صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۴۸ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵

چرا هواپیما پنچر نمی‌شود؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا چرخ‌های هواپیمای غول‌پیکری مانند بوئینگ 777 با وزن حدود 227 تن در زمان فرود با سرعت 270 کیلومتر در ساعت روی باند نمی‌ترکد.
کد خبر : 112696

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ایسنا، چرخ‌های هواپیما از ماده‌ مشابه تایر خودروها ساخته می‌شود. اما واقعیت در میزان باد درون این چرخ‌ها و همچنین مواد سازنده آنها نهفته است.


این چرخ‌ها تا حدود 200 پوند بر اینچ مربع باد می‌شوند که شش برابر میزان درون تایر خودرو است. این فشار هوای بالاست که قدرت چرخ‌های هواپیماها را تامین می‌کند.


البته مراحل ساخت تایر هواپیما شامل مواد محکم‌تری از لاستیک یک خودروی معمولی است اما قدرت ترکیبات لاستیکی در درجه اول به جای این که در برابر ضربه در زمان فرود مقاومت کند، باعث تورم پرفشار می‌شود.


چرخ‌های هواپیما معمولا بزرگ نیستند، برای مثال چرخ‌های بوئینگ 737 دارای 69 سانتی‌متر قطر و عرض 20 سانتی‌متر است و روی یک رینگ 38 سانتی‌متری قرار دارند. این اندازه بسیار کوچک‌تر از لاستیک یک تریلی است که قطر آن بیش از یک متر و عرض آن 50 سانتی‌متر است. اما چرخ هواپیما به دلیل کابل‌های نایلونی یا یک پلیمر مصنوعی به نام «آرامید» که در زیر عاج جاسازی شده‌اند، بسیار قدرتمندتر است.


طبق قوانین هوانوردی، چرخ‌های هواپیما باید بتواند تا چهار برابر فشار ارزیابی‌شده برای آنها را حداقل تا سه ثانیه تحمل کنند و قوی‌ترین چرخ‌ها می‌توانند فرود با سرعت حداکثر 463 کیلومتر را طاقت بیاورند.


الگوی عاج ساده که عمدتا برای جلوگیری از سر خوردن هواپیما طراحی شده است و کابل‌های تقویت‌کننده که در زیر آنها تعبیه شده‌اند، به تایرهای هواپیماهای مسافربری اجازه می‌دهند تا بتوانند با سرعت بالا روی سطح فرود آمده و روی باند کشیده شوند. این کشیده شدن، عامل دودی است که معمولا در زمان فرود برخی هواپیما دیده می‌شود. بیش‌تر حوادث پارگی لاستیک‌ها در زمان همین فرآیند فرود اولیه رخ می‌دهند که طی آن، چرخ‌ها کشیده شده و نمی‌چرخند.


با این‌حال نیز، چرخ‌های هواپیما تا 500 فرود قابل استفاده هستند و پس از آن تحت ترمیم و اصلاح قرار می‌گیرند که با این شیوه، تایر هواپیما تا هفت برابر عمر اولیه‌اش قابل استفاده خواهد بود.


البته ترکیدن چرخ هواپیما گاهی پیش می‌آید که اغلب دلیل آن، میزان کم باد است. اما هواپیماهای بزرگی مانند ایرباس A380 معمولا بیش از 20 تایر دارند که ثبات کافی را برای یک فرود ایمن روی باند فراهم می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر