صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۱ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

دستیار رئیس جمهوری: شورای عالی امنیت ملی برای تأمین حق امنیت شهروندان تصمیم به حصر گرفته است/ احمد‌ی‌نژاد به عنوان خادم ملت ایران به اوباما نامه نوشته است

دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، در نشست هم اندیشی حقوق شهروندی به مسئله حصر و توهین به رئیس جمهوری از منظر حقوق شهروندی پرداخت.
کد خبر : 109727

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری‌ها، الهام امین‌زاده، دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی در نشست هم‌اندیشی «حقوق شهروندی در گذشته، حال و آینده» که صبح امروز یکشنبه در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با تأکید بر اینکه ما فقط به دنبال ایجاد گنجینه‌هایی از سواد حقوقی در بین مردم نیستیم، گفت: می‌خواهیم بینش حقوقی در جامعه ایجاد کنیم و به دنبال ایجاد عطش در سبقت گرفتن در احترام به حقوق شهروندی در جامعه هستیم.


به گزارش ایسنا، امین‌زاده در پاسخ به سؤالی در مورد روال کار دستیار رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی با توجه به بخش حقوق شهروندی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری و نحوه همکاری های این دو بخش برای جلوگیری از موازی‌کاری توضیح داد: در موضوع حقوق شهروندی هیچ تداخلی نباید اتفاق بیفتد و رئیس‌جمهوری نیز بارها به این موضوع تأکید داشتند و به همین جهت بخش حقوق شهروندی معاونت حقوقی قرار است با دستور رئیس نهاد منتقل شود.


دستیار رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی با تأکید بر اینکه نگاه ما در موضوع حقوق شهروندی کاملا تعاملی است، توضیح داد: با توجه به اینکه در وزارت دادگستری یا وزارت کشور و حتی شهرداری‌ها و قوه قضاییه موضوع حقوق شهروندی پیگیری می‌شود ما با تمامی این دستگاه‌ها تعامل خواهیم داشت.


امین‌زاده با بیان اینکه نقش دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در حقوق شهروندی نقشی ستادی است، گفت:‌ قرار است بقیه دستگاه‌ها گزارش کار خود را ارائه دهند و کل مجموعه را دستیار ویژه رئیس‌جمهور مدیریت خواهد کرد.


دستیار رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: اگر رئیس‌جمهور می‌خواستند در معاونت حقوقی وزارت دادگستری یا وزارت کشور موضوع حقوق شهروندی پیگیری شود شخصی خاص را مامور این کار نمی‌کردند. بنابراین رئیس‌جمهور می‌خواهند تمامی این حوز‌ه‌ها و وظایف در یک جای خاص متمرکز شود و هیچ تداخلی در این زمینه پذیرفته نیست چون به حقوق شهروندی ضربه می‌زند.


به گزارش ایلنا، امین زاده در ادامه این نشست به مسئله حصرپرداخت، وی درخصوص رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان یک حق شهروندی گفت: امنیت و احساس امنیت حق شهروندی است که هم به صورت جمعی و هم به صورت فردی مورد توجه قرار گرفته است.


وی در ادامه افزود: در خصوص حصر این دو نفر شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته است؛ زیرا این نهاد احساس می‌کند برای تأمین حق امنیت شهروندان باید محدودیت وجود داشته باشد. اما وقتی احساس امنیت عمومی مرتفع شود، محدودیت هم باید رفع شود. ما در مقام ارزیابی نیستیم که آیا امنیت مورد نظر ایجاد شده است یا خیر اما می‌دانیم که امنیت شهروندان در سطح کلان باید در نظر گرفته شود.


دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور شهروندی درباره اینکه آیا حق تشکیل دادگاه برای این دو نفر حقی شهروندی به حساب می‌آید یا نه، با بیان اینکه مصوبات شورای عالی امنیت ملی و قوه قضائیه متفاوت هستند، گفت: در این باره شورای امنیت تصمیم‌گیری کرده است و ممکن است این نهاد درباره محاکمه و رفع محدودیت و غیره تصمیم‌گیری کند.


به گزارش پایگاه خبری آفتاب، امین‌زاده درباره توهین‌های اخیر به رئیس‌جمهوری گفت: به حقوق منتخبین نباید تعرض شود، ادبیات احترام به حقوق شهروندی و کرامت به حقوق انسانها را باید نهادینه کنیم. متاسفانه برخی از حریم‌ها تجاوز می‌کنند. اصل این است در هر شرایطی چه برده باشیم و چه باخته، حق نداریم کرامت انسا‌نها را در طرف مقابل زیر سؤال ببریم. قرآن درباره کرامت ذاتی و اکتسابی آیات زیادی دارد. کرامت، آزادی، تساوی و برابری در تمام اسناد حقوق شهروندی آمده است. در اسناد حقوق بشری، درباره کرامت ذاتی انسان، مطالبی آمده است. خداوند در قرآن می‌فرماید به هر انسانی کرامت دادیم، اعم از قوی و ضعیف و فقیر و پولدار. ولی کرامت اکتباسی هم در قرآن داریم که مربوط به تقوا است. این که به شخصی که بازنده شده، یا کسی که مجرم است، نباید توهین شود. حتی به زندانیان هم حقوق شهروندی داده شده است و نباید به آنها توهین شود. حقوق شهروندی اگر نهادینه شود، دور زدن قانون و حرف زدن به نفع خود نداریم. شاید نفع برخی اقتضا می‌کند به دیگران توهین کنند ولی این موضوع قطعا با حقوق شهروندان مطابقت ندارد.
امین زاده همچنین درباره نامه معروف احمدی نژاد به اوباما در خصوص بازگرداندن 2 میلیارد اموال ایران گفت: نمایندگان رسمی ملت، مشخص و منتخب هستند. کسی در دوره‌ای نماینده منتخب ملت بوده و در زمان دیگری نیست. البته ایشان به عنوان خادم ملت ایران درخواست کرده نه نماینده ملت ایران.



انتهای پیام/

ارسال نظر