صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۵ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۵
رئیس سازمان بورس تاکید کرد

برخورد با نشت اطلاعات نهانی در بورس/مردم به شایعات توجه نکنند

رئیس سازمان بورس امروز در نشست خبری خود ضمن اشاره به شفافیت در قیمت و شاخص بورس عنوان کرد که باید با نشت اطلاعات برخورد شده و نباید اطلاعات نهانی قبل از رفتن به کدال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
کد خبر : 117083

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از ایسنا، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران در کسوت رئیس سازمان درباره شفافیت در قیمت و شاخص بورس توضیح داد: ما اعتقاد داریم قیمت‌ها و شاخص باید شفاف باشد، ولی قیمت‌ها از شاخص مهم‌تر هستند چرا که ما در کشور معاملات شاخصی نداریم.


وی به معاملات بلوکی و اینکه این معاملات دستورالعملی دارد و موضوع غیر عادی‌ای نیست، گفت: اگر معاملات بلوکی در ضوابط خود انجام شود، اشکالی ندارد، در غیر این صورت و اینکه خارج از ضابطه صورت گیرد با آن ها برخورد خواهد شد که قبلا هم در این مورد پرونده تشکیل شده است.


محمدی درباره اصلاح قوانین و مقررات بازار سرمایه تصریح کرد: اعتقاد داریم یک جاهایی مقررات بازار سرمایه ما زیاد است، ولی در جاهایی هم کسری مقررات داریم و باید خلا موجود پر شود تلاش می‌کنیم مقررات زائد حذف شود.


وی درباره تسویه اعتباری کارگزاری‌ها گفت: این امر هر سال بوده که امیدواریم بتوانیم کاری کنیم اعتبار خرید سهام مستقیما به مشتری داده شود. یک سیاست می‌تواند این باشد که خود سرمایه‌گذاران مستقیما اعتبار دریافت کنند. در دنیا اعتبار به مشتری مرسوم است.


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره رشد سریع شاخص و ارتباط آن با تحلیل بنیادی اقتصاد گفت: همیشه بازار نوسان های کوتاه مدتی دارد، در بلند مدت نوسانات بلند مدت جذب می شود بازار سرمایه به خاطر اخبار واکنش نشان می دهد ولی فاندامنتا‌‌ل‌های اقتصاد روند بلند مدت را مشخص می‌کند. در بلندمدت بازار ما سودآور بوده و شاخص سازگار با اقتصاد است.


محمدی درباره سهام عدالت گفت: وقتی سهام عدالت عملیاتی شود. باید به مردم و کانون اعتماد داشته باشیم در دنیا نهاد ناظر این مدارک حرفه‌ای را نمی‌دهد، بلکه ارگان هایی می دهند که خودشان اعتبار دارند و اعتبار مدارک از اعتبار آن هاست.


وی ادامه داد: بعضی از سرمایه‌گذاران وقتی قیمت کاهش پیدا می‌کند، نگران می‌شوند و سهام خود را می‌فروشند، ولی باید آن‌ها دقت کنند که در هر صورت سود سهام در پایان سال سر جای خودش است.


محمدی افزود: یکی از برنامه‌هایی که سازمان بورس دنبال خواهد کرد، مبحث اقتصاد مقاومتی است که این برنامه قبلا در وزارت اقتصاد به تصویب رسیده است. همچنین ارتقای معاملات تسویه و پاپاپای بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ماست.


وی ادامه داد: ما باید از توان داخلی به شکل حداکثری استفاده کرده و سامانه معاملات حقوقی را در ایران تهیه کنیم. ما در بهینه‌سازی سامانه معاملات از جوانان کشور استفاده خواهیم کرد، البته اگر دانش بین‌المللی هم وجود داشته باشد حتما استفاده خواهد شد. یکی از اولویت‌های اصلی ما در چارچوب اقتصاد مقاومتی تقویت سامانه معاملاتی خواهد بود.


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بحث اصلاح رویه اجرایی در سازمان بورس و بازار سرمایه از دیگر اولویت‌های مهم ماست. از هفته اولی که به سازمان بورس آمدم کار سامانه زمان‌سنجی سازمان بورس شروع شد و اکنون به انتهای خود می‌رسد. این سامانه معاملاتی مختص به بازار بورس نخواهد بود و در قسمت‌های دیگر بازار سرمایه بکارگیری خواهد شد. شرکت‌ سپرده‌گذاری مرکزی باید این سامانه زمان‌سنجی را لحاظ کند تا زمان را گسترش دهیم.


