صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۴۱ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵

دانشگاه‌های ویتنام مشکل کمبود دانشجو را چگونه برطرف کردند؟

ویتنام برای حل مشکل صندلی‌های خالی در دانشگاه‌هایش این امکان را برای افراد با استعداد فراهم کرد تا بتوانند همزمان در دو رشته تحصیل کنند.
کد خبر : 115601

طاهره کوپالی، گروه دانشگاه خبرگزاری آنا: بر اساس گزارشی که یونیورسیتی ورد نیوز منتشر کرد، در ویتنام چه دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های کوچک ایالتی‌ و چه دانشگاه‌های خصوصی از کمبود دانشجو شاکی هستند.


وزارت آموزش و پرورش و علوم این کشور اعلام کرد تنها کسانی که معدل امتحانات نهایی آن‌ها در دبیرستان بالای 15 باشد، می‌توانند برای ورود به دانشگاه‌های این کشور درخواست دهند. طبق آمار 404 هزارو 282 دانش‌آموز می‌توانند برای تحصیل در دانشگاه‌های ویتنام اَپلای کنند، در حالی که ظرفیت دانشگاه‌های این کشور در مجموع 317,639 است.


حال این سئوال مطرح می‌شود وقتی که کرسی‌ها کمتر از تعداد متقاضیان است چرا هنوز دانشگاه‌ها با مشکل کمبود دانشجو مواجه هستند؟ یکی از دلایل، این می‌تواند باشد که تعدادی از این دانش‌آموزان بعد از پایان دوره دبیرستان وارد بازار کار می‌شوند و به دانشگاه نمی‌روند.


هر فرد در ویتنام می‌تواند دو دانشگاه و 4 رشته را انتخاب کنند اما در نهایت می‌توانستند در یکی از رشته محل‌ها ثبت‌نام کنند، از طرف دیگر بسیاری از دانشگاه‌ها از این شاکی بودند که بعد از یک هفته تعدادی از ثبت‌نامی‌ها انصراف می‌دهند و دانشگاه‌ها با مشکل کمبود دانشجو مواجه می‌شوند.


وزارت آموزش و پرورش و علوم این کشور با اجرای پروژه MOET تدبیری برای رفع مشکل صندلی‌های خالی اندیشید، و شرایطی را فراهم کرد که افراد بتوانند همزمان در دو رشته تحصیلی ثبت‌نام کنند. 75درصد کسانی که در دانشگاه‌ها ثبت‌نام کردند به صورت همزمان در دو رشته یا دانشگاه پذیرفته شدند. این باعث شد که حدود 75درصد از دانشجویان آن کشور به صورت مجازی تحصیل کنند، یعنی در یک رشته به صورت حقیقی و در رشته‌ دیگر به صورت مجازی درس می‌خوانند.


پروژه MOET تحصیل مجازی را گسترش داد تا دانشجویانی که با استعدادتر از بقیه هستند و نمره معدل سال آخر دبیرستان آن‌ها معمولا در سطح A است، بتوانند در دو رشته تحصیل کنند تا از این طریق مشکل‌ صندلی‌های خالی دانشگاه‌های این کشور نیز حل شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر