صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۲ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۵

بازتاب‌های منفی نمایش بازداشتی‌ها در شیراز/ معاونت اجتماعی نیروی انتظامی فارس: مجرمین را داخل قفس نینداختیم؛ دورشان نرده کشیدیم

هفته گذشته خبرگزاری ایسنا تصاویری منتشر کرد که در فاصله‌ای کوتاه در فضای مجازی با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد. ماجرا از این قرار بود که نمایشگاهی توسط نیروی انتظامی استان فارس برای ارایه کشفیات کلانتری‌های شیراز ظرف ٤٨ ساعت، برگزار شد و بخشی از این نمایشگاه اختصاص به نمایش نتایج دستگیری‌ها داشت و بخشی از افراد دستگیر شده در این بخش اتباع افغان بودند. نوشته‌ای که روی نرده‌ای در کنار افرادی با چشمان بسته منتشر شده بود باعث واکنش‌های گسترده‌ای شد.
کد خبر : 116943
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از اعتماد، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی فارس روز گذشته با وجود انتشار تصاویر در تکذیبیه‌ای اعلام کرد: «خبر پخش شده در فضای مجازی مبنی بر به نمایش گذاشتن اتباع خارجی در این استان، دروغ است.» و همچنین اعلام کرد نرده‌هایی را در اطراف مجرمینی که جرم‌های مختلف داشتند قرار داده بودیم، اما بعضی افراد در شبکه‌های اجتماعی نوشتند این افراد را در قفس گذاشته‌اند، این کذب است.


اما قبل از انتشار این تکذیبیه، کاربران شبکه‌های اجتماعی و چهره‌های مختلف سیاسی و فرهنگی در ٤٨ ساعت گذشته واکنش‌هایی به این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی داشتند. از جمله این افراد محمود صادقی نماینده تهران در مجلس بود که در توییتر خود با انتشار تصاویر خبرساز این نمایشگاه نوشت: «اگر این تصاویر (نمایش مهاجران افغان به عنوان مکشوفات کلانتری‌های شیراز) صحت داشته باشد، جدا مایه شرمساری است.» و در پاسخ یکی از کاربران اعلام کرد در حال پیگیری این موضوع است. محمدرضا خوشک، نماینده هرات در مجلس افغانستان نیز در واکنش به این اتفاق نوشت: «می‌گویند در شهرى که سعدى گفته، تو کز محنت دیگران بى غمى، نشاید که نامت نهند آدمى، انسان‌ها را... در قفس به نمایش می‌گذارند.» اما این نخستین‌بار نیست که برخوردهای نادرست با اتباع افغان در ایران صورت می‌گیرد، ممنوعیت ورود افغان‌ها به یکی از پارک‌های اصفهان در سال ٩٢، انتشار تصویر بنری که بر سردر مدرسه‌ای نصب شده بود و از مدیران مدرسه خواسته شده بود تا مانع حضور افغان‌ها در مدرسه شوند و موارد مشابه همه مصادیقی است از بدرفتاری‌هایی که با شهروندان افغان در ایران می‌شود، الهه یکی از کاربران توییتر در مورد این تصاویر نوشت: «قرن‌هاست که با مهاجران درست رفتار کردیم، از لهستانی و ارمنی بگیر تا یهودی و...، اما در این سال‌ها قد تمام تاریخ شرمنده افغان‌ها شدیم.»


سمیه هم در توییتی نوشت: «تو شیراز؟ شهر شعر و ادب،... واحسرتا.»عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات هم با انتشار تصویری در اینستاگرام خود در مورد این اتفاق نوشت: «شرمنده انسانیت شدم، شرمنده مردم افغانستان» و بسیاری دیگر از کاربران در کنار تصویری که در آن عده‌ای با چشمان بسته روی زمین نشسته‌اند و روی نرده‌های اطراف‌شان کاغذی با این جمله قرار دارد: «دستگیری اتباع بیگانه» بخشی از شعر مشهور مولانا را نوشته‌اند که: «انسانم آرزوست». هرچند که برخی از کاربران هم این تصور را داشتند که این صحنه مربوط به یک نمایش عمومی است و این افراد در قفس قرار داده شده‌اند و با انتشار آن در فضای مجازی به این سوءتفاهم دامن زدند و نوشتند: «اتباع بیگانه را دستگیر کرده‌اند و این‌طور در پارک به نمایش عمومی گذاشته‌اند تا مردم آنها را ببینند» اما توضیحات معاونت اجتماعی نیروی انتظامی فارس می‌گوید این نمایشگاه در حاشیه نشست خبری برگزار شده و جنبه عمومی نداشته، مجرمینی هم که در میان نرده‌ها قرار دارند، همه جزو اتباع بیگانه نبوده و بعضی از آنها مجرمینی هستند که جرم‌های دیگری مرتکب شده‌اند.


واکنش‌های گسترده به این اتفاق شاید تلنگری باشد و بهانه‌ای برای اصلاح نگاه ما به مهاجران. حتی اگر این تصاویر به گفته نیروی انتظامی استان فارس مربوط به این نمایشگاه نباشد، نحوه برخورد و قرار دادن مجرمین در محوطه‌ای محصور شده برای نشان دادن دستاوردها نمی‌تواند توجیهی منطقی داشته باشد. هرچند که گفته می‌شود این نحوه از نمایش دستاوردهای پلیس در خصوص دستگیری مجرمین یک روال معمول است و اتفاق تازه‌ای نیست. نیروی انتظامی شیراز نیز به کلی این خبر را تکذیب کرده و معتقد است این تصاویر مربوط به این نمایشگاه نیست، عکاس این تصاویر اما می‌گوید: «در کنار نشست خبری روز ١٦ شهریور نمایشگاهی برگزار شده بود از دستاوردهای کلانتری‌های شیراز و تصاویری که در گزارش منتشر شد مربوط به این نمایشگاه است، مسوولان برنامه چیزی در خصوص عدم انتشار برخی تصاویر به ما نگفتند، اما بعد از برنامه و واکنش‌هایی که ایجاد شد با ما تماس گرفتند و گفتند ما اعلام کرده بودیم که این تصاویر را منتشر نکنید.»


شب گذشته محمود صادقی نماینده مجلس در ادامه پیگیری‌های خود از ماجرا در توییتر خود نوشت: « بنابر توضیح پلیس امنیت فارس اینها سارقان ایرانی‌اند که در اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی دستگیر و در محوطه یگان با راهبند‌های فلزی محصور شده‌اند.»

فرمانده پلیس امنیت استان فارس شب گذشته با انتشار پیامی اعلام کرد: « تعدادی سارق مسلح و عادی دارای تابعیت ایرانی در اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی که به صورت مستمر اجرا می‌شود توسط واحدهای عملیاتی دستگیر و در محوطه یگان به وسیله راهبند‌های فلزی محصور شدند و اصلا ارتباطی با اتباع بیگانه یا افغانستانی ندارند لذا فرماندهی انتظامی استان فارس موضوع منتشره در رسانه‌ها و فضای مجازی را تکذیب می‌نماید.»

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان
ارسال نظر