صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۱۴ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
در نشست «سیرجان شناخت»

صالحی امیری:‌ هیچ ظرفیتی در این جغرافیا به اندازه تمدن کرمان نمی‌تواند نماد هویت فرهنگی ایرانیان باشد

مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی تصریح کرد که هیچ ظرفیتی در این جغرافیا به اندازه ظرفیت و تمدنی کرمان نمی‌تواند نماد و نمود هویت فرهنگی ایرانیان باشد.
کد خبر : 115333

به گزارش خبرنگار آنا، سیدرضا صالحی امیری در نشست «سیرجان شناخت» که به منظور تدوین دانشنامه جامع شهرستان سیرجان با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان، فرمانداری ویژه شهرستان، شهرداری سیرجان و مجتمع صنعتی و معدنی گل گهر در محل سالن اجتماعات دانشگاه آزاد برگزار شد، گفت: «با قدردانی از همه دست‌اندرکاران، انگیزه زیادی داشتم که اینجا حاضر شده و یک بار یگر از این تریبون به همه ایرانیان و به جهانیان این پیام را منتقل کنیم که کرمان ما همچنان ناشناخته است.»


وی گفت: «وقتی یک اثر نفیس در کرمان هنوز رونمایی نشده به این مفهوم است که همچنان کرمان، بم، سیرجان و همه حوزه‌های استان در نقاب است و امیدواریم روزی بتوانیم این نقاب را از روی سیرجان و کرمان برداریم و آن وقت زیبایی‌های فرهنگی و تمدنی این منطقه نمایان می‌شود و خواهیم دید که چه اتفاق بزرگی رخ داده است.»


صالحی امیری افزود: «دو سال قبل من به استان آمدم و این را مدعی شدم که نماد هویت ملی ما، نماد هویت تمدنی ما، نماد هویت انسانی و معرفتی ما این جغرافیاست و متاسفانه این نگین زیبا همچنان در پرده ای از پوشش قرار گرفته است. امیدواریم با همت انسان‌های بزرگ نماینده خوب و دلسوز و صمیمی شما و استاندار سختکوش، فرماندار، امام جمعه و شما انسان‌های فرهیخته روزی از این چهره در نقاب رونمایی کنیم تا ببینیم که چه زیبایی‌هایی نمایان خواهد شد. از این منظر من به این باور هستم که کرمان و سیرجان در این منطقه از جغرافیا می تواند قطب گردشگری در عرصه دنیا بشود.»


صالحی بیان کرد: «مجله علمی میراث فرهنگی پاریس یکی از روژنال های معتبر جهان است اخیر نکته مطرح در این دیار و راجع به جیرفت که اگر این ادعا بوم شناسان در حوزه تمدنی جیرفت به ثابت برسد مهمترین اتفاق میراث فرهگی در این متحول خواهد بود .»


مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: «معتقد هستم که نیازمند ظرفیتی جدید برای بازشناسی ابعاد تمدنی و فرهنگی این سرزمین هستیم. از این منظر ما اصرار داریم دانشنامه کرمان نوشته شود تا بتوانیم تصویر جدیدی از کرمان، سیرجان و همه جغرافیای این استان به ایرانیان و بعد به جهانیان به نمایش بگذاریم. باور کنیددر عرصه ثبت جهانی شما امروز جایگاه والایی دارید و از بیست و یک اثر ثبت شده جهانی پنج اثر مربوط به این جغرافیاست.»


صالحی بیان کرد: «هیچ ظرفیتی در این جغرافیا به اندازه ظرفیت و تمدنی کرمان نمی‌تواند نماد و نمود هویت فرهنگی ایرانیان باشد و من فکر می‌کنم ما نیازمند یک بازشناخت و بازشناسی نسبت به این جغرافیا هستیم. دو سال قبل به استاندار سختکوش شما عرض کردم قطعا کرمان با شیراز و اصفهان فاصله تمدنی ندارد اما تنها وجه تمایز آن با اصفهان و شیراز و تبریز این است که چهره در نقاب دارد.»


صالحی امیری بیان کرد: «ابن اثیر می گوید این جغرافیایی که من و شما امروز جمع شدیم دویست سال قبل از ساسانیان سابقه تمدنی دارد و حداقل تاریخچه که ابن اثیر می گویید حدود هزار پانصد سال قبل است. در منایع تاریخی داریم که حداقل سیرجان در قرن چهارم یکی از ولایت چهارگانه بزرگ و از مفاخر این منطقه بوده و مفاخر کرمان و سیرجان مفاخر ملی هستند. ملت ایران به این بزرگان افتخار می کند از باستانی پاریزی تا طاهره صفارزاده که شخصیت ناشناخته این سرزمین است.»


وی افزود: «در کرمان شیصد و شش اثر در ثبت ملی و پنج اثر ثبت جهانی شده است که بسیار شگفت انگیز است. سفیر ما در یونسکو شخصیت بسار فرهیخته ای است. دکتر جلالی که در اوایل انقلاب یکی از چهرهای به نام فرهنگی کشور در عرصه های مختلف بوده اند دیداری که با ایشان داشتم انگیزه شان طرح پیشنهادی دانست که به استان شما بر می گردد. ایشان فرمودند به یک جمع بندی رسیدم برای ثبت آثار به جای اینکه نهادها را درگیر کنید استان ها و استاندارن را درگیر کنید من از تجربه کار با استاندار کرمان و شخصیت های فرهنگی کرمان به این نتیجه رسیدم انگیزه استاندار برای ثبت آثار بیشتر از سایر مسئولان است.»


وی گفت: « استاندار دلسوز آقای رزم حسینی برای ثبت دو اثر جهانی که بسیار تابسیار مهم هست، نقش موثری داشتند. از ایشان بخاطر تلاش و برای پیگیری ثبت این آثار در عرصه جهانی تقدیر می کنم.»


صالحی امیری بیان کرد: «معتقد هستم برای شناخت کرمان، سیرجان، جیرفت، بم و همه این منطقه ده ها سریال بسازیم کار کمی انجام داده ایم.»


امیری اعلام کرد: «فرهنگ به مانند رود جاریست که همه انسان های تشنه در مسیرش سیراب خواهند شد و تدوین آن در قالب دانشنامه یک ضرورت است اگر این نقطه جغرافیایی امروز در اختیار دیگران بود صد جلدکتاب و ده ها رمان و صدها فیلم از آن تولید می کردند آنچه چیزی را که ما به عنوان یک نکته اساسی به عنوان یک درد اساسی عرض می کنم آن است که ما همه نسبت به نسل حاضر باید پاسخگو باشیم .»



استاندار کرمان نیز در این همایش گفت: «از دکتر صالحی امیری شخصیت عالی مقام فرهنگی‌ که در این جلسه حضور پیدا کردند صمیمانه تشکر می کنم.»


علیرضا رزم حسینی بیان کرد: «سیرجان گرچه سنگ آهن دارد و مرکز ترانزیت از جنوب به شمال و از شمال به جنوب است و سالانه 90 میلیون تن بار از این محور به شمال و جنوب کشور ترانزیت می‌شود، در حوزه کشاورزی محصولی مثل پسته دارد اما سرمایه‌های اجتماعی فراوانی نیز دارد. ما در سیرجان شخصیت‌هایی همانند دکتر باستانی پاریزی، دکتر میرزاده، دکتر صفارزاده، حجت‌الاسلام حسینی امام جمعه و شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر را داریم.»


وی گفت: «شهدای عالی مقام سیرجان نماد فداکاری سیرجانی‌ها در دوران دفاع مقدس هستند و شهید الله دادی که شهید مدافع حرم است همه سرمایه های اجتماعی سیرجان هستند و انشالله بتوانیم این سرمایه ارزشمند را پاس بداریم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر