صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۶ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۵
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن خبر داد

مشاوران املاک ساماندهی می‌شوند

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه واسطه‌گری در بخش مسکن ضرورت دارد، گفت: اکنون مطالعاتی برای بهبود عملکرد مشاوران املاک در وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است.
کد خبر : 115573

علی چگینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه باید واسطه‌ای برای برقراری پیوند عرضه و تقاضا بخش مسکن وجود داشته باشد، افزود: واسطه‌گری در بخش مسکن الزامی است اما شکل و شمایل و قاعده‌مندی آن مهم است که باید گفت این روند خوشبختانه روز به روز در حال بهبود است.


وی تصریح کرد: در گذشته معاملات به شیوه سنتی و دستی ثبت می‌شد اما امروز ثبت تمامی معاملات آنلاین صورت می‌گیرد و خریدار و فرشنده مشخص است. از طرفی هویت ملک فروخته شده نیز عیان است که این موارد بسیار مهم هستند.


چگینی با تاکید بر اینکه مشاوران املاک بر روی بازار مسکن اثرگذار هستند، ادامه داد: باید کاری کنیم تا این تاثیرگذاری مثبت باشد. این طراحی‌ها در حال انجام است تا فعالیت مشاوران املاک را نظم دهیم.


این مقام مسئول تاکید کرد: بحث بعدی هم این است تا سازوکار و عملکرد فعالان این صنف را بهبود ببخشیم. این امر می‌تواند از طریق سیستم‌های قانون‌گذاری یا سیست‌های دولتی و حقوقی باشد که اکنون مطالعاتی در این زمینه برای بهبود عملکرد مشاوران املاک در حال انجام است.


وی درباره وضعیت ساخت و ساز در بازار مسکن بیان کرد: رونق و رکود بخش خرید و فروش مسکن موجب رونق و رکود تولید در این بازار هم می‌شود. البته آمارهای تولید مسکن بیش‌تر منبعث از آمار پروانه‌های ساختمانی است که شامل واحدهای شروع شده، نیمه تمام و تکمیل شده می‌شود بنابراین ممکن است میزان عرضه در بازار با بخش تولید متفاوت باشد.


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در بخش آمارهای بازار مسکن مهم‌ترین بخش آمار مربوط به عرضه است، اظهار کرد: نه اینکه آمار تولید و صدور پروانه‌ها مهم نباشد، تولید همواره خود را با بازار تنظیم می‌کند و اکنون مقداری تعداد پروانه‌های صادر شده کاهش یافته است.


به گفته وی، زمانی آمار صدور پروانه‌های ساختمانی به 900 هزار رسید. این تولید در بازار موجب شد تا خانه‌های خالی ایجاد شوند اما این واحدها اکنون سوپاپ اطمینان بازار محسوب می‌شوند چرا که در زمان نیاز این خانه‌ها به بازار عرضه خواهند شد و از این رو، تعادل در بازار حفظ می‌شود.


چگینی خاطر نشان کرد: بر این اساس بازار دوباره به سوی سمت تولید و افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی گرایش یافته است و خود را تنظیم خواهد کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر