صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۵

تامین مالی ایرباس نهایی شد/ افزایش سه‌ برابری ترانزیت ریلی طی یک سال اخیر

وزیر راه و شهرسازی با اعلام خبر تامین مالی خرید ایرباس گفت: ترانزیت ریلی طی یک سال اخیر سه برابر افزایش داشت و امسال یک هزار و ۷۰ کیلومتر بزرگراه افتتاح می‌کنیم که در هفته دولت بیش از ۴۰۰ کیلومتر آن در سراسر کشور افتتاح خواهد شد.
کد خبر : 112772

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، عباس آخوندی در برنامه نگاه یک درباره ارزیابی اقدامات یک سال گذشته وزارت راه و شهرسازی افزود: اتفاقات مهمی در تمامی حوزه‌ها صورت گرفته است و در حوزه حمل و نقل بزرگترین اتفاق موضوع هوانوردی است و در سایر حوزه‌ها نیز اتفاقات مهم و خوبی صورت گرفته است.


وی گفت: موفق شدیم در بحث ایرباس موضوع تامین مالی آن را نهایی کنیم که پیشرفت بسیار بزرگی است و قراردادمان با ایرباس در مراحل نهایی است به طوری که بعد از ماه آگوست نمایندگان آنها به ایران می آیند و قرارداد نهایی می‌شود.


بوئینگ و ایرباس منتظر تاییدیه اوفک


وزیر راه و شهرسازی افزود: با این حال همچنان منتظر تاییدیه سازمان اوفَک (OFAC)هستیم. البته از آنجا خبرهای مثبتی رسیده است که ان‌شاءالله به زودی مجوز اوفک داده خواهد شد.


آخوندی گفت: همچنین دو بار نمایندگان شرکت بوئینگ به ایران آمدند و پیشنهادشان را ارائه کردند و مذاکرات به خوبی پیش می‌رود و امیدواریم قبل از پایان سال ۲۰۱۶ هواپیماها وارد کشور شود.


وی افزود: البته عاملی در این بین وجود دارد که در کنترل ما نیست و آن اوفَک است، چنانچه بوئینگ و ایرباس در اسرع وقت مجوز اوفک را بگیرند مسائل نهایی می‌شود.


وزیرراه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که با توجه به رفتارهای کارشکنانه آمریکا این قرارداد چقدر عملی می‌دانید، گفت: ما موظف هستیم به مذاکرات تکیه کنیم و فضا فضای مثبتی است و طرف‌ها تعهد کردند البته سیاست دنیا پیچید‌گی‌هایی دارد و باید ببینیم در عمل چه می‌شود.


انجام اقدامات خوب در حوزه حمل ونقل ریلی


وی در بخش دیگر سخنانش درباره حمل ونقل ریلی و راه‌آهن نیز گفت: در راه‌آهن تسهیلات خوبی گرفتیم و اقدامات خوبی انجام شده است.


آخوندی با بیان اینکه اکثر خطوط راه‌آهن موجود یک خطه بوده‌اند، گفت: برای افزایش ضریب بهره‌وری ناوگان حدود ۲ هزار کیلو متر خط دوم و در بعضی جاه‌ها خط سوم و چهار اجرایی شده که با همین عدد می‌توان نرخ بهره‌وری را از ظرفیت ۲۵ میلیون تن به ۴۲ میلیون تن در سال افزایش داد.


وزیر راه و شهرسازی افزود: تا پایان امسال ۸۲۰ کیلومتر به بهره‌برداری خواهد رسید و ظرفیت راه‌آهن با همین اقدام حدود ۸۰ درصد افزایش می‌یابد که نمونه آن را در مسیرهای بافق، اصفهان، اهواز ، اندیمشک و تربت حیدریه دید.


آخوندی در ادامه گفت: با توجه به اهمیت خطوط حومه‌ای ۷۰۰ کیلومتر از این خطوط تعریف شده از جمله تهران به قزوین، تهران به گرمسار، تهران به قم و مشهد به کاشمر که بخش عمده‌ای از آنها اجرا شده است به طوری که تا پایان امسال ۶۰۰ کیلومتر آن به بهره‌برداری می‌رسد.


وی افزود: پارسال 4.8 میلیون نفر درحومه تهران و بقیه مراکز کلان شهرها با این خطوط جابه‌جا شدند و امسال این رقم به ۷ میلیون نفر می‌رسد و هدفمان جابه‌جایی ۲۵ میلیون مسافر در سال با این خطوط ریلی است.


آخوندی در باره نوسازی و بازسازی خطوط شبکه ریلی کشور نیز گفت: برخی از این شبکه‌ها همچون خطوط جنوب ۶۰ سال است که بازسازی نشده‌اند که بازسازی اساسی ۷۲۶ کیلومتر آن مدنظر است و مقرر شده است ۳۰۰ کیلومتر آن امسال تمام شود و بقیه سال آینده اجرایی شود.


وزیر راه و شهرسازی در باره قرارداد با ذوب‌آهن گفت: سالهاست که موضوع تامین ریل توسط ذوب‌آهن اصفهان مطرح بوده و البته قرارداد هم بسته شده که قرار بود اول مرداد ریل را دریافت کنیم که هنوز دریافت نشده است. امیدواریم ذوب‌آهن به وعده خود عمل کند و با این وضع هر چقدر ذوب‌آهن ریل تولید کند یکجا آن را می‌خریم.


وزیرراه و شهرسازی افزود: سال گذشته ۱۵۰ واگن بالای ۵۵ سال را از خط خارج کرده‌ایم و امسال هم ۳۵۰ واگن که عمری بالای ۴۵ سال دارند، کنار می‌گذاریم و امیدواریم سال آینده نیز قطارهای بالای ۳۵ سال را از خطوط خارج کنیم و جایگزین آنها قطارهای نوع و جدید شود.


آخوندی با اشاره به اینکه در قطارهای پنج ستاره امکان استفاده از اینترنت و سیستم‌های نمایشی در طول سفر فراهم است، گفت: پیگیری می‌کنم تا در همه انواع قطارها دسترسی به اینترنت فراهم شود و موجب رفاه بیشتر مسافران شود.


وی به سرعت قطارها نیز اشاره کرد و گفت: سرعت آنها بسیار خوب شده به طوری که مسیر تهران مشهد را که بیشتر از ۱۲ ساعت می‌پیمودند اکنون به ۱۰ ساعت رسیده؛ البته این افزایش سرعت با ضریب امنیت نیز همراه است.


وی گفت: قطار سریع‌السیر در مسیر تهران، فرودگاه امام و اصفهان راه‌اندازی می‌شود که طول این مسیر با این قطارها به 2 ساعت کاهش می‌یابد.


آخوندی افزود: این قرارداد چهارساله است و اکنون چینی‌ها کارهای آن را انجام دادند و کارگاه ها فعال شده است.


وزیرراه و شهرسازی گفت: درحوزه ریل امسال ۸۲۰ کیلومتر خط جدید داریم، ۶۳۰ کیلومتر خط حومه‌ای، ۳۰۰ کیلومتر نوسازی و بازساز خطوط شبکه‌ای و ۲۸۰ کیلومتر بهسازی این خطوط را داریم.


وی در ادامه گفت: ترانزیت ریلی طی یک سال اخیر سه برابر شده است و امیدواریم امسال ۲۰۰ واگن باری جدید و ۲۳۰ واگن مسافری جدید و 50 دستگاه لوکوموتیو توسط بخش خصوصی داشته باشیم.


تحول عظیم در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای


وزیر راه و شهرسازی در خصوص حوزه جاده‌ای نیز گفت: پارسال ۱۲ هزار کیلومتر روکش آسفالت داشتیم و امسال امیدواریم ۱۵ هزار کیلومتردیگر روکش کنیم همچنین هزارو ۷۰ کیلومتر بزرگراه افتتاح می‌کنیم که در هفته دولت بیش از ۴۰۰ کیلومتر آن در سراسر کشور افتتاح می‌شود.


آخوندی افزود: قطعه یک آزاد راه تهران شمال نیز بهار سال ۹۶ به بهره‌برداری خواهد رسید.


وی همچنین درباره راه‌های روستایی نیز گفت: ۸ هزار و ۹۰۰ کیلومتر راه روستایی راه ساخته شده و یا روکش آسفات شده است و با این حساب میزان دسترسی روستاییان به راه از ۸۵ درصد به ۹۱ درصد افزایش یافته است که امیدواریم این رقم به ۹۵ درصد افزایش یابد.


آخوندی به ظرفیت بنادر نیز اشار کرد و گفت: ۱۸۰ میلیون تن ظرفیت بنادر کشور بود که اکنون با ۱۶ درصد افزایش به ۲۰۹ میلیون تن رسیده است که البته این جدای از امکانات پشت بندری و تجهیزات مورد نیاز بوده است.


وی با بیان اینکه در چابهار ظرفیت بندری ۲و نیم میلیون تن بود گفت: فاز اول آن از طریق محل صندوق توسعه ملی با تسهیلات ۴۳۰ میلیون تنی سرمایه‌گذاری شده و ظرفیت آن در همین فاز به ۸ و نیم میلیون تن افزایش یافته است و همزمان قراردادی با هندی‌ها بسته شده تا بندر چابهار ورودی و کریدور جنوب به شمال شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر