صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۱ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۵

وجود 300 هزار خانه لوکس برای سفته‌بازی

یک کارشناس بازار مسکن با انتقاد از وجود سفته‌بازی در حوزه مسکن گفت: اکنون 300 هزار واحد مسکن لوکس در این بازار وجود دارد که برای سفته‌بازی و سوداگری استفاده می‌شوند که عمدتا در تهران قرار دارند.
کد خبر : 109932

باقر میلانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با تاکید بر اینکه اکنون به ازای هر 104 خانوار 100 واحد مسکونی در کشور داریم، افزود: میان عرضه و تقاضا برابری وجود ندارد.


وی تصریح کرد: بر اساس مدل جهانی بازار مسکن اگر تولید مسکن 5 تا 6 درصد بیش از نیاز واقعی باشد، مسکن کالای مصرفی خواهد شد و خطر سوداگری نیز از این بازار دور می‌شود.


میلانی ادامه داد: زمانی در بازار خودرو نیز این سوداگری حاکم بود اما با افزایش تولید، خودرو از کالای لوکس و سرمایه‌ای خارج شد و اکنون یک کالای مصرفی محسوب می‌شود.


وی عنوان کرد: هرچند روند ساخت‌وساز در کشور وضع مطلوبی دارد و ساخت و ساز خوبی صورت گرفته است، هنوز با کمبود مسکن برای خانوار مواجه هستیم.


این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: اکنون کسانی وارد عرصه خرید و فروش خانه‌های گران‌قیمت شده‌اند که خود صاحب مسکن هستند و نیاز مصرفی ندارند و این امر کاملا با هدف کسب منفعت و گرایش سوداگرانه صورت می‌گیرد.


میلانی اظهار کرد: از آنجا که این افراد قصد سوداگرانه و انتفاع و نه مصرف را دارند بنابراین رویکرد آنها سوداگرانه و سفته‌بازی خواهد بود که باید به طور جد با آنها برخورد شود.


وی گفت: در بسیاری از مواقع کسانی وارد بازار مسکن شده‌اند که هیچ تخصصی در این حوزه نداشته‌اند و از این دست موارد می‌توان به ورود برخی صاحبان مشاغل به عرصه ساخت و ساز مانند پزشکان در سال‌های 90 و 91 اشاره کرد.


میلانی ادامه داد: در این زمان اگر هر متر واحد مسکونی 5 میلیون تومان خریداری می‌شد، مالک می‌توانست تنها با گذشته چند روز آن را حتی با سود 500 هزار تومانی نیز به فروش برساند و هیچ منطقی در بازار وجود نداشت. به عبارتی بیماری هلندی گریبان‌گیر بازار مسکن بود.


وی خاطر نشان کرد: هرچند بازار مسکن بحران سال‌های گذشته را پشت سر گذاشته است، این سوداگری اکنون در بازار خانه‌های لوکس و گران‌قیمت دیده می‌شود که باید مسئولان حوزه مسکن فکری جدی برای آن کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: سوداگری مسکن
ارسال نظر