صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۷ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۵

معاون نخست وزیر ترکیه به اسرائیل می‌رود

یک روز پس از تصویب توافقنامه صلح با اسرائیل در پارلمان ترکیه، معاون نخست‌وزیری این کشور اعلام کرد که علاقه‌مند است هرچه زودتر به سرزمین‌های اشغالی سفر کند.
کد خبر : 111525

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت وای نت متعلق به روزنامه یدیعوت آحارونوت، تنها چند ساعت بعد از آنکه مجلس ترکیه موافقتنامه آشتی با اسرائیل را مورد تأیید قرار داد، مقامات ارشد ترکیه از بازگشت روند تجاری بین دو کشور به وضعیت عادی در آینده نزدیک خبر دادند و مهمت شیمشیک، معاون نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که خواستار سفر به ترکیه است.


شیمشیک در پیامی اعلام کرد: «توافق صلح با اسرائیل برای ترکیه و برای منطقه خاورمیانه خوب است.»


او افزود: «من تصمیم دارم در سفر خارجی آتی خود از اسرائیل بازدید کنم.»


اسرائیل پیش از این توافق را تصویب کرده بود، این در حالی است که ترکیه روز گذشته به طور رسمی این توافق را تصویب کرد.


بر اساس این توافق، اسرائیل باید در 25 روز آینده به خانواده‌هایی که در کشتی ماوی مرمره کشته شده‌اند 20 میلیون دلار پرداخت کند. ترکیه نیز باید همه پرونده‌های حقوقی علیه ارتش اسرائیل و مقامات درگیر با این پرونده را کنار بگذارد.


این توافق می‌تواند روابط بین دو کشور را به حالت عادی بازگرداند. تبادل سفرا از جمله اقدامات دو کشور در مسیر عادی کردن روابط است. این باور وجود دارد که تبادل سفرا در آینده نزدیک انجام خواهد شد و ترکیه ظرف هفته آینده سفیر خود را به اسرائیل معرفی خواهد کرد. البته هنوز مشخص نیست که اسرائیل نیز در هفته آینده سفیری را به ترکیه معرفی کند.


ارتباط بین اسرائیل و ترکیه در زمان جنگ سه هفته‌ای اسرائیل علیه حماس در غزه در سال 2008 و 2009، زمانی که اردوغان اسرائیل را به دلیل کشتار مردم فلسطین مورد انتقاد قرار داد، دچار تنش شد.


دشمنی در 31 می 2010 (11 خرداد) زمانی که که کماندوهای اسرائیل به کشتی ماوی مرمره در حالی که در ناوگان بین‌‌المللی متوقف شده بود، به اوج رسید.


در این حادثه نه شهروند ترک شامل یک شهروند دو تابعیتی آمریکایی- ترکیه‌ای کشته و ده‌ها تن زخمی شدند، یک نفر از زخمی‌ها چند سال بعد کشته شد.


پس از این حادثه ترکیه سفیر خود را از اسرائیل فراخواند و روابط اقتصادی و نظامی خود را قطع کرد. روابط هیچ‌گاه به صورت کامل قطع نشد.




انتهای پیام/

برچسب ها: اسرائیل ترکیه
ارسال نظر