مشارکت بیش از کارآموزی در مهارت پرستاران موثر است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، در یک پژوهش تجربی با عنوان «اثربخشی مدل مشارکت پرسنل پرستاری بر کارآیی آموزش بالینی دانشجویان پرستاری» 40 نفر از دانشجویان پرستاری دوره کارآموزی عفونی به صورت تصادفی به 2 گروه 20 نفره آزمون و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمون روش مشارکت پرستاری و گروه شاهد آموزشهای روتین را دریافت کردند.
در پایان دوره کارآموزی مهارتهای بالینی دانشجویان با استفاده از چک لیست بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی جداول توزیع فراوانی مطلق و نسبی، میانگین و انحراف معیار و جهت بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون تی و از نرمافزار اسپیاساس نسخه 16 استفاده شد.
در این مطالعه، پژوهش در دو گروه آزمون و شاهد از نظر مشخصات دموگرافیک همگن بودند. در این پژوهش سنی شرکتکنندهها 19.87 ، 65 درصد مونث و 92.5 درصد مجرد بودند. همچنین گروه آزمون در مهارتهای بالینی از قبیل دادن دارو، ارتباط با بیمار، رعایت نکات ایزولاسیون و پانسمان نمره بیشتری نسبت به گروه شاهد کسب کرده و احتلاف معناداری با گروه شاهد داشتند.
در روش مشارکت پرسنل پرستاری، فراگیران در داخل گروه و بین گروه، با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و همکاری، اعتماد بهنفس و درک آنها افزایش مییابد. از اینرو اجرای این روش بهشکل گسترده در حرفه پرستاری و دیگر رشتههای علوم پزشکی توصیه میشود.
آموزش بالینی یکی از اجزای اصلی برنامههای دانشجویان پرستاری است. و عدم کسب توانمندیهای لازم در این حیطه از مشکلات دانشآموختگان این رشته تحصیلی است. بر همین اساس ضرورت استفاده از روشهای نوین آموزشی برای ارتقاء کیفیت آموزش بالینی بیش از پیش اهمیت دارد. یکی از راهکارها استفاده از روش مشارکت پرسنل پرستاری در امر آموزش بالینی است.
انتهای پیام/