نصب موتور هلیکوپتر بر روی آنتونف سقوطکرده تایید شد
محمدعلی ایلخانی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه موتور هلیکوپتر نصبشده بر روی آنتونف به صورت عمودی کار میکرد، افزود: پس از اینکه خط تولید آنتونف از اوکراین خریداری و به ایران منتقل شد، با انجام یک سری اقدامات علاوه بر حرکت عمودی، حرکت افقی نیز به موتور اضافه و موتورهای جدید بر روی آنتونف نصب شد.
وی با تاکید بر اینکه تغییرات صورتپذیرفته در کارخانه سازنده انجام شده بود، تصریح کرد: اگر نصب موتور هلیکوپتر بر روی آنتونف مسافربری ایراد و اشکالی نداشت، یقینا این هواپیما دچار سانحه نمیشد، بنابراین می توان این امر را عاملی برای سقوط مرگبار مردادماه دانست.
ایلخانی اظهار کرد: آنتونف دارای دو موتور برای پرواز است که بر اساس طراحی هوایی باید در صورت از کار افتادن یکی از موتورها، دیگری اشکال ایجادشده را جبران کند، اما این امر در آنتونف سقوطکرده اتفاق نیافتاده است.
مدیرعامل سابق شرکت فرودگاهها با تاکید بر اینکه درصورت از کارافتادگی یکی از موتورهای هواپیما، موتور دیگر باید تا 80 درصد کار موتور دوم را انجام دهد، خاطرنشان کرد: اگر پیش از به وجود آمدن اشکال در موتورها برای بک پرواز چند ساعته هم برنامهریزی شده باشد، باید پس از اینکه یک موتور از دست رفت، توان موتور دیگر برای ادامه پرواز تا رسیدن به مقصد نهایی حفظ شود، این در حالی است که در آنتونف 140 یکی از موتورها خاموش شده است و موتور دیگر نیز نتوانسته به تنهایی عملکرد لازم را داشته باشد.
خبرنگار آنا تلاش کرد در این باره با مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری نیز تماس بگیرد و جزئیات بیشتری از ماجرا را جویا شود،اما متاسفانه این سازمان همکاری لازم را با ما نداشت.
هواپیمای آنتونف 140 مسیر تهران-طبس 19 مردادماه سال گذشته لحظاتی پس از بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد در بلوار شیشه مینا شهرک آزادی واقع در شمال این فرودگاه سقوط کرد و با گذشت بیش از 8 ماه از این سانحه، هنوز علت سقوط آن به صورت رسمی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام نشده است.
انتهای پیام/