صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۵۲ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

چرا ناسا رنگ صورتی را دوست دارد؟ + ویدئو

اگر وارد تونل باد ناسا شوید، مدل‌های مختلفی از هواپیما و موشک را خواهید دید که همگی یک وجه مشابه دارند: رنگ صورتی! البته انتخاب این رنگ، به دلیل زیبایی نیست بلکه این سازمان فضایی امیدوار است که با این رنگ بتواند میزان مصرف سوخت را به نصف و آلودگی محیطی را تا حدود 75 درصد و میزان آلودگی صوتی را به یک هشتم میزان فعلی‌اش کاهش دهد.
کد خبر : 109810

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Space، صورتی پررنگی که روی تجهیزات ناسا زده می‌شود، رنگ حساس به فشار یا PSP است و نحوه واکنش یک هواپیمای مدل به میزان فشار را نشان می‌دهد. رنگ‌های حساس به فشار از ابتدا در آزمایش‌های تونل باد در مرکز تحقیقات «ایمز» ناسا در کالیفرنیا و همچنین در مرکز تحقیقات «لانگلی» در ویرجینیا مورد استفاده قرار گرفتند.


ناسا در مورد نحوه کار کردن این رنگ توضیح می‌دهد:


در داخل تونل باد، هواپیمای مدل توسط LED‌هایی نور تابانده می‌شود. این نور میزان پررنگی رنگ صورتی روی هواپیما را نشان می‌دهد. سپس باد شروع به وزیدن در این تونل می‌کند و اکسیژن موجود در هوا با ذرات فلورسنت- لومینوفور داخل رنگ تماس پیدا می‌کند. در جاهایی که فشار هوا زیاد است، اکسیژن بیش‌تری وجود دارد و در نتیجه آن، رنگ صورتی آن منطقه پررنگ‌تر می‌شود. وقتی لومینوفورها رنگ صورتی را پررنگ‌ می‌کنند، محققان می‌توانند دقیقا تعیین کنند که کدام یک از بخش‌های هواپیمای مدل تحت فشار زیادی قرار می‌گیرند و به چه نحوی این فشار اعمال می‌شود.



دانشمندان از سال 1935 کشف کرده‌اند که اکسیژن می‌تواند خاصیت تابشی داشته باشد. ناسا نیز از دهه 1980 شروع به آزمایش روز رنگ‌های فلورسنت کرده است. بلیر مک‌لاچلان، یکی از محققان ناسا، در آن زمان با کمک تیمی از محققان دانشگاه واشنگتن روی این موضوع کار کرد که جانت کاوندی یکی از آنهاست. آنها در سال 1989 نخستین نسخه رنگ‌های PSP صورتی را ساختند.


این روزها کاوندی رئیس مرکز تحقیقات «گلن» در ناساست و از دستاوردهای گذشته خود در این بخش بهره می‌برد. هم‌اکنون نسخه بعدی رنگ‌های حساس به فشار در این مرکز در حال تولید است. این رنگ‌ها قادرند تغییرات فشار را در زمان میکروثانیه نشان دهند و حساسیت کم‌تری نیز به دما دارند.


در ویدئوی زیر می‌توانید نحوه کار کردن رنگ صورتی PSP را روی تجهیزات ناسا تماشا کنید:





مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

برچسب ها: ناسا
ارسال نظر