محمدی درباره‌ راه‌اندازی ابزارهای جدید مالی، تصریح کرد: راه‌اندازی ابزارهای جدید یکی‌دیگر از اولویت‌های ما بود، انشاالله بتوانیم در زمان کوتاهی این موضوع را عملیاتی کنیم و در کنار ابزارهای مالی بازار سرمایه ابزاری مانند اختیار خرید و اختیار فروش راه‌اندازی شود که امیدواریم تا آخر سال این موضوع عملیاتی شود.


وی درباره‌ واگذاری اختیارات به دیگر نهادهای مالی بازار سرمایه، گفت: ما در حوزه صندوق‌ها بعضی از اختیارات را به خود صندوق‌ها دادیم تا آنها خودشان کارها را پیش ببرند. از کارهای دیگر که سازمان آن را دنبال می‌کند این است که موضوع امتحانات و آموزش‌ها را به کانون‌ها واگذار کنیم.


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ادامه داد: ما به دنبال تعامل با نهادهای دیگر از جمله بانک مرکزی هستیم و در این راستا که صندوق‌ها ساختارشان را اصلاح کنند سقف 70 درصد سپرده‌گذاری را به 60 درصد کاهش دادیم و دلیل‌اش این است که با توجه به کاهش تورم و کاهش نرخ سود بانکی این موضوع می‌تواند محقق شود. اصلاح ساختارهای صورت گرفته که برای شرکت‌های تولیدی بورس خوب است و از این دید سازمان همکاری خوبی با بانک مرکزی دارد.


محمدی درباره‌ شفافیت در بازار سرمایه، گفت: تقویت اطلاع‌رسانی بر افشای اطلاعات یکی از مهم‌ترین خواسته‌های بازار سرمایه بوده در همین راستا هر شرکت باید به صورت ماهانه گزارش تولید و فروش‌اش را افشا کند. این موضوع سابقا اجباری نبوده، اما از این به بعد اجباری خواهد شد.


وی در مورد تعامل بازار سرمایه ایران با بازار سرمایه جهان، اظهار کرد: هفته قبل تفاهم‌نامه‌ای را با بافین آلمان داشتیم که این تفاهم‌نامه درباره انتقال دانش مالی به کشور و همکاری فی‌مابین و جذب سرمایه‌گذار خارجی بود.


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ادامه داد: موضوع تسریع در پذیرش شرکت‌های بورس و صندوق‌ها به شدت دنبال می‌شود. ما در این مورد جلسات هیات پذیرش را انجام دادیم.


محمدی با بیان این‌که سامانه پیامکی برای معاملات در حال راه‌اندازی است، توضیح داد: اکنون اگر با کدهای آنلاین معامله شود صاحب کد هیچ پیامکی را دریافت نمی‌کند، اما بعد از راه‌اندازی این سامانه پیامک به صاحب این کد ارسال خواهد شد. این موضوع کمک خواهد کرد که سوء‌استفاده از کدهای معاملاتی به صفر برسد و از پولشویی جلوگیری شود و هم کمک خواهد شد به اشخاص که بدانند در چه زمانی چه خرید و فروشی صورت گرفته است. علاوه بر این بحث توسعه بازارگردانی برای ما بسیار مهم است باید جذابیت‌های بازارگردانی افزایش پیدا کند و اگر نیاز بود صندوق‌ها هم بازارگردانی کنند.


وی با اشاره به این‌که مردم در خرید و فروش‌ها نباید به شایعات توجه داشته باشند، تاکید کرد: خرید باید مبنی بر اطلاعات بنیادی باشد. سرمایه‌گذاران باید تحلیل کنند و طبق آن تحلیل خرید و فروش انجام دهند. خرید مبتنی بر اطلاعات بنیادی باید مورد احترام همه باشد. عموم مردم را باید به عنوان سرمایه‌گذار هوشمند و عقلایی تلقی کرد و از طرفی باید توان تولید شرکت‌ها را قوی کنیم. باید موانعی که جلوی راه شرکت‌ها است را برداریم و سودآوری شرکت‌ها را بیشتر کنیم در این راه نقش رسانه‌ها بی‌بدیل است و رسانه‌ها باید در این مورد فرهنگ‌رسانی کنند و نباید فرهنگ‌سازی بلندمدت مورد غفلت قرار بگیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر