صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۵

چرا برخی از واردکنندگان به دنبال تغییر مقررات واردات خودروی لوکس هستند؟

 برداشت اشتباه رسانه‌ها و برخی از واردکنندگان خودروهای لوکس از حکم چند روز گذشته دیوان عدالت اداری در باره لغو ممنوعیت ورود خودروهای بالای 2500 سی سی به کشور موجب شد تا ابعاد تازه‌ای از رفتار مافیای واردکنندگان خودرو برای همگان آشکار شود.
کد خبر : 117076

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از میزان، اواسط شهریور ماه سال 93 بود که هیات وزیران به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب کرد که خودروهای سواری با حجم بالای 2500 سی سی و مشمول مقررات متروکه قابل عرضه به بازار نبوده و صرفاً امکان مرجوع کردن به خارج از کشور دارند. همچنین ورود و ترخیص هرگونه خودرو سواری از محل تصویب‌نامه‌های قبلی صرفا برای خودروهای با حجم موتور 2500 سی سی و پایین‌تر از مجاز است.


پس از این اتفاق بود که شکایاتی در باره واردات این کالا به دیوان عدالت اداری واصل شد. بر این اساس افرادی قبل از تاریخ تصویب‌نامه با اخذ مجوز از مراجع رسمی اقدام به ثبت سفارش و وارد‌ کردن خودرو به کشور کرده‌اند، گمرک از ترخیص خودروی آنها به استناد تصویب‌نامه مذکور خودداری کرده است و لذا شکات خواستار ابطال این تصویب‌نامه به جهت نقض حقوق آنها در مغایرت با قوانین و مقررات کشور شده‌اند که در ادامه این شکایات پس از انجام تشریفات قانونی و اخذ توضیحات طرفین در هیات عمومی دیوان عدالت اداری مورخ 16/ 6/ 95 مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفت. در همین رابطه نیز دیوان عدالت اداری حکم به لغو ممنوعیت این دسته از کالاها که شکاتی نیز داشت داد.


در همین حال تبلیغات برخی از واردکنندگان خودرو و برداشت نادرست برخی رسانه‌ها موجب شد تا اینگونه القا شود که واردات خودروهای 2500 سی سی که از سال 93 به کشور ممنوع بوده است، بار دیگر آزاد شده است.


پس از این اتفاق بود که برخی از اعضای انجمن واردکنندگان خودرو خبر از تلاش‌های 2 ساله خود و همکارانشان برای لغو این ممنوعیت دادند و گفتند: در سال 93 که ممنوعیت واردات این خودروها ابلاغ شده بود ما نظر مخالف خود را در رابطه با این تصمیم اعلام کرده بودیم چرا که به اعتقاد ما حجم موتور نمی‌تواند معیار لوکس بودن خودروها باشد. در سال 93 با ممنوعیت واردات خودرو با حجم موتور بالای 2 هزار و 500 سی سی، ما نظرات خود را به بخش‌های مربوطه اعلام کردیم اما نتوانستیم به نتیجه مناسب دست پیدا کنیم.


همانطور که مشخص است برداشت اشتباه از رای دیوان عدالت اداری موجب شد انگیزه‌های واردکنندگانی که سهم بالایی در بازار دارند به طور شفاف برای همگان مشخص شود.


در همین شرایط میثم رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در باره رای دیوان عدالت اداری گفت: بر اساس رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری همچنان واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰سی‌سی ممنوع است و فقط خودروهایی که پیش از تصویب مصوبه دولت مبنی بر عدم ورود خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی.سی. به گمرک رسیده‌ است، می‌تواند مجوز ورود به کشور را دریافت کند.


بدون تردید این اطلاعات نشان می‌دهد برخی از واردکنندگان خودروهای لوکس در تلاش هستند تا با تغییر قوانین و ملاک‌های خودروی لوکس، بتوانند تعداد بیش‌تری از این نوع خودروها را وارد کشور کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر