صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۲ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
مدرس بین‌المللی فوتبال ایران در گفت‌وگو با آنا:

با فوتبال روز دنیا فاصله داریم/ اینکه در رتبه اول آسیا هستیم حاصل تلاش‌های کی‌روش است/ مربیان ایران راه مربیان بزرگ دنیا را بروند

کارشناس بین‌المللی فوتبال کسب رتبه اول آسیا را محصول تلاش‌های کارلوس کی‌روش عنوان کرد و گفت: کی‌روش فارغ از تمام مسائل فقط به دنبال این است که تیم ملی را موفق کند. او موفق شده بازیکنانی نظیر سردار آزمون، علیرضا جهانبخش و سعید عزت‌اللهی را به فوتبال ما معرفی کند که آنها نسل آینده فوتبال ما هستند.
کد خبر : 109970

مرتضی محصص در خصوص اینکه سرمربی تیم ملی امید چه زمانی انتخاب می‌شود، به خبرنگار ورزشی آنا، گفت: «برنامه تیم امید همچنان مشخص نشده است. AFC برنامه تیم زیر 22 سال را اعلام کرده ولی هنوز در مورد تیم امید خبری نداده است. ما منتظر اعلام زمان مسابقات از سوی AFC هستیم. بعد از بازی‌های المپیک ما جلسات نهایی را برگزار خواهیم کرد تا به جمع‌بندی خوبی برسیم.»


وی در مورد اینکه مربی مدنظر فدراسیون فوتبال برای هدایت تیم امید ایرانی است یا خارجی، عنوان کرد: «بدون تردید ما مربیان شایسته‌ای در داخل کشور داریم که می‌توانند در تیم امید کار را به خوبی جلو ببرند ولی اگر ما واقعا بخواهیم پشتوانه مناسبی برای تیم ملی بزرگسالان آماده کنیم باید برای تیم امید یک مربی مطرح و کار بلد خارجی انتخاب کنیم. به نظرم اوایل هفته آینده در جلساتی که خواهیم داشت به نتایج بسیار خوبی می‌رسیم و سرمربی تیم امید را معرفی می‌کنیم. البته تنها نظر من رسمیت ندارد و باید تمامی اعضای کمیته فنی و توسعه فدراسیون به یک نظر مشترک برسند.»


فوتبال پایه در ایران به دلیل آنکه پخش مستقیم و اسپانسر ندارد جذابیت خاصی ندارد و آنچنان که باید و شاید جدی گرفته نشده است

باید فاصله جهانی‌مان را کم کنیم


وی در مورد اینکه چرا نظر خودش روی مربی خارجی است، گفت: «احساس من این است که فاصله امروز فوتبال ما با دنیا بسیار زیاد شده است. تیم امید هم نسل آینده فوتبال ما است که باید به بهترین شکل در خدمت فوتبال کشور باشد. بازیکنان ما نیاز دارند تا بهتر و بهتر شوند و برای اینکه بهتر شوند باید شخصی آنها را هدایت کند که تجربه بین‌المللی بیشتری در مربیگری دارد. کارنامه امروز مربیان بزرگ دنیا گویای آن است که یک تیم برای موفقیت نیاز به فردی دارد که آمادگی ذهنی و روانی بالایی دارد، مربی که در مقاطع حساس تصمیمات مناسبی می‌گیرد.»


شانس یکی از فاکتورهای موفقیت است


کارشناس بین‌المللی فوتبال ایران در مورد تیم‌های نوجوانان و جوانان و اینکه سرمربی تیم نوجوانان ممکن است تغییر کند، عنوان کرد: «من این خبر را که قرار است آقای عباس چمنیان از هدایت تیم نوجوانان کنار برود را جایی نخوانده‌ام و اگر کسی این موضوع را اعلام کرده قصدش ایجاد حاشیه بوده است. همیشه حرف و حدیث زیاد است و بسیاری در مصاحبه‌های خود به دلیل عدم آگاهی از شرایط فعلی فوتبال کشور حرف‌هایی می‌زنند که سندیت ندارد.»


وی افزود: «هم امیر حسین پیروانی و هم عباس چمنیان با قدرت در تیم‌های نوجوانان و جوانان حضور خواهند داشت و تیم‌های خود را برای رقابت‌های بحرین و هندوستان آماده خواهند کرد. تیم نوجوانان به زودی دو بازی دوستانه با عمان برگزار خواهد کرد و تیم جوانان در اردوی شمال کشور برنامه‌های تدارکاتی خود را جلو می‌برد البته ما برای موفق شدن نیاز به شانس داریم. امروزه یکی از فاکتورهای موفقیت شانس است. ما امیدواریم که هر دو تیم نوجوانان و جوانان ما با خوش‌شانسی مواجه شوند و پس از سال‌ها به جام جهانی صعود کنند.»


خوشبختانه در یکی دو سال اخیر منتقدان ما متوجه شده‌اند که کی‌روش هدفش موفق کردن تیم ملی و رساندن به اهداف عالی است

باشگاه‌ها باید تیم‌های پایه را جدی بگیرند


محصص درباره اینکه به گفته منتقدان امروز فوتبال ما با فقر بازیکن درجه یک مواجه است و اصول اولیه فوتبال آن‌طور که باید و شاید به بازیکنان پایه آموزش داده نمی‌شود، تصریح کرد: «ما برای پیدا کردن استعدادهای فوتبال به تمام استان‌ها باید چشم داشته باشیم. این وظیفه باشگاه‌ها است که در رده نوجوانان و جوانان بتوانند خود را ارتقاء ببخشند. آقای تاج رئیس فدراسیون فوتبال از همه باشگاه‌ها قول گرفته که حساسیت ویژه‌ای بر روی تیم‌های پایه و بانوان خود داشته باشند. البته که باشگاه‌ها باید این مسئولیت بزرگ استعداد یابی خود را خیلی جدی بگیرند تا نتیجه مقبولی به دست آوردند و از فوتبال روز دنیا عقب نمانند.»


او در ادامه اظهار داشت: «فراموش نکنیم چندین باشگاه بزرگ کشور مثل فولاد خوزستان و ذوب‌آهن اصفهان در زمینه پرورش استعدادهای فوتبال خیلی خوب کار کرده‌اند ولی هنوز ما برای آنکه به سطح ایده‌آل برسیم باید تلاش فوق‌العاده‌ای کنیم. ما باید فضای رقابتی خوبی در فوتبال خودمان ایجاد کنیم و البته نباید سرمایه‌گذاری مناسب در فوتبال پایه را فراموش کنیم. یکی از راه‌های درآمدزایی باشگاه‌ها سرمایه‌گذاری در فوتبال پایه و ترانسفر کردن بازیکنان نخبه خود به کشورهای مختلف اروپایی است. از این طریق ضمن اینکه باشگاه‌ها به حیات خود ادامه می‌دهند استعدادیابی مناسبی هم انجام داده‌اند و به تیم ملی ما هم کمک شایانی کرده‌اند اما متاسفانه فوتبال پایه در ایران به دلیل آنکه پخش مستقیم و اسپانسر ندارد جذابیت خاصی ندارد و آنچنان که باید و شاید جدی گرفته نشده است.»


نگاه کی‌روش به آینده است


کارشناس بین‌المللی فوتبال در مورد اینکه کارلوس کی‌روش بار دیگر اعلام کرده که فوتبال ملی ما و به خصوص تیم ملی از حریفان خود در مقدماتی جام جهانی عقب است، گفت: «کارلوس کی‌روش یک مربی با تجربه است و اصول حرفه‌ای فوتبال دنیا را به خوبی می‌شناسد. دیدگاه وی برای گذشته و حال نیست او نگاهش به آینده فوتبال ایران است خوشبختانه در یکی دو سال اخیر منتقدان ما متوجه شده‌اند که کی‌روش هدفش موفق کردن تیم ملی و رساندن به اهداف عالی است.»


وی تاکید کرد: «کی‌روش فارغ از تمام مسائل فقط به دنبال این است که تیم ملی را موفق کند. او موفق شده بازیکنانی نظیر سردار آزمون، علیرضا جهانبخش و سعید عزت‌اللهی را به فوتبال ما معرفی کند که آنها نسل آینده فوتبال ما هستند. البته که ما می‌توانیم تعداد بیشتری از بازیکنان را در سطح اول فوتبال دنیا قرار دهیم ولی برای رسیدن به این قضیه باید فوتبال پایه خود را تقویت کنیم تا کی‌روش بتواند راحت‌تر با تیم ملی نتیجه بگیرد.»


او ادامه داد: «حریفان ما در راه جام جهانی تدارک بسیار خوبی دیده‌اند و مطمئن باشید اینکه ما الان در رتبه اول تیم‌های آسیایی در رنکینگ فیفا هستیم حاصل تلاش‌های کی‌روش بوده است که نگاه حرفه‌ای به فوتبال داشته است. ولی باید برای موفق کردن تیم‌ کی‌روش در راه جام‌جهانی او را در همه حال همراهی کنیم. ما باید تعداد مربیان مجرب خود را افزایش دهیم و هزینه کافی برای چنین قضیه‌ای را تامین کنیم. جدی گرفتن فوتبال پایه نتایج بسیار خوبی برای فوتبال ملی ما خواهد داشت.»


با رفتن دو جلسه در کلاس مربی‌گری هیچ کسی بهترین مربی دنیا نمی‌شود چرا که کلاس مربی‌گری کارخانه ماشین سازی نیست که یک فرد در آن شرکت کند و بعد از آن تبدیل به بهترین مربی دنیا شود

مربیان ما راه مربیان بزرگ دنیا را بروند


محصص در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار آنا، در مورد اینکه چگونه می‌توان دانش امروز مربیان داخلی کشور را افزایش دهیم خاطرنشان کرد: «دانش‌افزایی با حضور در یک یا دو کلاس مربیگری یا یکی دو سمینار و همایش حاصل نمی‌شود. مربی حرفه‌ای برای آنکه بتواند اطلاعات فوتبال خود را افزایش دهد باید زمان بسیار زیادی را صرف کند تا با کسب اطلاعات کافی دارای کارنامه موفقی شود. او باید نگاه کند اگر امروز مربیانی در دنیا هستند که همه تیم‌ها آرزوی این را دارند که چنین مربی هدایت تیم‌شان را برعهده بگیرد چه کرده‌اند که دانش‌شان به سطح بسیار بالایی رسیده است. برای این کار مسافرت به کشورهای مختلف که در فوتبال صاحب سبک هستند و دیدن تمرینات این تیم‌ها بسیار مثمر ثمرخواهد بود.»


وی اظهار کرد: «فوتبال متوقف نمی‌شود و هر روز در حال پیشرفت است. مورینیو مصائب زیادی کشید تا امروز یکی از مربیان برجسته دنیا شده است. او شب‌ها بیش از 7 ساعت زمان گذاشته تا خودش را به بهترین مربیان زمان خود نزدیک کند. مورینیو فقط برای مطالعه سیستم‌ها وقت صرف نکرد. وی در مورد آنالیز حریفان، شیوه تغذیه آنها، روش استراحت‌شان و دیگر مسائل مربوط به مربیگری را مطالعه کرده و همه آنها را از نزدیک حس کرده تا امروز یکی از مربیان بزرگ دنیا شده است.»


کلاس آموزش مربیگری کارخانه نیست


کارشناس بین‌المللی فوتبال افزود: «با رفتن دو جلسه در کلاس مربیگری هیچ کسی بهترین مربی دنیا نمی‌شود چرا که کلاس مربیگری کارخانه ماشین سازی نیست که یک فرد در آن شرکت کند و بعد از آن تبدیل به بهترین مربی دنیا شود. کلاس‌ها، همایش‌ها و کنفرانس‌هایی که در زمینه مربیگری در سرتاسر دنیا برگزار می‌شود برای آن است که ایده‌های گوناگونی بیان شود تا از آنها سرمشق گرفته شود و مربیان تلاش کنند که خود را بالا بکشند. «سرآلکس فرگوسن»، «آرسن ونگر»، «پپ گوآردیولا» و «خوزه مورینیو» با تماس با سایر مربیان دنیا و گرفتن اطلاعات آنها کار خود را شروع کردند سپس با دانستن زبان‌های مختلف خود را به سطح دانش دنیا نزدیک کردند و امروزه جزء مربیان برجسته دنیا هستند.»


او بیان داشت: «این طرز فکر غلط در فوتبال ما وجود دارد که کمیته آموزش باید دانش مربیان ما را به بالاترین سطح برساند اگر نتواند مقصر مدرسان این کمیته هستند. به نظرم این کاملا غلط است چرا که فوتبال برتری مثل انگلستان در تیم ملی و در تیم‌های باشگاهی خود از «اریکسون» و «کاپلو» استفاده می‌کند. پس ما باید با چنین شرایطی فوتبال انگلستان و مدیران آموزش آن را مقصر بدانیم؟ واقعیت این است فوتبال تغییر کرده است. با یک فکر و با یک دید نمی‌توان به نتیجه رسید. باید در ترکیب تیم‌های مختلف کاوش لازم صورت بگیرد. خود مربی بعد از کلاس آموزش باید مسئولیت‌پذیر باشد و شروع کند از تمام مربیان برجسته دنیا اطلاعات کافی را با روش‌های مختلف کسب کند تا به سطح اول جهان دست یابد.»


محصص در پایان گفت: «مربیان ما باید بیاموزند که هدف از حضور در کلاس‌ها و همایش‌های مربیگری چیست؟ اگر همانند مربیان خوبی مثل «یحیی گل‌محمدی» و «عبدالله ویسی» و چند مربی خوب دیگر ما به این باور برسند که باید برای بهترین مربی شدن هر روز به دنبال یادگیری باشند آن وقت می‌توان به آینده آنها امیدوار بود. مرجع آموزش فوتبال دنیا امروز در بسیاری کشورها قرار دارد ولی ما شاهد این هستیم که آرژانتین، برزیل یا آلمان و حتی ایتالیا از رقابت‌ها حذف می‌شوند. دلیلش تلاش دیگر تیم‌های برتر فوتبال دنیاست. امروز پس از کلاس‌ها، همایش‌ها و کوشش‌های بسیار زیاد در امر مربیگری و تلاش‌های فوق‌العاده‌ای که صورت می‌گیرد نهایتا مربیان بزرگی مثل «کونته» و «رانیری» پیدا می‌شوند که بهترین نتیجه را بگیرند. ما شاهد این هستیم یک مربی بزرگ آلمانی در انگلستان به مربیگری می‌پردازد. این دلیل بر آن نیست که مربیان انگلیسی ضعیف هستند. باشگاه‌ها با پولی که دارند به دنبال سبک مخصوصی هستند و بر اساس آن مربی را انتخاب می‌کنند که با آن بتوانند به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنند. فوتبال جهانی شده است ما باید این مساله را باور کنیم تا به نتیجه مقبولی برسیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر