صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
در نشست خبری چهارمین نمایشگاه «ایران مد» مطرح شد

تعداد قابل‌توجهی از برندهای فعال لباس، سایه برند اصلی هستند/ 50 برند نوپای ایرانی در «ایران مد»

نشست خبری چهارمین نمایشگاه پوشاک ایران صبح امروز 9 شهریورماه با حضور حمید قبادی دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، محمود نبوی رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران، مهدی یکتا دبیر اتحادیه تولید و صادرات پوشاک، مجید نامی، عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و کمیته برگزاری نمایشگاه برگزار شد.
کد خبر : 114268

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، قبادی گفت: «چهارمین نمایشگاه پوشاک ایران به همت بخش‌خصوصی و نهادهای غیردولتی و با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس، برگزار می‌شود. همچنین صادرکنندگان پوشاک به عنوان مجری صنایع پوشاک ایران مسئولیت اجرای نمایشگاه را برعهده دارند.»


وی با اعلام این‌که این نمایشگاه به دنبال ساماندهی حوزه پوشاک است، تصریح کرد: «شاید همکاری در این تعداد و به این شکل را تاکنون کمتر شاهد بودیم ولی در سال 95 که سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری شده، تمام نهادها عزم خود را جزم کردند تا هماهنگی برای اجرای چنین برنامه‌‌ای ایجاد کنند. در این راستا، تشکل‌ها نیز به دنبال این هستند که توان خود را در کشور مطرح کنند.»


وی ادامه داد: «تاکنون هروقت صحبت از محصول ایرانی بود،‌ بسیاری از افراد نسبت به کیفیت آن ناامید بودند اما الان به جایگاهی رسیده‌ایم که می‌توانیم نمایشگاه‌های زیبایی برگزار کنیم و بخشی از صنعتگران و هنرمندان که توانسته‌اند در برخی نقاط دنیا جایگاه خوبی کسب کنند را همراه داشته باشیم. »


دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تاکید کرد: «در اکثر حوزه‌های پوشاک اجتماعی بانوان، کودکان و مردان و حتی پارچه این امکان وجود دارد که اگر درهای کشور را به روی کالاهای خارجی ببندیم، بتوانیم با تولیدات کشور به لحاظ تنوع و تکثر پاسخگوی نیاز افراد باشیم. »


وی با یادآوری این‌که در ابتدای تابستان در حوزه مد و لباس، با نشان‌های نامأنوس و زننده‌ای روبه‌رو بودیم که با واکنش رسانه و تولیدکنندگان، صنعتگران و مردم توانستیم این معضل را مهار کنیم گفت: «این نکته اثبات شده است که لباس یک محصول فرهنگی است و می‌تواند در شئونات جامعه موثر باشد.»


پوشاک داخلی جایگزین پوشاک تقلبی


در ادامه نبوی اظهار کرد: «در زمینه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی مد ایران تلاش‌های زیادی شده است. اولین سالی که این نمایشگاه را برگزار می‌کردیم، فکر نمی‌کردیم بتوانیم اینقدر موفق عمل کنیم. امروز خوشحال هستیم که می‌توانیم پوشاکی را که امروز به عنوان پوشاک خارجی به فروش می‌رسد و ما می‌دانیم که تقلبی است با پوشاک اصل از برندهای ایرانی جایگزین کنیم.»


وی یکی از معضلات پوشاک را ورود اجناس قاچاق معرفی کرد و افزود: «تولید پوشاک ملی هم به اشتغال‌زایی کشور کمک می‌کند و هم باعث می‌شود تا خریدار از محصولی که خریداری کرده جنس و کیفیت آن اطلاع کافی را داشته باشد.»


وی اظهار کرد: «برای تبلیغات به 45 شهر نماینده ارسال کردیم که بتوانیم سطح اطلاعات از واحدهای خرده‌فروشی به دست آوریم. همچنین در هفته‌های اخیر شاهد بالا بردن صنعت پوشاک در داخل کشور هستیم چرا که پوشاک از جمله پراهمیت‌ترین کالاهایی است که متأسفانه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.»


مهدی یکتا نیز عنوان کرد: «سال‌ها بود دلمان می‌خواست نمایشگاه برای صنعت داخلی داشته باشیم، در زمانی که ایده برگزاری نمایشگاه به وجود آمد، چند سال برای کسب مجوز زمان صرف شد و هیچ دستگاه و نهادی حاضر به دادن مجوز نبود و نخستین دوره با مشکلات زیادی برگزار شد، اما استقبال شرکت‌کنندگان ما را به جایی رساند که امروز نمایشگاه تخصصی داریم. »


وی افزود: «هدف اصلی این نمایشگاه رفع نقاط ضعف و نیم‌نگاهی به موضوع صادرات است. نمایشگاه امسال از چند جهت ویژگی دارد که سال‌های پیش چندان به آن پرداخته نشده بود. اول آنکه 45 منطقه جغرافیایی که بازارهای اصلی پوشاک هستند، شناسایی شدند و تیم‌هایی برای بازاریابی به آنجا اعزام شد. دوم آنکه 1500 واحد صنفی که مستعد توزیع پوشاک ایرانی هستند شناسایی شدند و بانک اطلاعاتی خوبی به دست آمد.»


دبیر اتحادیه تولید و صادرکنندگان نساجی و پوشاک کشور افزود: «25 نقطه جغرافیایی را که بازارهای اصلی فروش پوشاک هستند شناسایی کردیم و تیم‌هایی به این مناطق اعزام شدند و 6500 واحد صنفی که مستعد توزیع پوشاک برند ایرانی هستند را شناسایی کردیم و تقریبا می‌توان گفت بانک اطلاعاتی خوبی تهیه شد و از آنها برای شرکت در نمایشگاه دعوت شده است.»


زورآزمایی برندهای ایرانی و خارجی


وی درباره ساعت برگزاری نمایشگاه بیان کرد: «با هدف طولانی‌تر کردن زمان بازدید از نمایشگاه و همکاری شرکت‌های سهامی از ساعت 12 تا 20 ادامه خواهد داشت. هدف امسال ایجاد زمینه برای نمایش توانمندی‌های برندهای ایرانی است بنابراین این نمایشگاه زورآزمایی برندهای ایرانی و خارجی نیز محسوب می‌شود. دوست داریم مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کالاهای ایرانی را دراین نمایشگاه با نمونه‌های خارجی مشابه مقایسه کنیم.»


مجید نامی، عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و کمیته برگزاری نمایشگاه گفت: «این نمایشگاه در حالی برگزار می‌شود که درخواست فضا از سوی برگزارکنندگان بیش از فضای سالن 38B بوده است. بنابراین ما فقط بخشی از توانمندی‌های داخلی را می‌توانیم نشان دهیم. بسیاری از برندهای معتبر و تولیدکنندگان بزرگ که به صورت صنفی در حال تولید پوشاک هستند، امکان حضور در این نمایشگاه را پیدا نکردند.


وی در سخنانش تاکید کرد: «حضور نداشتن برخی تولیدکنندگان تنها به دلیل کوچکی نمایشگاه و محدودیت در فضا است. این نمایشگاه بخش کوچکی از توانمندی صنعتی کشور است.»


این عضو کمیته اجرایی نمایشگاه ایران مد افزود: «متأسفانه تاکنون تصمیمات اشتباهی در حوزه پوشاک کشور گرفته شده است که هیچ وقت کسی پیگیری نکرد که به خاطر این تصمیمات اشتباه چند درصد از تولیدکنندگان ما ورشکسته شدند. یکی از این اقدامات اشتباه تعرفه توجیهی بود که در این مدت بررسی نشد چند کارخانه به این دلیل ورشکسته شدند و چقدر از واحدهای صنعتی ریزش پرسنل و نیرو داشتند. متأسفانه همیشه در صنایع کشور اولین صنعت قربانی صنعت پوشاک است.»


شاهرخ جعفری، عضو هیات‌مدیره اتحادیه و تولیدکننده پارچه و پوشاک برند سلبون گفت: «تعداد شرکت‌کنندگان در نمایشگاه کم است،‌ شاید بگویم برخی که در دوره‌های قبل بودند دیگر در این دوره نیستند، کل صنعت پوشاک، دست‌اندرکاران و تولیدکنندگان پوشاک معتقد هستند ورود پوشاک خارجی نباید به طور کلی برداشته شود، بلکه باید مصرف‌کنندگان با دید باز پوشاک خود را انتخاب کنند. کشور ما با منابع طبیعی‌اش در جایگاهی قرار دارد که باید پوشاک صنعتی داشته باشیم بنابراین باید از صنعت پوشاک نیز حمایت شود. در همه کشورها تعرفه‌ای برای کالاها درنظر گرفته می‌شود و این تعرفه توجیهی چندان در کشور ما اتفاق نیفتاده است.»


دامپینگ در حال له کردن صنعت ایران است


وی در اشاره به دیگر مشکلات تولید پوشاک داخلی عنوان کرد:«اینکه برندی وارد ایران شود یک مساله است و اینکه بهترین فضای یک ملک تجاری به آن برند اختصاص داده شود یک موضوع دیگر است. در حال‌حاضر برخی ملک‌های تجاری به یک برند اختصاص داده می‌شوند و قیمت ملک با توجه به شهرت آن برند از 2 به 100 میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند، بنابراین صاحب ملک‌های تجاری حاضر هستند اجاره‌ای دریافت نکنند و در مقابل درصدی از فروش را بگیرند. این اتفاق برای برندهای ایرانی نمی‌افتد و همین امر باعث افزایش قیمت‌های داخلی می‌شود. موضوع بعدی گمرکی و مبلغ ارزش کالا است که به صورت دامپینگ انجام می‌شود. همین دامپینگ در حال له کردن و از بین بردن صنعت در ایران است همچنین ما معتقد هستیم ارزش افزوده در داخل کشور باید به شیوه‌ جدیدی اجرا شود. در نمایشگاه ایران مد می‌خواهیم بگوییم ما این توانمندی را داریم اما در کشور خودمان غریب هستیم و دستمان به جایی نمی‌رسد یک سال است درِ تمام وزارتخانه‌ها و سازمان نمایشگاه‌ها را زدیم و شانس آوردیم که همین یک سالن را در اختیار ما قرار دادند این در حالی است که متوجه شدیم هفته گذشته 8 هزار متر به ترک‌ها داده شده است.»


وی با اشاره به اینکه یک تولیدکننده نمی‌تواند برای ارائه کالاهایش سالنی بگیرد، عنوان کرد: «این نمایشگاه برای این تعداد تولیدکننده کوچک است و با وجود این شرایط به تولیدکنندگان ترک 900 متر سالن اختصاص داده شده در حالی که برای ما این کار انجام نشد. در کشور ما نه در نمایشگاه و نه در مراکز تجاری بهترین فضاها به تولیدکنندگان داخلی اختصاص داده نمی‌شود، در حالی که در کشورهای دیگر شاهد این امر نیستیم. ما مشکل ارزش افزوده نیز داریم که باید از روی محصول گرفته شود.»


افشاگری درباره برندهای غیرقانونی


قبادی عنوان کرد: «نمایشگاه پاسخ به این سوال است که طراحی و تولید ایرانی کجاست؟»


وی ادامه داد: «به زودی یک برنامه اطلاع‌رسانی و افشاگری درباره برندهای غیرقانونی خواهیم داشت و مردم مطلع خواهند شد که چه برندهایی با چه اسم و رسم و آوازه‌ای فعالیت‌های غیرقانونی دارند. گزارش‌ها حاکی از این است که تعداد قابل‌توجهی از برندهای فعال غیر از یک نماد و سایه از برند اصلی نیستند و می‌شود به آنها حتی واژه برند کلاهبردی را نیز اطلاق کرد.»


محمود نبوی‌، رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: «قبلا پوشاک‌های عرضه شده در بازار با برند خارجی بود که 99 درصد این پوشاک‌ها ایرانی فقط به نام پوشاک خارجی به فروش می‌رسید، با همت این گروه‌ها کالاهای تولیدی با برند ایرانی عرضه می‌شود که این امر اشتغالزایی به همراه دارد.»


وی ادامه داد: «درست است که صادرات صنایع نساجی قطع شده، اما توانمندی تولیدکنندگان همچنان ادامه دارد و ما می‌توانیم با تولید کالاهای ایرانی و اشتغال‌زایی در این زمینه از ورود اجناس خارجی که اصلیت آن مشخص نیست؛ جلوگیری کنیم.»


رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه باتوجه به نگرانی‌های رهبر معظم انقلاب در‌خصوص پوشاک وارداتی به کشور گفت: «در چند ماه اخیر شاهد بودیم واردات پوشاک به کشور بسیار مشکل شده و این به دلیل بالا بردن این صنعت در کشور و اهمیت دادن به آن است.»


مهدی یکتا در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا مبنی‌ بر اینکه تعامل با کشورهای خارجی در حوزه پوشاک داخلی در این دوره نمایشگاه چگونه خواهد بود، اظهار کرد: «صادرات پروسه پیچیده و زمان‌بری است و قطعا رسیدن به نتیجه مطلوب سال‌ها طول می‌کشد. حرف اول در روابط تجاری را روابط سیاسی می‌زند و اگر کشوری روابط گسترده‌ای با کشوری دیگر داشته باشد، راحت می‌تواند در ارائه پوشاک داخلی به کشور دیگر عمل کند.»


وی ادامه داد: «در سال‌های اخیر شرکای تجاری کشور ما با کشورهای همجوار مثل عراق، افغانستان، کشورهای عربی و روسیه تعامل داشتند ولی این اولین بار است که کسی به عنوان بازدیدکننده به این نمایشگاه می‌آید، بنابراین قطعا این روند باید ادامه پیدا کند تا ما بتوانیم به جایی برسیم. در نمایشگاه سال آینده قطعا حاصل این کار را تا حدی خواهیم دید.»


یکتا تصریح کرد: «نمایشگاه امسال 3500 متر فضا دارد و حدود 50 برند نوپای ایرانی در آن به ارائه محصولات می‌پردازند. ما از خریداران و هیات‌هایی از کشورهای دیگر دعوت کرده‌ایم تا برای بازدید و مذاکره با تولیدکنندگان ایرانی به این نمایشگاه بیایند در سال اول چون استارت کار با خوف و ترس همراه بود، تمام شرکت‌ها اجازه حضور در نمایشگاه را پیدا می‌کردند، اما اتفاقی که در این دوره افتاده این است که با توجه به تقاضای زیاد تولیدکنندگان اولویت با برندهایی است که در دوره‌های قبلی شرکت کردند و یا برندهای خوشنام که در طی 4-5 سال گذشته ایجاد شدند. محصولات این نمایشگاه برای فروش نخواهد بود.»


چهارمین نمایشگاه پوشاک ایران «ایران مُد» از ۱۳ تا ۱۶ شهریور‌ماه هر روز از ساعت 12 تا 20 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آماده بازدید علاقه‌مندان خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر