واکنش کاربران فضای مجازی به پیشنهاد «خود تحریمی» حج عمره
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا،حجت الاسلام مهدی مسائلی در این رابطه در سایت مجله الکترونیک اخوت یادداشتی به شرح زیر نوشته و در صفحه گوگل پلاس خود بازنشر داده است:
تحریم سفر عمره سخنی است که هر چند وقت یک بار با سخت گیری نیروهای آل سعود برای زائران ایرانی و یا تغییر فضای سیاسی و امنیتی منطقه، زمزمههای آن به گوش میرسد، آن گونه که بعضی مردم از مسئولان میخواهند تا سفره عمره را لغو و یا محدود کنند، و با قطع منافع مالی سفر عمره برای حکومت عربستان، آنها را سر جایشان بنشانند.
اما در این موضع گیریها به نکات مهمی توجه نمیشود، که اگر آنها در نظر گرفته شوند شاید چنین درخواستی از مسئولان مطرح نشود:
۱. وهابیون و افراطیون اهل سنت، شیعه را مشرک و کافر میدانند و همواره خواستار آن بودهاند که شیعیان به مکه و مدینه راه پیدا نکنند، و در این راه فشارهای زیادی نیز بر حکومت عربستان وارد میکنند. البته هراس آنها بیشتر از این است که با رفت و آمد شیعه به اماکن مقدس مکه و مدینه، باطل بودن سخنان آنها درباره مذهب تشیع بر همگان روشن شود و مسلمانان تحت تأثیر افکار فرهنگی و سیاسی آنها قرار گیرند.
متأسفانه بسیاری از اهل سنت دید واضح و روشنی نسبت به شیعه ندارند و حتی بسیاری از آنها در طول عمرشان هیچگاه با یک شیعه رودرو نشدهاند. سفر حج و عمره تبلیغی گران بها برای شیعه است که بدون هیچ هزینه و حتی تبلیغ علنی، و تنها با رفت و آمد به اماکن مقدس اسلامی و حضور در اجتماعات عبادی مسلمانان، میتواند بسیاری از حجابها و دشمنیهای مذهبی و فرقهای را مرتفع کند.
حال در شرایطی که خطباء وهابی مکه و مدینه خواستار تحریم شیعه بوده و علنا بر جنگهای فرقهای توصیه میکنند، خودتحریمی شیعیان برای سفر عمره به نفع کیست؟! راست اینکه شیعیان تاکنون کمتر از فرصت بینظیر حج و عمره استفاده کردهاند و اگر در کنار افزایش کمیت سفرهای عمره به کیفیت فرهنگی این سفرها نیز توجه بیشتری بشود، سفرهای عمره به تقویت بسیاری از خواستههای فرهنگی و سیاسی ما در جهان اسلام کمک شایانی میکند، بیشک اگر روحانیون حج و عمره افزون بر هدایت معنوی کاروانها، نمایش درست مذهب تشیع و برطرف کردن حجابها و دشمنی مذهبی را نیز یکی از وظایف خود بدانند، خواهیم توانست با هزینهای اندک، تبلیغات سنگین وهابیت علیه تشیع را سست و مرتفع کنیم.
متأسفانه بسیاری از روحانیون عمره به مکالمه زبان عربی تسلط ندارند و نسبت به روش تعامل با اهل سنت توجیه چندانی نیستند و این موضوع سبب میشود آنها نتوانند به وظیفه تبلیغی خویش درست عمل کنند. به هرحال آنچه روشن است اینکه نفس حضور شیعیان در اماکن مقدس اسلامی یک تبلیغ مذهبی میباشد و ضرورت آن در راستای تقویت وحدت اسلامی بیش از هرچیز دیگری است.
۲. در سیره اهل بیت عصمت و طهارت، علیهم السلام، هیچگاه شاهد تحریم حج و عمره و یا دیگر اجتماعات اسلامی نبودهایم، بلکه آن بزرگواران افزون بر شرکت در حج و عمره و توصیه شیعیان به این امر، وظایفی را نیز برای شیعه در جهت تعامل و مواجهه با اهل سنت گوشزد مینمودند که عمل به آنها میتواند مانع برخوردهای مذهبی و کینه توزیها باشد، وظایفی که بیشتر در غالب دستوارات تقیهای بیان میشدند. اگرچه در این زمان، حضور عناصر وهابی و افراطی در مکه و مدینه نقش پررنگی در برخوردهای نامناسب با شیعیان ایفا میکند، ولی گاهی از این سوی نیز شیعیان به وظایف مذهبی و تبلیغی خویش عمل نمیکنند و زمینه این برخوردها را به وجود میآورند.
۳. حکومت پادشاهی عربستان سعودی در راستای تشدید خصومتها و جنگهای فرقهای و مذهبی هزینههای هنگفتی میکند، و عواید سفر حج و عمره ایرانیان برای او نسب به این هزینهها بسیار اندک است. متأسفانه حکومت سعودی در جهت همکاری با سیاستهای جهانی آمریکا و تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی حاضر است حتی به ارزان فروشی نفت خویش بپردازد. بیشک تحریم حج و عمره تأثیر چندانی برای وضعیت مالی آنان ندارد بلکه همان گونه که گذشت تنها فرصتی به افراطیون اهل سنت میدهد که در فضای عدم حضور شیعه بر تبلیغات مسموم خویش برای مسلمانان وسعت دهد و با مرزبندی مسلمانان و جداساختن شیعه از پیکره امت اسلامی، بر طبل تفرقه بین مسلمانان بیشتر بکوبد.
در حالی که برخی پیشنهاد «تحریم حج» را مطرح کردهاند این عکس آرشیوی از صفحهای از رونامه اطلاعات را گروهی از فعالان در فضای مجازی منتشر کردهاند.
برخی از کاربران گوگل پلاس نیز اینطور نوشتهاند :
داریوش: شیعه چگونه مراتب اعتراض خود را نسبت به هتاکی این وهابی ها به گوش جهانیان برساند؟ حج امروز شده تفریح عدهای
اکبر: حداقلش این است که عمره کم خاصیت دانش آموزی و حتی دانشجویی را تعطیل کنند که پیش از این همیشه در این موارد سوتی داده ایم.،حالا هم که...
علی قلهکی: حج واجب رو کاری ندارم سوال من اینه شیعه ایرانی فکر میکنه با رفتن به حج دینش کامل میشه؟! یعنی این فکر به نظرش نمیاد که این پول هنگفت داره خرج تروریسم در منطقه و شیعه کشی در چند کشور میشه؟!
علی بسطامی: وقتی ساز و کار اعزام به حج و عمره را طوری طراحی میکنی که ایرانی باید سالها چشم انتظار بماند نمیتوانی در زمان مقرر برای اعزام توقع داشته باشی حاجی از اعزام منصرف شود...
گذشت آن زمان که مردم میرفتند حج با بقیه ملل مسلمان تعامل کنند... چند درصد حاجیها اصلا بلدند انگلیسی یا عربی صحبت کنند؟ چند درصد اصلا به غیر از زیارت و خرید به چیز دیگری فکر میکنند؟
ضمن اینکه حجم بالایی از فروش بازارهای مکه و مدینه به ایرانیان تعلق میگیره و ایران تنها کشوری هست که حاجیها سازماندهی شده و صد در صد درهتلها آن هم بهترین هتلها اقامت میکنند. بقیه کشورها مردم آزادانه نیت میکنند میان حج. مثل اینکه شما بخواهید برید مشهد و برگردید. به همین خاطر لزوما هتل نمیرند اونم هتلهای درجه یک. به همین خاطر است که ایران قراردادهای بلندمدت با هتلها میبنده. این یعنی یک درآمد بلند مدت تضمینی برای اعراب
محمد: حج چیز شوخی نیست که هر کی رسید براش تکلیف تعیین کند!... همان برخورد ودیدن ما من خودم رفتم ودیدم میتواند تبلیغات منفی علیه ما را خنثی کند انها هم دوست دارند با ما صحبت کنند...
والمر: اگر ما اینقدر عاشق مستحبات هستیم راههایی وجود دارد میشود پیاده رفت و الکی این همه پول بلیط هواپیما نداد میشود هم رفت بندرعباس و تا آنجا شنا کرد.
در شبکه اجتماعی فیسبوک نیز کمپینی برای تحریم حج عمره شکل گرفته است
متنی که دست به دست کاربران میچرخد
برخی از کاربران گوگل پلاس نیز متن زیر را به اشتراک گذاشتهاند:
عبدالله مبارک به حج رفته بود، وقتی در خواب دید که فرشتهای به او گفت: از ششصد هزار حاجی کسی حاجی نیست، مگر علی بن موفق کفشگری در دمشق که به حج نیامد.
عبدالله به دمشق رفت و علی بن موفق را دید که پاره دوزی (پینه دوزی، تعمیر ووصله کردن کفشهای خراب و پاره) میکند پرسید چه کردی با اینکه امسال به حج نرفتی از میان همه حجاج فقط حج تو پذیرفته شد، گفت سی سال بود تا مرا آرزوی حج بود واز پاره دوزی سیصد درهم جمع کردم و امسال عزم حج کردم، تا روزی سرپوشیدهای که در خانه است (همسر وعیال) حامله بود، از خانه همسایه بوی طعام میآمد، مرا گفت: برو وپارهای از آن طعام بستان، من رفتم، همسایه گفت بدان که هفت شبانه روز بود که اطفال من هیچ نخورده بودند، امروز خری مرده دیدم. پارهای از آن جدا کردم و طعام ساختم. بر شما حلال نباشد. چون این بشنیدم آتشی در جان من افتاد. آن سیصد درم برداشتم و بدو دادم و گفتم نفقه اطفال کن که حج ما این است. تذکرة الاولیا
انتهای پیام/