صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۲ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۵

سلاح شیمیایی در سوریه، شورای امنیت را از کار انداخت

در پی یافته‌های ادعایی سازمان ملل متحد مبنی بر این که دولت سوریه، در جنگ داخلی این کشور، دو بار از سلاح شیمیایی استفاده کرده، مناقشه‌ها میان دولت‌های عضو سازمان ملل متحد درباره مجازات و تحریم این کشور بالا گرفته است.
کد خبر : 114628

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت انگلیسی الجزیره، کارشناسان سازمان ملل متحد همچنین مدارکی یافته‌اند که داعش نیز دست کم یک بار از گاز خردل استفاده کرده است.


با وجود این، شورای امنیت نتوانست در جلسه‌ای که پشت درهای بسته برای رسیدگی به این گزارش و مجازات احتمالی دولت سوریه تشکیل شده بود، به نتیجه‌ای دست پیدا کند.


عمده مخالفت‌ها در این جلسه از سوی نماینده روسیه ابراز شد که پرسش‌هایی درباره ادله موجود در گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد مطرح کرد.


هیات بین‌المللی تعیین شده از سوی سازمان ملل متحد در گزارش خود نوشته بود که دولت سوریه و داعش مسئول حملات شیمیایی هستند که در سال‌های 2014 و 2015 انجام شده است.


ویتالی چورکین، سفیر روسیه اعلام کرد بسیار زود است که قطعنامه سپتامبر 2013 شورای امنیت که اجرای تحریم و مجازات در صورت استفاده از سلاح‌های شیمیایی را مقرر کرده است، اجرا شود.


این در حالی است که دولت فرانسه پس از انتشار این گزارش کمیسیون حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد مصرانه اعلام کرده است که زمان برخورد با دولت سوریه فرا رسیده است. روز گذشته، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنانی گفت: «آنچه که قرار بود در سوریه اتفاق نیافتد، اتفاق افتاد.»


وی مدعی شد: «دولت سوریه با کاربرد سلاح‌های شیمیایی همه موازین بین‌المللی را نادیده گرفته است. جامعه بین‌المللی باید به حقایق موجود در بحران سوریه توجه کند. ادامه بی‌اعتنایی به این بحران، فرصتی برای تکرار جنایات گذشته است.»


بنا به این گزارش، چورکین نیز پس از نشست محرمانه شورای امنیت کاربرد سلاح شیمیایی در جنگ سوریه را تایید کرد اما نسبت به این ادعا که دولت سوریه عامل استفاده از این سلاح‌ها است اظهار تردید کرد.


وی گفت: «قطعا در سوریه از سلاح‌های شمیایی استفاده شده است. ما می‌دانیم که به احتمال زیاد از گاز کلر برای حملات شیمیایی بهره برده شده است. اما باید بدانیم که هیچ اثر انگشتی روی این سلاح‌ها نیست (که ثابت کند دولت سوریه عامل این حملات بوده است.)»


وی افزود: «هیچ اسمی در این گزارش نیامده است. هیچ مشخصاتی در این گزارش نیست... اگر ما می‌خواهیم حرفه‌ای عمل کنیم ضروری است که در مورد همه نتیجه‌گیری‌های این گزارش پرسش داشته باشیم.»


او اما تصریح کرد از هیات تحقیق که به استفاده از سلاح شیمیایی از سوی داعش اشاره کرده است، قدردانی می‌کند.


در همین حال نیز دولت ترکیه، از سازمان ملل متحد خواسته است که زمینه برخورد با دمشق را فراهم کند.


بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، روز گذشته گفت کمیسیون حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد آنچه را که آنکارا ماه‌ها پیش مطرح کرده بود، تایید کرد. اینک زمان عمل فرا رسیده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر