستم.


وی ضمن انتقاد از کسانی که تخفیف بمیه شخص ثالث را توجیهی برای عدم نیاز به افزایش نرخ حق بیمه می‌دانند، گفت: اگر چه شرکت‌های بیمه تخفیف می‌دهند که البته عمل نادرستی است، اما این عمل غیر منطقی نباید مبنای افزایش نیافتن حق بیمه باشد.


علی اکبر اولیا دبیر کل سندیکای بیمه گران نیز عدم افزایش نرخ بیمه شخص ثالث را خطای استراتژیک بیمه مرکزی در سال جدید خواند.


محمد مهدی علوی رئیس هیات مدیره انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه هم در ادامه این مراسم ضمن انتقاد از شورای عالی بیمه به دلیل عدم ایفای وظایف قانونی خود طی سال های گذشته، خاطر نشان کرد: اگر گزارش شش ماهه شرکت‌های بیمه مطابق با قانون در شورا بررسی می‌شد، مشکلات بیمه توسعه را نداشتیم.


در حاشیه این نشست نیز غلامعلی غلامی، مدیرعامل بیمه نوین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان مخالفت خود با تثبیت حق بیمه شخص ثالث، گفت: وقتی سرمایه افزایش می‌یابد اما حق بیمه ثابت می‌ماند،‌ در واقع معنای اصلی آن کاهش حق بیمه است نه تثبیت آن.


وی افزود: به هر حال ما هر اقدامی که بیمه مرکزی ابلاغ کرده انجام می‌دهیم، اما من شخصا با تثبیت حق بیمه مخالفم.


به گزارش خبرنگار آنا، تعداد دیگری از مدیران عامل شرکت‌های بیمه نیز که در این مراسم حضور داشتند، مخالفت خود با تثبیت حق بیمه را اعلام کردند، اما مایل نبودند از انها نامی برده شود. به گفته یکی از آنها مخالفت مدیران صنعت بیمه با عدم افزایش حق بیمه پیش از اعلام تصمیم بیمه مرکزی به مدیران این نهاد اعلام شده بود، اما آنها بدون نظر گرفتن نظر فعالان صنعت بیمه به خواسته خودشان عمل کرده‌اند.


انتهای پیام/

برچسب ها: بحران بیمه
ارسال نظر