صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۲ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۵
رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع:

امضای 4 قرارداد خودرویی تا پایان امسال/حقوق دولت در سهام خودروسازی‌ها رعایت نشده است

‌رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اعلام کرد: تاکنون دو قرارداد همکاری در زمینه خودرو تولید منعقد شده است؛ یک قراراد در مرحله امضا شدن است و سه یا چهار قرارداد دیگر نیز تا پایان امسال امضا می‌شود.
کد خبر : 117810

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، منصور معظمی افزود: به زودی یکی از شرکت‌های خودروسازی خصوصی با یک شرکت خودروسازی آلمانی که از بهترین خودروسازان جهان است، قراردادی را امضا خواهد کرد.


وی اضافه کرد: به هیچ عنوان دنبال این نیستیم که این قراردادها را کدام شرکت‌های داخلی منعقد می‌کنند؛ مهم این است که مشارکت‌ها توسط خودروسازان داخلی انجام شود.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد فعالیت‌های خودرویی ایدرو نیز گفت: مدیریت شرکت‌های خودروساز نه دست ایدرو و نه در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت است؛ این شرکت‌ها خصوصی‌سازی شده‌اند و ایدرو فقط در هر کدام از این دو خودروساز یک عضو دارد.


وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت سیاستگذار است و همه خودروسازان موظف هستند از این سیاست‌ها پیروی کنند.


رئیس هیات عامل ایدرو اضافه کرد: هیچ گونه مدیریت دولتی در خودروسازی‌ها وجود ندارد؛ سهم بازار دولت در خودروسازی‌ها از نظر میزان تولید 13 درصد، از نظر ارزش هفت درصد و از نظر ظرفیت 14.5 درصد است؛ در حالی که قانونگذار سهم دولت را تا 20 درصد را مشخص کرده است.


معظمی افزود: در واگذاری سهام خودروسازان سهم دولت رعایت نشده است که امیدواریم در این زمینه تجدید‌نظر و حقوق دولت احقاق شود.


وی درباره اینکه آیا ایدرو قصد دارد سهام خود را در خودروسازی‌ها واگذار کند؟ نیز گفت: در این زمینه منعی وجود ندارد و اگر دولت تصمیم بگیرد به طور حتم اجرایی خواهد شد اما اکنون سهم دولت کمتر از 20 درصد است.


معاون وزیر صنعت افزود: موظفیم خودروهایی با‌کیفیت و با قیمتی مناسب در کشور تولید کنیم؛ کیفیت خودروهای داخلی نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و بر اساس شاخص‌هایی که شرکت استاندارد و بازرسی کیفیت ایران (ISQS) اعلام کرده، کیفیت خودروها نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.


وی ادامه داد: با این حال، میان آنچه است با آنچه باید باشد اختلاف قابل توجهی وجود دارد؛ در وزارت صنعت موظفیم شرایطی را فراهم کنیم و از خودروسازان بخواهیم این استانداردها را رعایت کنند.


معظمی اضافه کرد: کشورهایی خودروساز شده‌اند که با شرکت‌های صاحب برند مشارکت کرده‌اند؛ به طور نمونه برزیل، ترکیه، کره جنوبی و چین به کشورهای مطرح در صنعت خودرو تبدیل شده‌اند.


وی ادامه داد: چین سالیانه 21 میلیون و ترکیه سه میلیون دستگاه خودرو تولید می‌کند؛ این در حالی است که ما در سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو تولید کردیم.


بحرانی در در خودروسازی وجود ندارد


رئیس هیات عامل ایدرو در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد سهم مدیران از بحران صنعت خودرو نیز گفت: در خودروسازی بحران نمی‌بینم که حتی رونق می‌بینم؛ پارسال 900 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید کردیم که این رقم امسال به یک میلیون و 200 هزار دستگاه خواهد رسید؛ حتی اگر بازار داشته باشیم این رقم می‌تواند به یک میلیون و 500 هزار دستگاه نیز برسد.


معظمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: صنایع با فناوری‌‌های بالا (هایتک) از اولویت‌های ایدرو خارج نشده است؛ ما تعدادی از پروژه‌ها را در این زمینه واگذار کرده‌ایم و بخشی از آنها نیز اجرا شده و پیشرفت فیزیکی قابل توجهی هستند.


وی ادامه داد: اکنون بحث دیگری را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال می‌کنیم که چگونه از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم؛ این، نیازمند تعریف یک مدل میان ایدرو و این معاونت است.


رئیس هیات عامل ایدرو همچنین به فعالیت‌های ایدرودر بخش انرژی پرداخت و در پاسخ به پرسشی در مورد طرح‌های توسعه فازهای پارس جنوبی نیز گفت: فازهای 17 و 18 امسال نهایی می‌شود و فاز 14 نیز تا دو ماه آینده به درصد پیشرفت مورد نظر وزارت نفت خواهد رسید.


معظمی در بخش دیگری از سخنان خود به آموزش مدیران اشاره کرد و گفت: در سرفصل ماده هشت تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بر آموزش و سرمایه‌گذاری در رابطه با مدیران صنعتی تاکید شده است.


وی ادامه داد: در سال های گذشته سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر در زمینه سخت افزار بوده در حالی که سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی سرمایه‌گذاری ثابت است و آثار آن در درازمدت نشان داده خواهد شد.


این مقام مسئول افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت در حکم من تاکید کرده است که 500 مدیر در تراز جهانی آموزش داده شود؛ مسئولیت این موضوع بر عهده سازمان مدیریت صنعتی گذاشته شده، این سازمان با تجربه 50 ساله در کشور، بسیاری از مدیران کشور را تربیت کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر