صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۲ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۴

پرداخت خسارت ۴ میلیاردی بخاطر توقیف «سنتوری»؟

نُه سال بعد از ساخت و سپس توقیف «سنتوری» همچنان بازار رسانه‌ای پیرامون این فیلم داغ است. چه زمانی که مهرجویی خبر از ساخت قسمت دوم آن می‌دهد و چه زمانی که خبر می‌رسد مهرجویی برای ساخت قسمت دوم باید از خانواده فرامرز فرازمند تهیه کننده قسمت اول اجازه بگیرد و مهرجویی این مساله را رد می‌کند.
کد خبر : 11608

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از سینماژورنال، تازه‌ترین خبر رسیده به سینماژورنال هم درباره تجدید دادرسی شکایتی است که مهرجویی در اعتراض به توقیف فیلمش علیرغم داشتن مجوز ترتیب داده بود.


آرزوهایی که نقش بر آب شد


وقتی در میانه‌های تابستان ۸۶ بیلبوردهای شهری «سنتوری» در نقاط مختلف تهران رونمایی شد کسی فکرش را نمی‌کرد فقط چند روز مانده به اکران و با وجود داشتن پروانه نمایش جلوی اکران فیلم گرفته شود.


با این حال محمدحسین صفارهرندی وزیر وقت ارشاد فیلم را توقیف نمود و البته مدتی کوتاه بعد از توقیف هم نسخه قاچاق فیلم در سراسر ایران توزیع شد و به یک باره همه آرزوهایی که تهیه کننده و کارگردان فیلم برای فروش بالای فیلم و البته پرداخت بدهیهایی که بابت تولید فیلم متحمل شده بودند نقش برآب شد.


اعطای خسارت ۲۰۰ میلیونی به نتیجه نرسید


در آن مقطع زمانی و درجریان حکمیتی که یک سوی آن نمایندگان وزارت ارشاد بودند و سوی دیگرش تهیه کننده و کارگردان «سنتوری» بنا بر این شد که وزارت ارشاد مبلغی حدودا ۲۰۰ میلیون تومان را بابت خسارت به این دو نفر پرداخت کند اما این پرداخت چون بلحاظ قانونی ایراد داشت به نتیجه نرسید.


اوایل ۸۹ بنا بود فیلم اکران شود اما باز هم نشد


کش و قوس میان عوامل فیلم با ارشاد تا سال ۸۹ هم ادامه داشت؛ در اوایل این سال باز هم تلاشهایی صورت گرفت برای روی پرده فرستادن فیلم اما باز هم در آستانه اکران، جلوی نمایش گرفته شد.


پخش ویدیویی بعد از مرگ تهیه کننده


نهایتا مرداد ۸۹ شد و فرازمند تهیه کننده کار از دنیا رفت و تنها امتیازی که بواسطه مرگ تهیه کننده به آن تعلق گرفت، اعطای مجوز پخش در شبکه خانگی بود. طبیعی بود که این پخش هم سود چندانی را عاید مالکان فیلم نکرد. به هر حال نسخه ویدیویی فیلم‌‌ همان سه سال قبل لو رفته بود و عرضه دوباره آن به صورت مجاز موفقیتی را در شبکه خانگی تجربه نکرد.


صدور حکم به نفع مهرجویی/پرداخت ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون غرامت


اینجا بود که مهرجویی تصمیم گرفت بلحاظ حقوقی هم که شده از فیلم خود اعاده حق کند. این شد که با مشورت یک وکیل کارکشته دادخواستی را در دیوان عدالت اداری علیه وزارت ارشاد تنظیم کرد؛ به گزارش سینماژورنال حرف اصلی مهرجویی در این دادخواست آن بود که چون فیلمش مجوز نمایش وزارت ارشاد را داشته و ارشاد اجازه نمایش به آن نداده خسارت این توقیف باید به وی پرداخت شود.


دو سال قبل نتیجه دادگاه بدوی ناشی از این شکایت به نفع مهرجویی صادر شد. در آن زمان و طبق شنیده‌ها ارشاد موظف شده بود که بابت خسارات مادی و معنوی وارده به مهرجویی مبلغی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی را به وی پرداخت کند.


اعتراض ارشاد کار را به دادگاه تجدیدنظر رساند


قابل پیش بینی بود که وزارت ارشاد به این حکم اعتراض کند و همین اعتراض باعث شد پرونده به دادگاه تجدیدنظر برود. به گزارش سینماژورنال این روز‌ها پرونده «سنتوری» در مرحله تجدید دادرسی است و چند کار‌شناس زبده مشغول بررسی مجدد پرونده هستند.


این بررسی‌ها نهایتا چهار ماه به طول انجامیده و بعد از آن در دادگاه تجدیدنظر حکم قطعی صادر خواهد شد. طبیعی است که اگر حکم باز هم به نفع مهرجویی صادر شود این بار علاوه بر رقم غرامت قبلی مبلغی بابت تاخیر در پرداخت مبلغ اول هم به وی پرداخته خواهد شد.


غرامتی ۴ میلیاردی برای مهرجویی؟!


شنیده‌های سینماژورنال حکایت از آن دارند که در مرحله دوم حدودا ۴ میلیاردی برای مهرجویی غرامت درنظر گرفته خواهد شد؛ غرامتی که ارشاد این بار دیگر باید آن را بپردازد و البته که با این رقم مهرجویی هم خواهد توانست با فراغ بال به سراغ ساخت قسمت دوم «سنتوری» برود.


داریوش مهرجویی: تا دادگاه تجدیدنظر حکم ندهد هیچ چیز معلوم نیست


برای آنکه درباره صحت و سقم ماجرا بیشتر بدانیم به سراغ داریوش مهرجویی رفتیم و درباره این ماجرا از او پرسیدیم. مهرجویی با تایید تلویحی اینکه پرونده به دادگاه تجدیدنظر رفته به سینماژورنال گفت: دادگاه بدوی به نفع ما حکم داد اما اعتراض طرف دوم باعث شد کار به دادگاه تجدیدنظر برسد.


وی ادامه داد: طبیعی است که تا دادگاه تجدیدنظر حکم نهایی را ندهد نمی‌توان پیش بینی کرد که چه اتفاقی می‌افتد. تجدید دادرسی است که همه چیز را مشخص می‌کند.


مهرجویی از ما خواست برای بیشتر دانستن درباره روند حقوقی ماجرا با وکیلش صحبت کنیم.


وکیل مهرجویی سکوت کرد


فرهنگ سُروری وکیل مهرجویی اما در این باره تقریبا سکوت کرده و هرچند روال ماجرا تا رسیدن پرونده به دادگاه تجدیدنظر را تایید نمود ولی درباره جزییات ماجرا هیچ نکته‌ای را به سینماژورنال ارائه نکرد.


فقط چند ماه دندان روی جگر بگذارید…


به گزارش سینماژورنال حال فقط باید چند ماهی منتظر ماند و دید بالاخره سرنوشت اعاده خسارت یکی از محبوب‌ترین فیلمهای ایرانی چه می‌شود؟


فیلمی که نه فقط به هنگام نمایش در جشنواره بیست و پنجم فجر-یعنی‌‌ همان جشنواره‌ای که مسعود ده نمکی با «اخراجی‌ها» یش» در آن حاضر بود- با اقبال مخاطبان مواجه شد و البته به همراه «اخراجی‌ها» سیمرغ بهترین فیلم مردمی را گرفت که به هنگام توزیع نسخه قاچاقش هم زود‌تر از حد تصور فراگیر شد.


تن‌ها دو نفر از تولید فیلم سود کردند


این فیلم هرچند برای صاحبان خود منفعت مالی چندانی نداشت اما در جهش حرفه‌ای دو نفر به شدت تاثیرگذار بود؛ یکی محسن چاووشی خواننده‌ای که تا پیش از آن بواسطه شباهت صدایش با س. ق و البته ترانه‌هایی که با مضمون نفرین و خودکشی می‌خواند جلب توجه کرده بود و دیگری بهرام رادان.


به گزارش سینماژورنال چاووشی مدتی بعد از همکاری با مهرجویی توانست از طریق مرکز موسیقی حوزه هنری اولین آلبوم مجازش با نام «یه شاخه نیلوفر» را به بازار فرستاده و در سالهای بعد هم یکی از پردرآمد‌ترین خوانندگان پاپ شود.


بهرام رادان هم بعد از همکاری در «سنتوری» و البته دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد از جشنواره بیست و پنجم فجر، این شانس را یافت که ایفای نقش در آثار کارگردانانی چون واروژ کریم مسیحی، تهمینه میلانی و محمد بزرگ نیا را تجربه کند.


نتیجه کار تکلیف چند کارگردان دیگر را هم مشخص خواهد کرد


به گزارش سینماژورنال این را هم نباید از خاطر برد که اگر نتیجه این دادگاه به نفع مهرجویی اعلام شود آن‌گاه مسیری باز خواهد شد برای کارگردانانی چون رضا درمیشیان و کیانوش عیاری که در سالهای اخیر با وجود داشتن پروانه نمایش، فیلمشان توقیف شده است.


به هر حال پروانه نمایشی که به فیلم تعلق می‌گیرد مجوز قانونی اکران آن است و وقتی فیلم اکران نمی‌شود به نوعی بی‌قانونی شکل گرفته است.


منتظر می‌مانیم تا ببینیم بالاخره چه می‌شود…


انتهای پیام/

ارسال نظر