عملکرد 3 ساله دولت در حملونقل ریلی / افزایش 1300هزار تنی صادرات و واردات ریلی
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، وزارت راه و شهرسازی در عملکرد سه ساله حملونقل ریلی خود از نیمه دوم سال ۹۲ تا پایان سال ۹۴ اقدامات قابل توجهی در بخش زیرساخت و بهرهبرداری از جمله ساخت ۴۵۷ کیلومتر ریلی، تراکبندی بیش از ۷۰۰ کیلومتر و بازسازی ۸۹۷ کیلومتر از خطوط ریلی به همراه جابجایی ۲/۴میلیونتن کالای ترانزیتی و اخذ موافقتنامه ۹ بندر خشک ثبت کرده است.
این وزارتخانه در زمینه حمل و نقل عهدهدار احداث و نگهداری راههای کشور اعم از زمینی(راه و راهآهن)، دریایی و هوایی در راستای دستیابی به سیستم جامع، هماهنگ و متوازن ترابری کشور با توجه به مقتضیات توسعه اقتصادی، اجتماعی و عمرانی است.
بر مبنای مهمترین اقدامات دولت یازدهم طی۶ ماه دوم سال 92 و مجموع سالهای93 و 94 در بخش حملونقل ریلی اقدامات قابل توجهی انجام شده است که از جمله آن در بخش فنی و زیربنایی میتوان به توسعه ۴۵۷ کیلومتر خطوط ریلی شامل ۱۲۰ کیلومتر در نیمه دوم سال ۹۲ و ۱۶۲ کیلومتر در سال ۹۳ و ۱۷۵ کیلومتر در سال ۹۴ و اجرای عملیات تراکبندی بیش از ۷۰۰ کیلومتر از خطوط ریلی و اتمام عملیات اجرایی طرح راهآهن گرگان ـ اینچه برون جهت انتقال بار ترانزیتی از کشور ترکمنستان و قزاقستان اشاره کرد.
همچنین جابجایی 2.4 میلیونتن کالای ترانزیتی توسط بخش ریلی طی ۶ ماهه دوم ۹۲ الی پایان سال ۹۴ و اخذ موافقتنامه ۹ بندرخشک به منظور افزایش جابجایی بار ریلی همراه بهسازی و بازسازی ۸۹۷ کیلومتر خطوط ریلی، از دیگر اقدامات به وزارت راه و شهرسازی در حملونقل ریلی به شمار میرود.
ار جمله اقداماتی که در بخش سرمایهگذاری طی سه سال گذشته انجام شده است میتوان به پروژه ریلی (راهآهن چهارمحال و بختیاری با مشارکت کره جنوبی) به ارزش ۵ هزار میلیارد ریال شامل انتخاب سرمایهگذار، مذاکره با سرمایهگذار، عقد تفاهمنامه همکاری مشترک، اخذ مصوبه هیأت وزیران و مذاکره برای عقد قرارداد مشارکت اشاره کرد. همچنین اقدام درباره فرآیند تأمین مالی ۴پروژه ریلی از محل صندوق توسعه ملی به طول تقریبی ۱۵۰۰ کیلومتر به ارزش تقریبی ۵ میلیارد دلار شامل مذاکره با متقاضیان و تشکیل کنسرسیوم شرکتهای متقاضی و اخذ موافقت اصولی صندوق توسعه ملی و همچنین بانکهای عامل جهت اقدام کار از دیگر کارهای صورت گرفته در سه سال اخیر است.
تأمین مالی بیش از ۴۰ پروژه از محل فاینانس داخلی (ماده ۵۶ قانونالحاق) و اخذ موافقت اصولی سازمان مدیریت و برنامهریزی برای ۸ پروژه و انجام فراخوان و انتخاب تأمینکننده مالی برای آن به طول تقریبی ۷۰۰ کیلومتر ریل و جاده و ارزش تقریبی ۱.۳۰۰.۰۰۰میلیارد ریال و تداوم مذاکرات جهت عقد قرارداد تأمین تسهیلات، اخذ مصوبه شورای اقتصاد به ارزش تقریبی ۱۰ میلیارد دلار برای توسعه شبکه ریلی و نوسازی ناوگان جادهای از محل بند ق تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ و انجام مذاکره با سرمایهگذاران متقاضی و گشایش اعتبار اسنادی و عقد قرارداد تجاری احداث ۴۱۰ کیلومتر دوخطه قطار سریعالسیر تهران – قم – اصفهان به ارزش 2.5 میلیارد دلار اشاره کرد.
در بخش ناوگان اقدامات قابل توجهی انجام شده است که از جمله آن میتوان به ساخت سالانه ۱۹۵ کیلومتر خطوط برقی ریلی، افزایش تعداد ناوگان مسافری از ۲۱۳۷ تا پایان شش ماه اول سال ۹۲ به ۲۲۰۹ دستگاه تا پایان سال ۹۴ و ناوگان باری از ۲۲۳۴۳ در نیمه اول سال ۹۲ به ۲۲۸۰۳ دستگاه معادل ۴۶۰ دستگاه افزایش داشته است.
همچنین در سال ۹۲ حدود ۲۵ میلیون نفر جابجا شدند که تعداد مسافر در پایان سال ۹۴ به 24.5 میلیون نفر تقلیل یافت اما در بخش جابجایی بار از ۳۲ میلیون تن در سال ۹۲ به ۳۴ میلیون تن در پایان سال ۹۴ افزایش داشته است.
شاید نقطه اوج حملونقل ریلی در دولت یازدهم ترانزیت ریلی است که از 0.5 میلیون تن در سال ۹۲ به 1.44 میلیون تن در کل سال ۹۴ افزایش یافته است به طوری که ۲۱۲۰ میلیون تن کیلومتر پیمایش شده است.
در بخش واردات و صادرات نیز میزان تناژ بار وارده از ۱۹۰۰هزار در سال ۹۲ به ۳۲۳۳ هزار تن در سال ۹۴ رسیده است که نشان از رشد قابل توجهی در بخش توسعه ظرفیت شبکه دارد. البته توسعه ظرفیت شبکه ریلی در بخش صادرات نیز بیتاثیر نبوده است و توانست از ۲۶۶۸ هزار تن در سال ۹۳ به ۷۳۴۵ کیلومتر در سال ۹۴ ارتقا یابد.
انتهای پیام/