ضرورت توسعه بانکرینگ درایران/کاهش شدید کرایه حمل درکشتیرانی
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا به نقل از مهر، علیاکبر صفایی در نخستین سمینار تخصصی سوخترسانی دریایی در خلیج فارس با بیان اینکه در حوزه دریایی، تحریمها به معنای واقعی برداشته شده است، گفت: بجز مباحث بانکی، سایر موضوعات مربوط به بیمه، پرچم، کلاس و ارائه خدمات حل شده است.
وی افزود: فضای بسیار مطلوبی برای افزایش عملکرد و کارکرد در این حوزه وجود دارد اما خبر بد این است که پس از برجام ما شاهد کاهش نرخ کرایه حمل و نقل دریایی در تمامی بخش های کشتیرانی هستیم و شرکت های کشتیرانی مجبورند تا در بخش هزینهها و درآمدها دقت بیشتری داشته باشند.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با اشاره به اینکه در زمانی که نرخ بانکرینگ ۶۰۰ یا ۶۲۰ دلار بود این عدد به ۶۰ درصد هزینه کشتیها هم می رسید، افزود: اما الان این موضوع به عنوان یک شاخص تاثیرگذار مطرح است و همه شرکتها تلاش دارند تا هزینهها را به حداقل برسانند.
وی با بیان اینکه نکته بعدی اقتصاد مقاومتی و سیاستهای اجرایی اقتصاد مقاومتی است، گفت: در زمان تحریم اکثر شرکتها بانکرینگ را از خارج تهیه میکردند اما الان اقدامات گستردهای شده و شرکت نفتکش و کشتیرانی ۹۰ درصد سوخت را از داخل تامین میکنند.
صفایی با اشاره به بازار مناسب صنعت بانکرینگ در کشور گفت: به علت اهمیت هزینه بانکرینگ در سبد هزینه کشتی، باید این بخش توسعه پیدا کند زیرا ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن سوخت با نرخ ۳۰۰ دلار عدد قابل توجهی است و امروز شرکتهای کشتیرانی با استفاده از نرمافزارهای موجود، زمان خرید را رصد میکنند.
مدیر عامل شرکت ملی نفتکش با اشاره به اینکه در دنیا عرضه LNG افزایش یافته است، گفت: اکنون کشتیهای بزرگ بر اساس LNG ساخته میشوند.
انتهای پیام/