صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
در شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی ؛

کلیات رشته دکتری خانواده و سلامت جنسی تصویب شد/ انتقاد حداد عادل از کمبود متخصص برای آموزش زبان انگلیسی

جلسه 122 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی، شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
کد خبر : 115181

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه غلامعلی حداد عادل ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، گفت: «دومین دوره توجیهی دانشجویان نخبه علوم انسانی، چندی پیش در قم برگزار شد.»


او ادامه داد: «در این دوره بیش از 200 دانشجوی نخبه علوم انسانی با دعوت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با ابعاد مختلف موضوع تحول و ارتقا علوم انسانی، آشنا شدند.»


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: «در این دوره که 2 هفته طول کشید، در کلاس‌های مستمر و همچنین سخنرانی‌های استادان صاحب نظر علوم انسانی، ارتباط علوم انسانی با سایر علوم و لزوم تحول و نوسازی در این علوم تحلیل و بررسی شد.»


رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: «در این دوره مقرر شد تا انجمن‌های علمی دانشجویی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی با همکاری شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تشکیل شود.»


در این مراسم، بررسی سرفصل‌های رشته " آموزش زبان و ادبیات انگلیسی " در مقطع کارشناسی ارشد در دستور کار قرار گرفت و گزارش روند بازنگری این سرفصل‌ها و تدوین سرفصل‌های جدید ارائه شد.


در گزارش روند بازنگری سرفصل‌ها به لزوم آَشنایی فارغ‌التحصیلان این رشته به مبانی و نحوه آموزش زبان و مسلط بر روش‌‌های نوین آموزشی اشاره و بر دانشجومحور شدن این رشته درسی نیز تاکید شد.


در بخش دیگری از این گزارش به تقاضا برای آموزش زبان انگلیسی در جامعه و سوءاستفاده سودجویان از این تقاضا، ارائه معیار آموزش استاندارد برای تسهیل نظارت بر این روند از دیگر ابعاد برنامه درسی تدوین شده برشمرده شده است. هم‌چنین به لزوم استفاده از تجربیات بین‌المللی در حوزه آموزش و ارزشیابی این روند، استانداردسازی روش‌های برگزاری آزمون زبان‌های خارجی نیز اشاره شد.


نیاز به اقدام عاجل و مؤثر در حوزه آموزش زبان انگلیسی با توجه به افزایش روزافزون ارتباطات بین‌المللی، در نظر گرفتن منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این حوزه، توجه به دیپلماسی آموزشی در برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی، تمرکز بیشتر بر موضوع اسلامی شدن در این برنامه درسی، لزوم دانشجومحور بودن برنامه درسی و نمود بیشتر این ضرورت در برنامه درسی پیشنهادی، تفکیک دقیق بین ارزشیابی و سنجش آموزشی، تأثیر روان‌شناسی آموزشی بر هر گونه برنامه‌ریزی آموزشی در زبان‌های خارجی، استفاده از تجارب و دستاوردهای پژوهشگران در این بخش و لزوم مختصر و مفید بودن برنامه درسی تدوین شده از جمله پیشنهادات اعضای حاضر در جلسه در این باره بود.


نبود متخصص در آموزش زبان انگلیسی


حداد عادل درباره این موضوع نیز گفت: «یکی از مسائل مهم برای پیشرفت علمی توجه به آموزش علوم است. نقطه ضعف اصلی در آموزش زبان، نبود متخصص در این حوزه است و در این برنامه درسی سعی شده این معضل بر طرف شود.»


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «اگر به تجربه به برخی از کشورهای موفق نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که این موفقیت‌ها مرهون تربیت افراد مسلط به آموزش علوم مختلف است.»


رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: «رشته زبان انگلیسی یک محمل مناسب برای کارآمدی، بومی‌سازی، اسلامی‌سازی و روزآمدی است و می‌توان در این رشته تحول و ارتقای علوم انسانی را به صورت کامل مشاهده کرد.»


حداد عادل به برخی از نظرات مطرح شده اشاره کرد و افزود: «اسلامی کردن در هر رشته علوم انسانی معنای خاصی دارد و ضمن رعایت کلیات باید در هر رشته با توجه به مقتضیات آن رشته، اسلامی شدن تعریف شود.»


او ادامه داد: «در رشته آموزش زبان انگلیسی ثقل و محور اصلی اسلامی‌سازی، زدودن متون آموزشی از مفاهیم و محتویات خلاف اسلام و تلاش برای نگارش متون آموزشی حاوی معارف اسلامی است.»


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «در موضوع اسلامی‌سازی برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی باید از هرگونه افراط و تفریط خودداری شود.»


پس از بیان نظرات و پیشنهادهای اعضا با رأی مثبت آنها کلیات این برنامه درسی تصویب شد.


حدادعادل:دشمنان ترویج فحشا را در ایران دنبال می‌کنند


دستور بعدی جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی، بررسی سرفصل‌ها و برنامه درسی رشته " خانواده و سلامت جنسی " در مقطع دکتری بود.


در این گزارش که از سوی یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه شاهد ارائه شد، با اشاره به لزوم آموزش این مبحث مهم و تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره این موضوع، تربیت متخصصین و مشاورین صالح به این منظور از اهداف راه‌اندازی این رشته برشمرده شده است.


در بخش دیگری از این گزارش با برشمردن ارتباط بین این رشته با پزشکی، روانشناسی و مطالعات فرهنگی اجتماعی برخی از ایرادهای موجود در برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این زمینه مطرح شد.


در ادامه این گزارش به نظرات اسلام به قوه جنسی به عنوان عامل استحکام خانواده و لزوم پیراستن فضای عمومی جامعه از هرگونه آلودگی جنسی، نبود متخصص در زمینه مشاوره و آموزش مسائل جنسی به زوجین مهمترین انگیزه برای تأسیس و راه‌اندازی این رشته اعلام شد. هم‌چنین ضمن برشمردن برخی از الزامات پذیرش دانشجو در این رشته از جمله تأهل و .. آگاهی از قوانین و مقررات حقوقی در این زمینه از سایر الزامات دانشجویان این رشته است.


حداد عادل نیز درباره این موضوع گفت: «دشمنان اسلام و ایران با استفاده از تجربیات تاریخی مانند اندلس، ترویج فحشا و فساد جنسی در جامعه اسلامی ما را به طور جدی دنبال می‌کنند.»


او افزود: «گسترش و تسهیل ارتباطات به ویژه در فضای مجازی هم این خطر را بیشتر کرده است.»


با توجه به اتمام وقت جلسه و با رأی مثبت اعضا، کلیات این رشته از تصویب و بررسی جزئیات آن به جلسه آینده موکول شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر