صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۶ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۴
رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر اعلام کرد

مرگ سالانه دو میلیون نفر بر اثر مصرف مواد غذایی ناسالم

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران گفت: سالانه ۲ میلیون نفر به دلیل مصرف مواد غذایی ناسالم جان خود را از دست می‌دهند.
کد خبر : 11388

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، معصومه آباد در یکصد و چهل و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت: خدا را شاکریم که در بدو سال ۱۳۹۴ که به نام زیبای دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی مزین شده است توانستیم شاهد به ثمر نشستن همت و اراده ملی سازمان‌هایی از جمله وزارت اطلاعات، ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در اجرای طرح جهادی به منظور آزادسازی و بازسازی جنگل‌کاری‌های اراضی اطراف بزرگراه شهید بابایی و واگذاری این مجموعه به شهرداری تهران باشیم و این پیام همدلی را به گوش شهروندان برسانیم.


وی ادامه داد: اختصاص ۱۴۰۰ هکتار زمین به فضای سبز تهران امکان توسعه ورزش همگانی و غنی‌سازی اوقات فراغت را برای شهروندان بیش از پیش مهیا می‌کند تا تأثیر مستقیمی بر ارتقای سلامت آن داشته باشد.


آباد افزود: متأسفانه الگوی فضایی نامناسب و محدودیت‌هایی که سبک زندگی شهرنشینی به مردم تحمیل کرده و شهروندان را از حق داشتن محیط زیست سالم شهری محروم کرده است، باعث شیوع بیماری‌های ناشی از کم‌تحرکی و تغذیه شده و بنابراین تحرک کمتر آن‌ها در فضاهای باز و کمبود ویتامین D به عنوان عامل تعیین کننده جذب کلسیم و ویتامین‌های مختلف عوارض متعددی نظیر پوکی استخوان را به همراه داشته است و حتی منجر به افزایش آمار از کار افتادگی زودرس در جامعه شده است.


وی یادآور شد: همچنین بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه ۲ میلیون نفر به دلیل مصرف مواد غذایی ناسالم جان خود را از دست می‌دهند که بخش اعظم آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند.


رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران گفت: الگوی نامناسب تغذیه نیز همراه با کمبود آهن و کم‌خونی ناشی از آن به عنوان یکی از عمده‌ترین مشکلات تغذیه‌ای و بهداشتی کشور منجر است که باعث کاهش توان ذهنی و قدرت یادگیری کودکانمان می‌شود.


سرانه مصرف شیر در ایران کمتر از یک چهارم استاندارد جهانی است


وی ادامه داد: با توجه به اینکه سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی محتوی کلسیم در ایران کمتر از یک چهارم استانداردهای جهانی است، افزایش قیمت آن رشد فیزیکی، سلامت فردی و اجتماعی شهروندان را بیش از پیش در معرض خطر قرار داده است.


رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به روز جهانی بهداشت اضافه کرد: با توجه به اینکه شعار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۵ « بهبود ایمنی مواد غذایی از مزرعه با بشقاب همیشه و همه جا» تعیین شده لازم است مسئولان ذیربط نسبت به رفع نواقص موجود در قوانین مربوط به ایمنی مواد غذایی از محل تولید تا آخرین حلقه زنجیره مصرف و همچنین اشاعه الگوهای سالم و مناسب تغذیه و ارتقای سطح دانش و آگاهی شهروندان نسبت به امنیت‌های ملی غذا‌ها که از ارکان اساسی سلامت انسان‌هاست تمهیدات لازم را به کار ببندند.


آباد یادآور شد: متاسفانه امروزه در حالی که سازمان‌های جهانی بیرق ایمنی و امنیت مواد غذایی را از بلندای آسمان خراش‌ها به احتزاز در می‌آورند بیش از ۸۰۲ میلیون نفر در جهان از سوی تغذیه رنج می‌برند این در حالی است که همزمان بیش از دو برابر این جمعیت دچار اضافه وزن هستند.


وی به آمار بیماری‌های سرطانی اشاره کرد و گفت: بیماری‌های سرطانی ناشی از استفاده بی‌رویه سموم شیمیایی در تولید مواد غذایی سالانه ۲۲۰ هزار نفر را به کام مرگ می‌برد که متأسفانه ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم؛ لذا ضرورت دارد شاخص‌های بهداشتی و ایمنی مواد غذایی به سمت سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری سوق پیدا کند و بهبود ساختار زیربنایی و قوانین موجود به منظور دستیابی به سیستم‌های کنترل سلامت مواد غذایی در سطح ملی با جدیت مضاعفی مورد پیگیری قرار گیرد.


لزوم توجه جدی به توسعه تولید و مصرف محصولات ارگانیک


رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: هجوم سونامی سرطان در کشور، هزینه‌های بالا برای درمان بیماری‌های سرطانی، آلوده شدن روزافزون منابع آبی و خاکی کشور و لزوم محافظت از نسل‌های آینده در برخورداری از محیط زیست و تغذیه سالم از جمله دلایلی است که بیش از پیش لزوم توجه جدی به توسعه تولید و مصرف محصولات ارگانیک را محرز می‌دارد.


وی افزود: البته این روز‌ها واژه جدید دیگری هم به فهرست قاتلان خاموش در شهرهای کشور به نام «ریزگرد‌ها» اضافه شده است که با وجود هشدارهای مجامع بهداشت جهانی از سالیان پیش مبنی بر بالا‌ترین غلظت ذرات معلق در اهواز بین سایر شهرهای جهان، متأسفانه در طول این سال‌ها اقدام جدی در راستای پیشگیری و مقابله با آن بحران بالقوه صورت نگرفته تا جایی که غلظت گرد و غبار در این استان اکنون به حدود ۶۶ برابر حد مجاز خود رسیده و نفس هموطنانمان را به شمار انداخته است.


رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران گفت: پیش از ما هم کشورهای بسیاری هجوم ریزگرد‌ها را تجربه کرده و برای آن‌ چاره‌جویی کرده‌اند. آیا انتشار ریزگرد‌ها و آلاینده‌های انسان‌ساخت منتج از فعالیت‌ غیرمجاز صنایع داخل حریم شهری تهران هم توسط هیچ نهاد و سازمانی قابل کنترل نیست؟ چگونه با وجود قوانین مجلس شورای اسلامی و شهرداری در زمینه ممنوعیت فعالیت صنایع و مشاغل مزاحم در حریم شهری و جلوگیری از ایجاد و تأسیس اماکن مخالف اصول بهداشت در شهر باز هم شاهد اینگونه فعالیت‌هایی در سطح شهر تهران هستیم؟


انتهای پیام/

ارسال نظر