صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۲ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۴
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

واکنش نماینده‌ طالب لغو سفر اردوغان، به دیدار او با رهبر معظم انقلاب

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امام جمعه موقت تهران یک چیزی پشت تریبون گفت، یک ماه حج عمره از سوی عربستان لغو شد. اینها عکس العمل است، ما هم نماینده مردم هستیم، و خواستار لغو سفر اردوغان بخاطر اظهاراتش شدیم، ولی رهبری صلاح دیدند که با آقای اردوغان دیدار کنند.
کد خبر : 11580

گروه سیاسی: روز گذشته رجب طیب اردغان در حالی به تهران وارد شد که جمعی دلواپس، خواهان لغو سفر او به ایران بودند. آنها با استناد به اظهارات ضد ایرانی اخیر رئیس جمهوری ترکیه، به دولت و وزارت خارجه فشار می‌آوردند که نباید این سفر صورت گیرد.


اردوغان صبح سه‌شنبه - هجدهم فروردین - در تهران مورد استقبال رئیس جمهوری قرار گرفت و عصرهنگام، به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت.


در این رابطه، خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، با سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان یکی از نمایندگان مخالف سفر اردوغان، گفت‌وگویی دارد که در ادامه می‌خوانید:


آقای نقوی، شما و برخی دیگر از نمایندگان مجلس با سفر اردوغان به تهران مخالف بودید. فکر می‌کنید اینکه وی به دیدار رهبر انقلاب رفت، آیا نشانه‌ای را در بر ندارد؟


دیدارها از قبل تنظیم می‌شود. آقای اردوغان قبل از سفر اظهاراتی کرده بود؛ ما هم به عنوان نماینده ملت از دولت درخواست کرده بودیم که این سفر لغو شود. اظهارات آقای اردوغان علیه ملت ایران نشان‌دهنده خصومت او نسبت به ملت ایران است.


خب، در این سفر یکروزه می‌شد ملاقات‌ها را به گونه‌ای لغو کرد، ولی این اقدام صورت نگرفت؟


این دیدارها از قبل تعیین شده است.



رهبری اگر صلاح می‌دانستند که نباید با آقای اردوغان دیدار کنند، تصمیم می‌گرفتند و آن را اجرایی می‌کردند، ولی این کار را نکردند؟


خب، تشخیص‌شان اینگونه بود که دیدار کنند. مجلس حرف خودش را زده است.


آیا شما به دنبال تغییر رویکرد در روابط ایران و ترکیه بودید؟


نه اصلا اینگونه نبود.


پس وقتی می‌گویید که سفر لغو شود به چه معناست؟


ما معتقد بودیم که رئیس جمهوری ترکیه علیه ایران حرف زده است؛ یا باید عذرخواهی کند یا اینکه سفرش لغو شود. باید مشخص می‌شد که حرف‌هایش اشتباه است، ما می‌خواستیم این سفر لغو شود و بعدا مثلا دو ماه دیگر به ایران سفر کند.


فکر نمی‌کنید که این دیدار، نشان می‌دهد سیاست کلی نظام، پرهیز از هرگونه تنش در روابط با همسایگان و تأکید بر گفت‌وگوست؟ به نظرتان نباید در رویکردها تجدید نظر کنید؟


شما همه اینها را گفتید که به اینجا برسید.


در نماز جمعه ما مسئله‌ای مطرح می‌شود که رویکرد عربستان را با ما تغییر می‌دهد. امام جمعه موقت تهران یک چیزی پشت تریبون گفت، یک ماه حج عمره از سوی عربستان لغو شد. اینها عکس العمل است، مسئولی می‌خواهد به کشور ما بیاید، موضع‌گیری‌هایی علیه ما داشته است. ما نماینده مردم هستیم، درست است سفر لغو نشد و دیدارها صورت گرفت ولی ما باید حرف ملت را به گوش آنها برسانیم.


به نظر شما، رویکرد ما با ترکیه باید چگونه باشد؟


رویکرد خوب است و روابط هم تقویت می‌شود.


به گزارش آنا، پیش از سفر رئیس جمهوری ترکیه سیدحسین نقوی‌حسینی گفته بود که با توجه به اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه دولت نباید مجوز سفر وی را صادر می‌کرد و باید سفر اردوغان لغو و یا حداقل به زمان دیگری موکول شود.


وی اظهار کرده بود که متأسفانه دولت اقدامی در جهت لغو یا به تعویق انداختن سفر اردوغان نکرده و نمایندگان مجلس از این بابت خیلی ناراحت هستند.


انتهای پیام/

برچسب ها: نقوی حسینی
ارسال نظر