مترو، عاملی برای کاهش اتلاف زمان گردشگران خارجی در بازدید از جاذبههای دیدنی
رابعه کاملپور کارشناس گردشگری در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «گردشگران امروزه بیشتر علاقه دارند بازدید از اماکن و جاذبههایی را تجربه کنند که باب میل و سلیقه آنهاست؛ به همین خاطر موضوع سفرهای انفرادی و یا گروههای کوچک با علایق مشترک رو به افزایش است. آنها همچنین ترجیح میدهند برای کاهش هزینههای خود در طول سفر شهری از وسایل حمل و نقل عمومی از جمله مترو در بازدیدهایشان استفاده کنند.»
وی در سخنانش تاکید کرد: «اگر به ایستگاه مترو 15 خرداد برویم گردشگران خارجی را خواهیم دید که برای بازدید از کاخ گلستان، بازار تهران و مجموعه تهران قدیم با استفاده از مترو به این منطقه آمدهاند، اما اگر از آنها در مورد اطلاعرسانی از جاذبههایی که میتوان با مترو بازدید کنند بپرسید قطعا پاسخ خواهند داد که پرسوجو باعث رسیدن آنها به کاخ گلستان با استفاده از مترو شده است، در صورتی که در بیشتر کشورهای گردشگرپذیر بر روی نقشهها و بروشورهایی اماکنی نظیر موزهها و جاذبههای دیدنی را که میتوان با مترو بازدید کرد روی آن مشخص شدهاند.»
این کارشناس گردشگری با ذکر این نکته ضروری که وقت برای گردشگران در مقصد بسیار با ارزشتر از روال عادی زندگی در کشور خودشان محسوب میشود، عنوان کرد: «باید گردشگران را به سمتی هدایت کرد تا هم در ترافیکهای شهری گرفتار نشوند و هم بتوانند در یک روز بیشترین بازدید از جاذبههای دیدنی را داشته باشند.»
وی در ادامه یادآور شد: «مترو علاوه بر سرعت و دقت در زمانبندی مزایای دیگری همچون هزینه پایین، ایمنی بسیار بالا و حفظ منابع و محیط زیست سالم را به همراه دارد.»
کاملپور با تاکید بر اینکه رسیدن به چنین شرایطی با انجام چند اقدام ساده امکانپذیر است تصریح کرد: «میتوان کارتهای هوشمند استفاده از مترو و BRT مخصوص گردشگران خارجی را در مبادی ورودی گردشگران از جمله فرودگاه امام خمینی (ره)، هتلها و اقامتگاهها و در ایستگاههای مترو به همراه نقشه راهنما و بروشور استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای رسیدن به جاذبههای گردشگری در اختیار گردشگران خارجی قرار داد تا گردشگران بتوانند برنامهریزی سفر خود را برای بازدید از جاذبهها در کمترین زمان و با رضایت بیشتری داشته باشند.»
وی همچنین گفت: «باید زمانهای خلوتی که گردشگران سفر راحتتری را در استفاده از مترو تجربه میکنند به آنها پیشنهاد داد و آنها را در استفاده از ساعتهای اوج شلوغی مترو منع کرد.»
این کارشناس گردشگری با بیان این اعتقاد که احیای بازار و بافت تاریخی تهران را مدیون توسعه مترو در این منطقه هستیم بیان کرد: «اگر مترو از محدوده بافت تاریخی عبور نمیکرد امروز بازار به معنای امروزی وجود خارجی نداشت و طبیعتا گردشگری هم در قبال آن نبود. همچنین اگر خواهان توسعه گردشگری در کلان شهری مثل تهران هستیم باید به توسعه زیر ساختهای حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از اصلی ترین مقولههای گردشگری شهری توجه کنیم.»
انتهای پیام/